تحولات بازارهای خدمات دیجیتال در سال‏های اخیر بسیار سریع و غیر قابل تصور بوده است. در این بین توسعه و کاربرد ابزارهای موبایلی بسیار فراتر از آن چیزی است که در ابتدا فلسفه وجودی آن را شکل داده بود. همراه‏اول از ابتدا با این روند همراه و با خدمات ارائه شده به کاربران خود، با این بازار همگام بوده است. در همین راستا و در جهت ایجاد ارزش بیشتر از این تحولات برای مشترکین، بخش خدمات ارزش افزوده به‏عنوان یک زیر مجموعه مهم و اثرگذار در سال ۱۳۸۹در همراه‏اول پایه گذاری شد.

از ابتدای تاسیس این بخش، همواره مهمترین هدف و تلاش، فراهم‌سازی ارزشمندترین خدمات نوین ارتباطی افزون بر خدمات رایج موبایل بوده است. اولین گام‌ها در این مسیر با ارائه سرویس های ارزش افزوده پیامکی به کاربران آغاز شد. گستره ارائه خدمات نوین با بکارگیری سایر بسترهای ارتباطی از جمله IVR و USSD توسعه یافت که این خدمات همچنان پوشش دهنده استقبال کاربران است. شرکت ارتباطات سیار ایران در بخش خدمات ارزش افزوده، با تمرکز بر خدمات نوین، محتوای غنی و اپلیکیشن های کاربردی، با خدمات و پلتفورم‏های هوشمند بیش از ۵۰ محصول باند پهن، بیش از ۳ هزار سرویس پیامکی، حدود ۲۰ خدمت سازمانی، ۱۰۰ سرویس IVR و همچنین سرویس‏های متنوع بر بستر USSD، سرویس‏های هواداری در حوزه‏های ورزش، فرهنگ، هنر و خدمات متنوع دیگر را که با همکاری بیش از ۲۰۰ شرکت متخصص و برتر داخلی و خارجی این حوزه آماده ارائه است، رونمایی و معرفی می‏کند.

دو سال اخیر را می‏توان نقطه عطف مهمی در ارائه خدمات نوین ارتباطی همراه‏اول تلقی کرد؛ در این بازه زمانی همگام با توسعه نسل جدید شبکه‏های باند پهن موبایل در ایران، با همکاری رقبای کارآمد حوزه‏های مختلف، اپراتور اول نیز خدمات متنوعی را به مشترکین ارائه نموده است. استقبال بی‏نظیر کاربران از نرم‏افزارهای کاربردی که با توسعه شبکه نسل سوم و چهارم همراه‏اول نیز همراه شده است، نشان دهنده وجود علاقه‏مندی و تقاضای بسیار بالا برای این خدمات است. تمرکز بخش خدمات ارزش‏افزوده، ارائه سبد متنوعی از محصولات بوده که برآورده کننده نیازها و علاقه‏مندی متنوع کاربران است:

• اپ استور: همراه‏اولی‏ها می توانند از طریق فروشگاه‏های مختلف از جمله اول‏مارکت، مای اپس و اپتوید تمامی اپلیکیشن‏های مورد نیاز خود را بر حسب علاقه‏مندی دانلود و از آنها استفاده کنند.

• ویدئو: با استفاده از پلتفورم‏های خدمات ویدئویی متنوع ارائه شده توسط همراه اول، کاربران می‏توانند محتوای ویدئویی را در هر ساعت از شبانه‏روز تماشا و از آن لذت ببرند. فیلم‏نت و آیریس از جمله نرم‏افزارهای متمرکز بر محتوای فیلم و ویدئو است.

• چندرسانه‏ای: در حال حاضر باگسترش شبکه‏های ارتباطات جمعی و خصوصا شبکه‏های اجتماعی به اشتراک‏گذاری کلیپ‏های کوتاه در حوزه‏های مختلف به یکی از علاقه‏مندی‏های اصلی کاربران بدل شده است. مشترکین همراه اول اگر به این دسته از محتواها علاقه‏مندند، می توانند اپلیکیشن‏های کلیپو، آنتراکت و سرویس۳ را دانلود و محتواهای مختلف را تماشا و به اشتراک بگذارند.

• موسیقی: دوستداران موسیقی می‏توانند جدیدترین آلبوم‏ها و اهنگ‏های موسیقی را با اپلیکیشن‏هایی از جمله کاست، همراهنگ، ریتمو و آوا بشنوند و یا با بهره‏گیری از امکان خرید از طریق این اپلیکیشن‏ها، آهنگ‏های مورد علاقه‏شان را دانلود کنند.

• بازی و سرگرمی: علاقه‏مندان به بازی‏های موبایلی می توانند با اپلیکیشن‏های همراه‏اول در حوزه بازی مانند موبازی سرگرم شوند.

• آموزشی: در صورتی که کاربری به درستی از ابزارهای موبایلی به عنوان یک ابزار مناسب برای آموزش استفاده می‏کند، می‏تواند از اپ‏های آموزشی همراه‏اول بهره‏مند شود. ابر آموزش، لینگونت و آکادمی کمان از جمله این اپلیکیشن‏ها هستند.

• کودک و نوجوان: گروه سنی کودک و نوجوان می‏توانند از امکانات تهیه شده مخصوص به خود تحت نظارت والدین بهره‏مند شده و از این دریچه به‏صورت کاملا امن به دنیای مجازی وارد شوند. درسا، رایانا و آفرینک از جمله راهکارهای ارائه شده برای این گروه سنی است.

• ابزارها: ابزارهای موبایلی به‏عنوان یکی از نیازمندی‏های اصلی کاربران استفاده کننده از این خدمات است. پلتفورم‏های ارائه شده جهت تسهیل در راه‏اندازی خدمات و همچنین اپلیکیشن‏های ارائه شده در حوزه آنتی‏ویروس‏ها از جمله این خدمات است.

• سایر خدمات: خدمات ارائه شده به مشترکین همراه‏اول محدود به حوزه‏های مذکور نیست؛ حوزه‏های دیگری از جمله سلامت همراه، ابزارهای موبایلی، حوزه‏های اجتماعی، تجارت همراه و .... نیز از جمله سایر حوزه‏هایی است که نرم افزارهای مختلفی برای پوشش علایق مختلف مشتریان در آن ارائه شده است.

در نمایشگاه تلکام امسال فرصتی دست داده است که همانند سال های قبل بخشی از این خدمات را به علاقه‏مندان این حوزه معرفی کنیم. رویکرد خدمات ارزش افزوده همراه اول در این نمایشگاه همانند دو سال گذشته متمرکز بر ارائه خدمات باند پهن با در نظر گرفتن علاقه‏مندی و نیاز گروه‏های مختلف مشترکین است. هدف اصلی در این نمایشگاه، درگیر نمودن بیشتر مخاطبین با تمرکز بر ارائه خدمات مبتنی بر محتوای غنی است. در حال حاضر گروه سنی نوجوان و جوان به‏عنوان مخاطبین اصلی خدمات موبایل، ساعات زیادی از شبانه روز را به استفاده از خدمات و نرم افزارهای موبایلی اختصاص می دهند؛ لذا این فرصت بسیار مغتنمی است تا بتوان با استفاده از کاربردها و محتواهای جذاب و غنی، ارزش بیشتری را از خدمات موبایل برای کاربران فراهم کرد.

نسل جدید خدمات مبتنی بر محتوای همراه‏اول