هر چقدر مشغله دارید، برای خودتان وقت بگذارید

مترجم: هوتسا عسکری نسب

تصمیمات بدون وقفه، ضرب‌الاجل پشت ضرب‌الاجل، مشتری‌های سختگیر، مسوولیت‌های پایان‌ناپذیر، تا دیر وقت بیدار ماندن و کار کردن، خیره ماندن به صفحه مانیتور کامپیوتر به مدت طولانی. آیا تمامی این موارد به نظرتان آشنا می‌آید؟اگر یک کارآفرین، صاحب کسب‌وکار کوچک یا فردی هستید که با این افراد همکاری می‌کنید، احتمالا پاسخ شما به این سوالات مثبت است. سعی کنید از تمام این مسائل دوری کنید و زمانی را به استراحت خود اختصاص دهید. اگر چنین نکنید به زودی خسته‌تر خواهید شد. فرسودگی ترکیبی از خستگی فیزیکی، روحی و احساسی است که در طول زمان به وجود می‌آید و در مقایسه با خستگی ساده، درمان آن دشوار‌تر است. هیچ درمان قطعی مناسب برای تمام افراد وجود ندارد. بعضی به هنگام استرس بیش از حد غذا می‌خورند و گروهی هم از داروهای خواب‌آور استفاده می‌کنند. اما هیچ‌کدام از این روش‌ها به مدت طولانی مفید نخواهد بود. در این مقاله به هشت مورد از بهترین راهکارها جهت مقابله، درمان و پیشگیری از فرسودگی اشاره شده است که عبارتند از:

1) اجتماعی باشید

بسیاری از افراد در منزل کار می‌کنند. بنابراین این‌طور به نظر می‌آید که کار روزانه برای آنها هرگز تمامی ندارد. در حال حاضر، دفاتر مجازی در میان مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. در حالی که مزایای این کار کاملا آشکار است و از هر جای منزل می‌توانید کار خود را انجام دهید، اما یکی از مشکلات عمده این نوع کار، نبود ارتباطات بین افراد است. اگرچه از دست دادن صحبت‌های غیرمفید کارمندان در محل کار چندان ضایعه بزرگی به نظر نمی‌رسد، اما عدم حضور فیزیکی در محل کار و اجتماع منجر به احساس انزوا و افسردگی می‌شود. کاری که می‌توان برای اجتناب از این شرایط انجام داد حفظ روابط منظم اجتماعی با دیگران در اماکن عمومی است. حتی اگر این ارتباط در حد سر تکان دادن و لبخند باشد موفق خواهید شد با دنیای خارج از حیطه کاری خود ارتباط برقرار کنید.

2) به سلامتی خود اهمیت دهید

بدن شما یک ماشین پیچیده است و به شرط اینکه به خوبی از آن مواظبت کنید عملکرد سالم‌تری دارد. انتظار نداشته باشید صبح‌ها با نوشیدن یک جرعه قهوه وقتی سر کار می‌روید کارها را به بهترین نحو انجام دهید. به بدن خود مواد غذایی لازم برای انجام کارها را برسانید. آنگاه متوجه می‌شوید که بهتر از پس کارها برخواهید آمد. بدون داشتن استراحت کافی، کارهای طاقت فرسا انجام ندهید. بلند شوید، تحرک داشته باشید، از منزل بیرون بروید و درخشش نور خورشید را برروی صورت خود احساس کنید. هر کاری که برای شما مفید است انجام دهید اما برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر، آنها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و در فواصل انجام کارها حتما استراحت کوتاهی داشته باشید، به خصوص اگر تحرک کمی دارید و تمام روز را روی صندلی می‌نشینید. همچنین سعی کنید به اندازه کافی در فضایی بدون تکنولوژی بخوابید.

