ایده درآمدزایی ازموسیقی پاپ
فوادحجازی آهنگساز و نوازنده جشنواره موسیقی فجر در حالی که میتواند بستر مناسبی برای رقابتهای سالم و صحیح شود و این قابلیت را در خود دارد، اما متاسفانه این امکان را فراهم نکردهاست. اخیرا صحبتهایی میشود مبنی بر اینکه باید موسیقی پاپ در بخش رقابتی جای میگرفت و استفاده از این موسیقی در بخش جنبی به دور از انصاف است. در جواب به این دوستان با این نظرها و باورها باید بگویم که میتوانست موسیقی پاپ در بخش مسابقه و به گفتهای در بخش رقابتی قرار بگیرد و این موضوع موجب میشد رقابت در این عرصه و این سبک نیز وجود داشته باشد.
فوادحجازی آهنگساز و نوازنده جشنواره موسیقی فجر در حالی که میتواند بستر مناسبی برای رقابتهای سالم و صحیح شود و این قابلیت را در خود دارد، اما متاسفانه این امکان را فراهم نکردهاست. اخیرا صحبتهایی میشود مبنی بر اینکه باید موسیقی پاپ در بخش رقابتی جای میگرفت و استفاده از این موسیقی در بخش جنبی به دور از انصاف است. در جواب به این دوستان با این نظرها و باورها باید بگویم که میتوانست موسیقی پاپ در بخش مسابقه و به گفتهای در بخش رقابتی قرار بگیرد و این موضوع موجب میشد رقابت در این عرصه و این سبک نیز وجود داشته باشد. کما اینکه رقابت سالم موجب رشد وارتقای هنر میشود، اما این اتفاق نیفتاده و حالا به هر دلیلی مسوولان جشنواره تصمیم گرفتهاند تا این موسیقی در بخش مسابقه نباشد و در بخش جنبی اجرای برنامه کند. چنین تصمیمی از سوی مسوولان نباید همه کسانی را که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند مایوس و ناامید کند، بلکه باید به جانب مثبت قضیه نگاه کرد.
مسوولان میتوانستند این موسیقی را نیز در بخش مسابقه قرار بدهند و در انتها از بهترینهای این عرصه تقدیر شود، اما صلاح دیدهاند که این اتفاق نیفتد. میشد از گروههای پاپ در تهران و شهرستانها در بخش مسابقه استفاده کرد و از کسانی که چندان نام ونشانی ندارند تا شناخته شوند. چون همانطور که این گروهها از جشنواره استقبال میکنند، میتوانند مورد توجه قرار بگیرند و شناخته شوند. این موجب میشود برای همه آنها بازار کار ایجاد شود. اینها در جشنواره اجرا میکردند و از آنها فیلم و ویدئو تهیه میشد تا بعدا در کمیسیون رایگیری و انتخاب شوند. بهتر این است که از آنها دعوت شود و اجرایی داشته باشند و از این اجرا مسابقهای هم ترتیب داده شود تا انگیزه ایجاد شود. اما گویا این اتفاق نیفتاده است و اصلا برای موسیقی پاپ، بخشی وجود ندارد که بخواهند مسابقه هم بدهند. به همین دلیل خیلیها بر آن شدند تا جشنواره را نقد کنند. انتقاد این دوستان بیشتر متمرکز به این موضوع است که در اغلب شرایط موسیقی پاپ و حق و حقوقهای آن و هنرمندانی که در آن فعالیت میکنند همیشه نادیده گرفته شده است، اما در جشنواره، به منظور درآمدزایی از این موسیقی استفاده میشود و نام آن را نه استفاده، بلکه سوءاستفاده گذاشتهاند. این در حالی است که من اصلا و به هیچ وجه چنین نظری ندارم. بلکه معتقدم که اتفاقا خوب است که این موسیقی بتواند چرخ دندههای موسیقی ایرانی را بچرخاند و از زنگاری که بسته نجاتش دهد. مثلا در آن سالی که ما در جشنواره و در بخش رقابتی پاپ حضور داشتیم گروهی از تبریز بود که اول شد. این باعث میشود گروههای جوان تشویق شوند. اتفاقا برای بیزینس کردن فکر بسیار خوبی است. استفاده از موسیقی پاپ به منظور درآمدزایی برای برپایی جشنواره فکر و ایده بسیار خوبی است که اگر به خوبی از آن بهره گرفته شود میتواند نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد. کمااینکه اگر رایگیری شود نشان میدهد که مردم به چنین چیزی راغبترند. موسیقی پاپ با سلیقه مردم عجینتر است و با آن ارتباط بهتر و تنگاتنگتری برقرار میکنند. قراردادن موسیقی پاپ در بخش رقابتی میتواند نشان دهد که مردم از چه نوع موسیقی خوششان میآید و داوران به چه سمت و سویی سوق دارند و نظرشان درباره موسیقی پاپ چیست! اما نمیتوان این موضوع را نقد کرد که موسیقی پاپ در جهت کمک به موسیقی ایرانی گام برداشته است. از آنجایی که این موسیقی درآمدزایی بالایی دارد، افتادن چنین اتفاقاتی ودر نظر گرفتن چنین تمهیداتی کاملا هوشمندانه است. من چنین تفکری را میپسندم و تنها به این نکته اشاره میکنم که ای کاش موسیقی پاپ نیز در بخش رقابتی حضور داشت !
