بهترین ابزار برای جلوگیری از سرقت
«سرقت خودرو» و «سرقت لوازم خودرو» دو نوع سرقتی است که خسارات بسیاری را به مالکان خودرو وارد می‌کند. در این میان اما آمارها حاکی از آن است که سرقت لوازم خودرو در مقایسه با سرقت خودرو به مراتب بیشتر رخ می‌دهد. طبق آمار بین‌المللی سارقان برای ورود به هر خودرویی به بیش از ۳۰ ثانیه و برای سرقت آن به بیش از ۲.۵ دقیقه زمان نیاز دارند. براین‌اساس بسیاری از کارشناسان بر استفاده از تجهیزات و وسایل ضد سرقت خودرو به‌منظور ایجاد تاخیر در این مدت زمان تاکید دارند و معتقدند که مهم‌ترین موضوع برای جلوگیری از سرقت خودرو، پیشگیری و آگاهی از روش‌های مورد استفاده سارقان است تا از این طریق ریسک سرقت خودرو را کاهش دهیم.از آنجا که حرفه‌ای‌ترین سارقان خودرو نیز به دنبال سرقت‌های کم دردسر هستند بنابراین کارشناسان بر نصب لوازم ایمنی و بازدارنده بر روی خودرو به‌منظور بالا بردن امنیت اشاره می‌کنند و معتقدند که استفاده از این وسایل امنیتی موجب می‌شود تا حد زیادی از سرقت این وسیله نقلیه چشم‌پوشی صورت بگیرد. بنابراین انجام اقدامات پیشگیرانه توسط افراد جامعه می‌تواند اصلی‌ترین گام برای مبارزه با وقوع سرقت خودرو باشد. براین‌اساس بهترین روش برای پیشگیری از سرقت خودرو نصب ابزارهای بازدارنده الکترونیکی مانند دزدگیر و مکانیکی مانند قفل فرمان، قفل چرخ، قفل پدال و... روی خودرو است.

دزدگیر

امروزه یکی از ملزومات جانبی انواع خودروها، نصب دزدگیر بر روی سیستم اتومبیل است تا مالک آن با خیال راحت از وسیله نقلیه خود دور شود. هر چند در گذشته در زمان فعال بودن و باز شدن در خودرو صدای آژیر دزدگیر بلند می‌شد، اما هم‌اکنون با پیشرفت این سیستم‌های حفاظتی مدل‌های گوناگونی از این دزدگیرها در بازار وجود دارد. یکی از مدل‌های پر‌طرفدار که امروزه بسیاری از مشتریان میل زیادی به خرید آن دارند مدلی است که روی ریموت آن یک نمایشگر کوچک طراحی شده و در هنگام سرقت علاوه‌بر به صدا در آمدن آژیر خودرو، آژیر و ویبره ریموت نیز فعال می‌شود و حتی روی نمایشگر باز بودن هر کدام از در‌ها را نمایش می‌دهد که پیشرفت در این حوزه سبب افزایش امنیت خودروهای مجهز به آنها شده است.از سوی دیگر، در حال حاضر مراکز بسیاری در شهرهای مختلف به فروش و نصب تجهیزات جانبی روی خودرو‌ها اختصاص داده شده که مالکان خودرو می‌توانند برای خرید لوازم جانبی خودروی مورد نظر خود به آنها مراجعه کنند. موضوعی که در برخی موارد مشکلاتی را برای خریدار ایجاد می‌کند.

