خودرو‌های سبز چگونه انتخاب می‌شوند
خودروهای سبز یا همان خودروهای دوستدار محیط زیست، بر اساس دستورالعمل‌های خاصی که از سوی شورای اقتصاد انرژی بهینه آمریکا (ACEEE) تدوین شده است به‌صورت موشکافانه و تخصصی بررسی و انتخاب می‌شوند. عوامل متعددی در انتخاب یک خودرو سبز دخالت دارند و میزان گازهای خروجی از اگزوز و بهره‌وری سوخت اهمیت بالایی دارد. نوع سوخت و مواد به کار رفته در ساخت خودرو هم به‌عنوان عاملی در تعیین جایگاه خودرو در لیست خودروهای سبز اهمیت می‌یابد. رویکرد علمی برای برآورد و تعیین تاثیرات یک محصول روی محیط‌زیست به‌عنوان ارزیابی چرخه حیات شناخته می‌شود، تاثیری که یک خودرو بر محیط زیست می‌گذارد صرفا شامل دود‌های خروجی نیست و می‌توان گفت زگهواره تا گور یک محصول در حال تاثیر‌گذار روی محیط زیست است.

موسسه ACEEE امتیازات سبز و رتبه‌بندی کلاس را با توجه به اصول ارزیابی چرخه حیات و با استفاده از داده‌ها و اطلاعاتی که از استاندارد لازم برخوردار هستند به یک خودرو اختصاص می‌دهد و این اطلاعات باید در طول مراحل تولید ثابت و بدون تغییر باشند. این اطلاعات شامل خارج شدن دود از اگزوز، مصرف بهینه سوخت بر اساس آزمایش‌های EPA، وزن خودرو (وزن خالص و وزن با باطری یا تجهیزات مربوط به هیبرید) هستند که جایگاه یک خودرو را در لیست سبزترین خودروها مشخص می‌کند. در حالت عادی میزان تولید ذرات معلق و گازهای (CO, HC, NOx, and PM) بیشتر از مقداری است که خودرو بر‌اساس آن مجوز می‌گیرد. موسسه با تغییر برخی استانداردها و با نگاه سختگیرانه تری تلاش کرده است این اختلافات را به حداقل برساند. نبود برخی خودروهای معروف در میان خودروهای برتر نشان می‌دهد صرفا برقی بودن یک خودرو به معنای برتر بودن آن نیست. یکی از ملاک‌های مهم که جایگاه یک خودرو را مشخص می‌کند وزن و میزان مصرف انرژی آن است. لیست‌های متعددی در رابطه با خودروهای سبز منتشر می‌شوند، اما ملاک انتخاب بر‌اساس تصمیم شورای اقتصاد انرژی بهینه آمریکا (ACEEE) خواهد بود. هر خودرو یک امتیاز سبز دریافت می‌کند که جایگاهش در لیست با افزایش امتیازات دریافت شده بهبود پیدا می‌کند. معیار دادن این امتیازات همان‌طور که گفته شد به موارد زیادی مربوط می‌شود. از این جهت خودرو‌سازان باید تلاش زیادی برای کاهش وزن، مصرف انرژی، انتخاب مواد بی ضرر برای محیط زیست و در نهایت کاهش اثرات یک خودرو در تمام مراحل ساخت، استفاده و بازیافت انجام دهند.

سیستم نمایش و اعلام سوخت بهینه در خودروهای برقی بر اساس کیلووات ساعت (kWh) است یا در برخی لیست‌ها برای درک بهتر بر اساس (MPGe (Miles per gallon gasoline equivalentمصرف یک خودرو به‌صورت مجازی معادل‌سازی می‌شود. هر گالن معادل 7/ 3 لیتر است. در این صورت می‌توان مصرف یک خودرو برقی را با خودرویی مشابه که بنزین استفاده می‌کند مقایسه کرد. برای مثال مرسدس بنز ForTwo در شهر 122 MPG و در بزرگراه 93 MPG انرژی مصرف می‌کند و به‌صورت ترکیبی عدد 107 MPG به‌دست می‌آید. در رابطه با خودرو دوم به عبارتی Chevrolet Spark EV مصرف انرژی معادل 119 MPG دارد. به عبارتی می‌توان گفت مرسدس بنز دو نفره برقی با فرض استفاده از بنزین می‌تواند با یک گالن، 107 کیلومتر را طی کند. همچنین هر گالن سوخت معادل 7/ 33 کیلووات ساعت درنظر گرفته می‌شود. در لیست ارائه شده عموما خودروهای سبک دیده می‌شوند و جای برخی خودروهای معروف برقی خالی است و خودروها با اختلاف‌های بسیار جزئی در جدول سبزترین خودروها قرار گرفته‌اند.

شورای اقتصاد انرژی بهینه آمریکا در تلاش است تا با اعمال سیاست‌های مختلف خودروسازان را به وادار به ساخت خودرو‌های سبز کند و در سال‌های اخیر با فعالیت گسترده‌تره این نهاد، تاثیر قابل توجهی در صرفه‌جویی در مصرف انرژی در بخش‌های مختلف صنعتی و خانگی شده است. به نظر می‌رسد با توسعه تکنولوژی‌های خودروهای سبز و همه‌گیر شدن آن در میان خودرو‌سازان مطرح، می‌توان به آینده محیط زیستی این کره خاکی امید داشت. در حال حاضر بازار هدف سبز سازان بیشتر آمریکای شمالی و برخی کشورهای اروپایی است. آنچه اهمیت بیشتری دارد ساخت بسترهای لازم برای ورود این خودرو‌ها به بازار شلوغ کشورهای در حال توسعه است و با توجه به قیمت‌ها و تشویق‌هایی که عموما توسط دولت‌ها وشرکت‌های سازنده اعلام می‌شود می‌توان جلوی فجایع زیست‌محیطی را در این کشورها گرفت.