مسوولان میتوانستند این موسیقی را نیز در بخش مسابقه قرار بدهند و در انتها از بهترینهای این عرصه تقدیر شود، اما صلاح دیدهاند که این اتفاق نیفتد. میشد از گروههای پاپ در تهران و شهرستانها در بخش مسابقه استفاده کرد و از کسانی که چندان نام ونشانی ندارند تا شناخته شوند. چون همانطور که این گروهها از جشنواره استقبال میکنند، میتوانند مورد توجه قرار بگیرند و شناخته شوند. این موجب میشود برای همه آنها بازار کار ایجاد شود. اینها در جشنواره اجرا میکردند و از آنها فیلم و ویدئو تهیه میشد تا بعدا در کمیسیون رایگیری و انتخاب شوند. بهتر این است که از آنها دعوت شود و اجرایی داشته باشند و از این اجرا مسابقهای هم ترتیب داده شود تا انگیزه ایجاد شود. اما گویا این اتفاق نیفتاده است و اصلا برای موسیقی پاپ، بخشی وجود ندارد که بخواهند مسابقه هم بدهند. به همین دلیل خیلیها بر آن شدند تا جشنواره را نقد کنند. انتقاد این دوستان بیشتر متمرکز به این موضوع است که در اغلب شرایط موسیقی پاپ و حق و حقوقهای آن و هنرمندانی که در آن فعالیت میکنند همیشه نادیده گرفته شده است، اما در جشنواره، به منظور درآمدزایی از این موسیقی استفاده میشود و نام آن را نه استفاده، بلکه سوءاستفاده گذاشتهاند. این در حالی است که من اصلا و به هیچ وجه چنین نظری ندارم. بلکه معتقدم که اتفاقا خوب است که این موسیقی بتواند چرخ دندههای موسیقی ایرانی را بچرخاند و از زنگاری که بسته نجاتش دهد. مثلا در آن سالی که ما در جشنواره و در بخش رقابتی پاپ حضور داشتیم گروهی از تبریز بود که اول شد. این باعث میشود گروههای جوان تشویق شوند. اتفاقا برای بیزینس کردن فکر بسیار خوبی است. استفاده از موسیقی پاپ به منظور درآمدزایی برای برپایی جشنواره فکر و ایده بسیار خوبی است که اگر به خوبی از آن بهره گرفته شود میتواند نتایج بسیار مثبتی را به همراه داشته باشد. کمااینکه اگر رایگیری شود نشان میدهد که مردم به چنین چیزی راغبترند. موسیقی پاپ با سلیقه مردم عجینتر است و با آن ارتباط بهتر و تنگاتنگتری برقرار میکنند. قراردادن موسیقی پاپ در بخش رقابتی میتواند نشان دهد که مردم از چه نوع موسیقی خوششان میآید و داوران به چه سمت و سویی سوق دارند و نظرشان درباره موسیقی پاپ چیست! اما نمیتوان این موضوع را نقد کرد که موسیقی پاپ در جهت کمک به موسیقی ایرانی گام برداشته است. از آنجایی که این موسیقی درآمدزایی بالایی دارد، افتادن چنین اتفاقاتی ودر نظر گرفتن چنین تمهیداتی کاملا هوشمندانه است. من چنین تفکری را میپسندم و تنها به این نکته اشاره میکنم که ای کاش موسیقی پاپ نیز در بخش رقابتی حضور داشت !
ارسال نظر