3) منظم باشید

وقتی حجم کارها زیاد و فشرده می‌شود، اگر روی کارهایی که نیاز به مدیریت فوری دارند تمرکز کنید، کارها ساده‌تر انجام می‌شود. اما شلوغی‌های درهم برهمی که برای مدت زمان طولانی درگیر آنها بوده‌اید، موجب خستگی و فرسودگی مزمن می‌شوند. در عوض پیش از شروع مشتاقانه کار، به خودتان زمان استراحت بدهید. برای انجام کارها آمادگی داشته باشید. یعنی نمای کلی از کارهایی که باید در طول روز انجام دهید را تصور کنید.

4) مثبت باشید

زمانی که گرفتار احساسات منفی می‌شوید سعی کنید کمی از آنها دوری کنید. برای مثال با فاصله گرفتن از میز کار، بر روی تنفس خود تمرکز کنید. این‌گونه احساس می‌کنید که تفکرات منفی هم از بین می‌روند؛ حتی در صورت از بین نرفتن هم احساس بهتری خواهید داشت. دوری از شرایط پیچیده حتی برای یک دقیقه هم کمک بزرگی به شما می‌کند.

5) آغاز گفتن «بله»

هر بله‌ای که می‌گویید یا جواب مثبتی که به درخواستی می‌دهید با مشکلات زیادتری روبه‌رو خواهید شد که انرژی و خلاقیت شما را می‌گیرند. از میزان تعهدات فوری خود کم کنید. برای مثال به ایمیل‌ها فقط در زمان‌های خاصی پاسخ دهید و مدت زمان مشخصی (و نه هر روز) کار کنید. گاهی اوقات تلفن همراه خود را خاموش کنید. مطمئن باشید با این کار دنیا به آخر نخواهد رسید. با جواب مثبت به چیزی، به کار دیگری جواب منفی می‌دهید. گفتن «نه» اغلب فضای مناسبی برای گفتن «بله صحیح» و قبول تعهدات جدید در زندگی شما باز می‌کند که همیشه به دنبال آن بوده‌اید.

6) بزرگ‌ترین طرفدار خود باشید

یادداشتی با اظهارات مثبت برای خود بنویسید و دائما برای دستیابی به موفقیت‌ها به خودتان دلگرمی دهید. به جای کار زیاد بر روی یک پروژه که اتمام آن از نظر زمانی دیرتر است ایمیلی برای خود بفرستید و انگیزه را در خود قوی نگه دارید. کلا افراد به اندازه کافی بابت موفقیت‌ها به خودشان تبریک نمی‌گویند و همیشه بر روی کارهایی تمرکز می‌کنند که قصد انجامشان را دارند. اما واقعیت این است که به منظور انجام دادن کارهای برجسته در زندگی و کسب‌وکار باید تمام کارهای خوبی را که تا به حال در زندگی انجام داده‌اید به رسمیت بشناسید.

7) داشتن انتظارات واقع‌بینانه

زمانی که برای مدت طولانی کار می‌کنید، بدون اینکه شاهد نتایج قابل رویتی باشید، احساس سرخوردگی، ناامیدی و خستگی خواهید کرد. در عوض پروژه‌های بزرگ، اهداف، امیدها و وظایف خود را به بخش‌های کوچک‌تر تبدیل کنید. سپس متوجه خواهید شد که کارها در فواصل معین به اتمام می‌رسند و واقعا ارزش این را داشته که به سختی تلاش کنید و در نتیجه در محل کار احساس بهتری خواهید داشت.

8) به‌طور موقت دست از کار بکشید

این روش قوی‌ترین راه برای جلوگیری از فرسودگی است که بسیاری از افراد آن را بی‌اهمیت تلقی می‌کنند، زیرا به کار و اهداف خود بیش از حد علاقه داشته و متعهد هستند. همچنین طبق عادات و فرهنگ موجود در جامعه، مجبورند ساعات و روزهای بیش از حدی را در هفته فعالیت کنند. بهتر است برای بهبود روحیه خود به تعطیلات بروید و چند صباحی از شلوغی مسوولیت‌ها به دور باشید.

منبع: Entrepreneur