جعبه جادویی هشت سرعته
سیستم انتقال قدرت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های موثر در موفقیت خودروها است. قدرت‌ها و سرعت‌های فوق‌العاده در دنیای امروز خودرو، رابطه مستقیم با پیشرفت و اصلاح جعبه دنده‌ها دارد. خودروهای پر‌قدرت، سریع و هوشمند امروزی موفقیت‌های خود را مدیون اجزایی هستند که کمتر دیده می‌شود یا مورد بررسی قرار می‌گیرند. عموما ظاهر خودرو، حجم و سایر خصوصیات موتور مورد توجه اذهان عمومی قرار دارد و کمتر در رابطه با جعبه دنده محصولات موفق صحبت می‌شود. وظیفه جعبه دنده انتقال دور موتور با نسبت‌های مختلف به میل گاردان در خودروهای دیفرانسیل عقب یا مستقیما به دیفرانسیل در خودروهای دیفرانسیل جلو است.

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از جعبه دنده‌های اتوماتیک، مصرف سوخت در خودرو‌ها و به تناسب آن تولید گاز‌های خروجی با کاهش قابل توجهی روبه‌رو‌ شده است. در کنار پیشرفت و اصلاح موتورها، جعبه دنده‌ها هم با پیشرفت خود در کاهش مصرف و آلایندگی موثر واقع شدند؛ در این میان شرکت ZF با ارائه نسل دوم جعبه‌دنده‌های هشت سرعته خود با نام۸HP این تاثیر‌گذاری را به بیشترین حد خود رسانده است. نسل دوم جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته HP، با کاهش سه درصد مصرف سوخت نسبت به نسل قبلی این جعبه دنده، رانندگی نرم‌تر و راحت‌تری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. شرکت ZF به‌عنوان شرکتی پیشرو در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته در صنعت خودرو، با ارائه این محصول گامی موثر در جهت تکمیل کارآمدی موتورهای موجود برداشته است. تمرکز اصلی در طراحی جعبه دنده جدید، توجه به کاهش نیروی درگ و سرعت موتور بوده است که به اصطلاح به آن «کاهش سرعت» گفته می‌شود و باعث می‌شود سرعت موتور کم شده و مصرف سوخت بهینه شود.

جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته علاوه بر تاثیر کاهش مصرف سوخت باعث رسیدن به بالاترین راندمان کاری می‌شود. تعویض دنده‌ها در آن به نرمی و راحتی انجام می‌شود و کمک بسیاری به هدایت و راندن خودرو می‌کند. واکنش سریع و پایین بودن زمان تغییر دنده‌ها که قابل حس کردن نیست، نشان از ویژگی اسپرت بودن آن است. وزن کم، توان بالا و پیکربندی گوناگون، پاسخگوی تمام نیازهای خودروهای مدرن است. خودروهای جدید علاوه بر سرعت و قدرت بالا نیاز دارند مصرف پایین و اقتصادی داشته باشند تا آسیب به محیط زیست به کمترین مقدار خود برسد. این جعبه دنده جدید با برخورداری از استانداردهای روز برای داشتن انعطاف بالا در عملکرد، خروجی تحسین برانگیزی را در اختیار موتور خودرو قرار می‌دهد و سرعت و قدرت موتور را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که نسبت به شرایط محیطی بهترین حالت در حرکت چرخ‌ها صورت پذیرد. از مزیت‌های این جعبه دنده می‌توان به طراحی و چیدمان جدید چرخ دنده‌ها اشاره کرد که با داشتن چهار مجموعه دنده‌های سیاره‌ای و داشتن تنها پنج شفت که در هر دنده‌ای فقط دو عدد از آنها باز هستند و باعث کاهش نیروی کشش و افزایش انتقال موثر نیرو می‌شود. برخورداری از سه کلاچ چند دیسکی و دو ترمز، HP را قادر ساخته تمام آنچه که یک رانندگی نرم و قابل اطمینان به آن نیاز دارد را در اختیار داشته باشد.

قابلیت استفاده در خودروهای هیبریدی از دیگر ویژگی‌های این جعبه دهنده هوشمند است. این جعبه دنده به گونه‌ای طراحی شده است که برای انواع خودرو از نوع چهار چرخ محرک و دو چرخ محرک قابل استفاده است و در هر دو حالت، عملکرد بالا و قابل توجهی دارد. شرکت ZF توانسته است با به‌کارگیری از آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردها، قطعات درون آخرین مدل جعبه دنده را همانند پازلی به گونه‌ای در کنار هم قرار دهد که به کاهش مصرف سوخت و قدرت بالا منجر شود. تنها یک شاهکار مهندسی می‌تواند محصولی را تولید کند که برای هر نوع خودرو از اندازه کوچک گرفته تا خودروهای لوکس اسپرت و شاسی بلند‌ها قابل استفاده باشد. از خودروهایی که از این جعبه دنده استفاده می‌کنند می‌توان به مدل جدید رولز رویس گوست، بنتلی مولسان، آئودی A۸ اشاره کرد و همچنین بی ام و ۷۶۰Li و سری ۵ جی تی را نیز نام برد که از این جعبه دنده ۸ سرعته استفاده می‌کنند. قابلیت نصب انواع کیت روی این جعبه دنده باعث می‌شود دامنه خدماتی که می‌تواند در اختیاران خودرو سازان بزرگ و مشتریانشان قرار دهد گسترده‌تر شود. مزیتی که امروزه برای کاهش هزینه‌های تولید و هزینه تمام شده در صدر توجه طراحان خودرو قرار گرفته است. امکانات و توانایی‌های جعبه‌ای جادویی ۸HP برای انواع خودرو با توان‌های باورنکردنی مانند رازی در میان چرخ دنده‌های این محصول شرکت آلمان پنهان شده است.