زیرا اعتبار فروشگاه و مرکز موردنظر از اهمیت بسیار بالایی در خرید کالای ایمنی برخوردار است. این موضوع در حالی است که بسیاری از مشتریان حاضر به پرداخت هزینه گزاف برای دزدگیر نیستند و معمولا به علت کمبود بودجه قصد خرید دزدگیرهای معمولی را دارند. یکی از کارشناسان خودرو در این زمینه، نصب دزدگیر در نمایندگی شرکت خودروساز را به مالکان خودرو پیشنهاد می‌دهد چرا که نصب و انتخاب سیستم دزدگیر مناسب توسط کارشناسان و متخصصان مجرب بدون دخالت در سیم‌کشی و سیستم برق اتومبیل صورت می‌گیرد. اما در صورتی که مالک خودرو خواهان خرید و نصب دزدگیر خارج از نمایندگی شرکت خودروساز باشد، بهتر است سراغ مراکز معتبر و باسابقه در این زمینه برود تا نسبت به سلامت خودرو اطمینان داشته باشد.وی با اشاره به اینکه مالکان خودرو باید از دزدگیرهای برندهای معتبر استفاده کنند، می‌گوید: دزدگیر باید به گونه‌ای باشد که در صورت فعال بودن، استارت اتومبیل کار نکند. برخی دزدگیرها در صورت قفل شدن به صورت بی صدا، کار نمی‌کنند و فقط فلاشر می‌زنند. این مورد در نصب دزدگیر باید چک شود تا حتما آژیر به صدا در آید.وی به اهمیت چشمی در انواع دزدگیرها اشاره می‌کند و می‌گوید: در صورت ورود اجسام به هر نحوی به داخل اتومبیل و حرکات مشکوک، چشمی موجب به صدا در آمدن آژیر دزدگیر می‌شود بنابراین این نکته نیز در دزدگیر ضروری است.وی تاکید دارد: مالک خودرو ضمن استفاده از دزدگیر نباید از سوئیچ مخفی دریغ کند. کاربرد این سوئیچ آن است که یک کلید کوچک در قسمتی پنهان نصب شده و فقط راننده از آن اطلاع دارد و بدون آن اتومبیل روشن نخواهد شد.

اما مرسوم‌ترین وسیله بازدارنده بعد از دزدگیر، قفل فرمان است که بسیاری از مالکان خودرو به‌منظور افزایش بازدارندگی از آن بهره می‌برند. کارشناسان معتقدند هنگام ترک اتومبیل، حتی برای چند دقیقه، حتما باید از قفل فرمان استفاده کرد، چون بدون قفل به‌عنوان یک عامل بازدارنده سارقان در کمتر از یک دقیقه اتومبیل را سرقت می‌کنند.براین‌اساس، یکی از کارشناسان خودرو در خصوص استفاده از قفل فرمان پیشنهاد می‌کند که بهتر است در هنگام استفاده از قفل فرمان، خود فرمان هم قفل باشد. قفل را به صورتی بزنید که یک سمت آن به طرف پایین دست چپ، و طرف دیگر به سمت بالا دست راست و چسبیده به شیشه اتومبیل باشد تا تکان نخورد. قفل را تا انتها چفت کنید. برخی سارقان با تغییر ارتفاع فرمان اقدام به بازکردن قفل فرمان می‌کنند که در صورت چفت بودن درست قفل فرمان، این موضوع برای آنها دشوار خواهد شد.

همچنین از دیگر وسایلی که موجب افزایش ایمنی خودرو می‌شود، قفل پدال است. وسیله‌ای که برخی از کارشناسان آن را بهتر از قفل فرمان می‌دانند زیرا ضمن افزایش ایمنی در خودرو موجب می‌شود که بسیاری از سارقان در نگاه اول ریسک دزدی را بالا ببینند و منصرف شوند. هدف از قفل پدال ایجاد محدودیت در ترمز و کلاچ خودرو است که در حقیقت کنترل ماشین را برای سرقت کمتر می‌کند. مزیت بسیار خوب این قفل نسبت به قفل فرمان آن است که در قفل پدال به‌دلیل عدم دید اولیه از خارج از خودرو و سخت بودن عملیات قفل‌گشایی توسط دریل و غیره در آن فضای کم، اندکی بیشتر از قفل فرمان قابل اعتماد است.براین اساس، یکی از کارشناسان در این‌باره پیشنهاد می‌دهد که قفل پدال به‌دلیل دسترسی سخت، ریسک بالاتری برای دزد دارد. زیرا سارق برای باز کردن قفل باید به زیر برود بنابراین هوشیاری‌اش نسبت به اطراف کم می‌شود و این برایش خطرناک است. این موضوع موجب شده بسیاری از سارقان با دیدن قفل پدال از دزدیدن خودروی موردنظر صرف‌نظر کنند