غول وحشی پژو آماده رهایی

پژو از جمله خودرو‌سازان فرانسوی است که کمتر خبر‌ساز است و به اصطلاح سرش به کار خودش گرم بوده و با چالش‌های مالی و فنی خود در خفا دست و پنجه نرم می‌کند هر چند شریک تجاریش نیسان همواره خبر ساز بوده و جبران مافات می‌کند، اما همین شرکت ساکت و سر به زیر حضور قدرتمندی در مسابقات پاریس-داکار داشته است. وقتی صحبت از رالی در بیابان‌های بی آب و علف می‌شود، پژو از جمله خودرو سازانی است که پای ثابت این رویدادها تلقی می‌شود و همواره خودروهای اختصاصی تیم پژو از مدعیان این رقابت‌ها بوده است.

این شرکت اعلام کرده است که قصد دارد از غول جدید خود برای شرکت در این رقابت رونمایی کند. خودروهایی که در این مسابقات شرکت می‌کنند از نظر شکل ظاهری با خودروهای مسابقه‌ای بسیار متفاوت هستند و در کنار قابلیت‌های آفرودی بسیار بالا این خودروها از سرعت زیادی هم برخوردارند تا در بدترین شرایط بتوانند با حداکثر سرعت ممکن حرکت کنند. پژو از کراس اور جدیدش با نام ۳۰۰۸ برای این منظور و البته در مسابقات داکار با اندازه بزرگ‌تر استفاده خواهد کرد که در سال ۲۰۱۷ رونمایی خواهد شد و به‌عنوان پرچمدار خودروهای آفرودش در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

پژو برای اینکه بتواند این مدل خودروی خود را وارد صحراهای خشک و خشن کند و با بالاترین سرعت ممکن در ناهمواری‌های این مسیرها براند باید تغییراتی اساسی در خودرو ایجاد کند تا محصول نهایی غولی بی‌رقیب شود. در مدل خیابانی که در سال آینده رونمایی خواهد شد، در بخش موتور پژو تنها یک گزینه پیش روی مشتریانش قرار داده و آن هم موتور ۲ لیتری و دیزلی است که می‌تواند ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید کند که جعبه دنده‌ای ۶ سرعته و خودکار قدرت موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. خودرویی که برای رالی داکار استفاده خواهد شد در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی می‌شود اما آنچه مسلم است این که مشخصات فنی ۳۰۰۸ برای حضور در رقابتی مانند رالی داکار کارآمد و کافی نیست. در مدل قبلی که ۲۰۰۸Y نام داشته است خودرو از موتور ۳۴۰ اسب بخاری توربو دیزل و ۶ سیلندر استفاده کرده است که قلبش ۲/ ۳ لیتر حجم داشته و در وسط خودرو و متمایل به عقب خودرو قرار می‌گرفته است. خودروی جدید پژو از نظر اندازه نسبت به مدل پیشین خود تغییر نکرده است.

قوانین مسابقات داکار به‌گونه‌ای است که خودرو‌سازان باید آن را رعایت کرده و براساس مشخصات اعلام شده محصولات خود را برای شرکت در مسابقات معرفی کنند. مسیر مسابقات در گذشته از پاریس تا داکار در سنگال بوده است که پس از سال ۲۰۰۹ به دلیل مسائل امنیتی این مسابقه به کشورهای دیگر منتقل شد. در مسیری ۱۰ هزار کیلومتری خودروها باید بتوانند از هر نوع شرایط جوی و منطقه‌ای عبور کرده و به خط پایان برسند. پژو در مدل ۳۰۰۸Y با تغییراتی که در خودرو ایجاد کرده رانندگی با آن را راحت‌تر کرده است و راننده با اطمینان بیشتری می‌تواند در طبیعت وحشی رانندگی کرده و با حداکثر سرعت به مقصد برسد. لاستیک‌های زاپاس در این خودرو در زیر بدنه و در دو طرف به زیبایی جاسازی شده‌اند و باعث شده است تا توزیع وزن در این خودرو متعادل باشد. بر اساس آنچه پژو اعلام کرده حجم موتور در خودرویی که برای مسابقات داکار آماده شده است به ۳ لیتر کاهش یافته و خودرو از دو توربوشارژ وسیستم دیزل و ۶ سیلندر برای پیشرانه استفاده خواهد کرد. غول بیابانی‌های مسابقات داکار ارتفاع بالایی دارند و چرخ‌های بزرگشان باعث می‌شود که بتوانند در برابر موانع موجود در مسیر عملکرد مناسبی داشته باشند.

بر عکس رقیب‌های سرسخت پژو این خودرو ساز به سیستم ۲WD چسبیده است و معتقد است که این سیستم با کاهش وزن در این مسابقات عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و فضای بیشتری برای تقویت سیستم تعلیق در خودرو در اختیار خواهد داشت و تمام نیروی موتور به چرخ‌های عقب منتقل خواهد شد. نبود تجهیزات اضافه در بخش جلوی خودرو باعث می‌شود که پژو بتواند در برابر شرایط سخت و صدمات وارده خسارت کمتری ببینید و همچنین از چرخ‌های بزرگتر و سیستم تنظیم خودکار فشار لاستیک بهره‌مند شود. پژو در کنار اعتقاد‌هایی که دارد و آنها را روی خودرویش پیاده کرده است از تیم راننده‌های حرفه‌ای هم استفاده می‌کند که نقطه قوت این تیم به‌حساب می‌آید. رقابت‌های پاریس داکار که این روزها رالی داکار نامیده می‌شود از سال ۱۹۷۸ آغاز شده است.

غول وحشی پژو آماده رهایی

غول وحشی پژو آماده رهایی