پرواز با وانت و ثبت رکورد جهانی

شکستن رکورد پرش با خودرو موضوع پر هیجانی است که رکورد‌های خاص خودش را داشته است. برایس منزیس، قهرمان اتومبیلرانی آفرود است که با حمله به سمت رکورد پرش با تراک توانست عدد ۱۱۵ متر را به نام خود ثبت کند. این اتفاق در شهر ارواح در نیومکزیکو رخ داده است و برایس با پرواز از روی این شهر خالی از سکنه توانست رکورد قبلی را که ۷/ ۹۱ متر بوده است در هم بشکند.

تیمی که به او کمک کردند تا او بتواند این رکورد را ثبت کند ۶ ماه زمان برای این پرش فوق‌العاده صرف کردند. سطح شیبدار برای این کار توسط تیم پشتیبانی طراحی و قبل از پرش بارها مورد آزمایش قرار گرفت. آنها از تراک Pro۲ برای این کار استفاده کردند که ۸۸۸ اسب بخار قدرت دارد. قبل از اینکه برای تکرار این رکورد در پخش زنده تلویزیونی برنامه‌ریزی شود، تراک برایس دچار حادثه شده و پخش زنده تکرار پرش از دستور کار خارج شد. او در این حادثه دچار شکستگی در شانه شد اما با وجود مصدومیت از نتیجه کارش راضی بوده است.

برایس در رابطه با انگیزه انجام این کار به تیم ردبول گفته است: «این موضوع مدت‌ها رویای من بوده و برای داشتن آن در زندگی‌ام رویاپردازی کرده‌ام. انجام این پرش یکی از بهترین لحظات زندگی‌ام بوده است و از اینکه این کار با موفقیت انجام شده است خیلی خوشحالم. در جریان این رکورد‌زنی یک شانه شکسته نصیبم شد، ولی شرایط آن‌قدرها هم بد نیست و خوشحالم که در کتاب رکوردها هستم.»

برایس به‌عنوان یک راننده حرفه‌ای در آفرود در مسابقات متعددی حضور داشته است و اخیرا برنده سری مسابقات «ردبول فروزِن راش» در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شده است و در همین حال، قهرمان سه دوره SCORE Baja ۵۰۰ و همین‌طور سه دوره TORC Pro۲ هم بوده است و این افتخارات را در کارنامه خود دارد. خودرویی که منزیس از آن برای این پرش استفاده کرده است خودروی تخصصی و حرفه‌ای برای آفرود بوده که در دسته تراک (وانت‌ها) دسته‌بندی می‌شود.

خودرویی که باید برای این نوع پرش‌ها آماده باشد شرایط خاصی را باید داشته باشد و باید بتواند با قدرت بالا به شتاب زیادی برسد که برای پرش سرعت خودرو در زمان و مسافت کوتاه به میزان دلخواه برسد. ۱۱۵ متری که برایس آن را طی کرد در شهر ارواح بوده است شهری کوچک با خانه‌های چوبی و ترسناک که با حضور نماینده کتاب گینس این رکورد در تاریخ پرش تراک‌ها ثبت شد. برای اینکه یک خودرو برای پرش مناسب باشد باید میزان توزیع وزن در آن کاملا سنجیده باشد و سیستم فنربندی آن برای این کار تخصصی عمل کند.

تیم همراه برایس مدت‌ها در مکانی مخفی در سن‌دیه‌گو این کار را تمرین کرده‌اند و آزمایش‌های زیادی برای رسیدن به زاویه شیب مناسب انجام داده‌اند تا محاسبات به‌گونه‌ای انجام شود که خودرو بتواند به میزانی بیشتر از رکورد قبلی در هوا پرواز کند. او پس از شکستن رکورد تلاش کرد تا رکورد خودش را باز هم ارتقا دهد اما دچار حادثه شد و شانه‌اش شکست.