گذری به فرهنگی‌ترین خیابان ایران

ساغر بهادرانی

هنگام گذر از پرتردد‌ترین خیابان تهران یعنی خیابان انقلاب، این آواها و کلمات واضح‌ترین صداهایی است که در شلوغی این منطقه به گوش می‌رسد. اینجا همان مکانی است که از سال‌های دور به پایتخت خرید و فروش کتاب شهره بوده است و دانشجویان، استادان و مردم برای یافتن و خرید غذای روحشان یعنی کتاب به اینجا آمده و با سر زدن به چندین مغازه و کتابفروشی موفق به خرید کتاب موردنظر می‌شدند. این روزها اما فارغ از خرید و فروش کتاب و دسترسی به کتب نایاب و کمیاب، بازار دیگری برای ارائه کالایی جدید که همان تهیه و نگارش پایان‌نامه و مقاله است ایجاد شده است. به سمت شلوغی کتابفروشی‌ها نزدیک می‌شوم و صدای فریاد جوانی واضح‌تر می‌شود:

- پایان‌نامه و مقاله می‌خواین خانوم؟

- بله

کارتی را دستم می‌دهد و مرا به سمت راهروی نزدیک کتابفروشی راهنمایی می‌کند.

- روزی چند ساعت کار می‌کنین؟

- از ساعت۹ صبح تا حدود۶ و۷ بعدازظهر

- رشته تحصیلیت چیه؟روزی چقدر درآمد داری؟

- من دیپلم دارم. اینجا فقط بازاریابی می‌کنم و«دادزنم.» روزی۴۵ تا ۵۰ هزار کاسبی می‌کنم. همه کسایی که این محدوده کار می‌کنن روزانه یا هفتگی از موسسه‌ها پول می‌گیرن و روزانه ۵۰ هزار پول درمیارن. بی دردسرتر و راحت‌تر از کارگریه ساختمونه و البته شریف‌تر!!

بازار کسب‌وکار و فروش و نگارش پایان‌نامه در این روزها چنان زیاد شده است که نگاه تعداد زیادی از استادان و دانشجویان و مسوولان را به این مساله معطوف کرده، تا جایی که منجر به پیگیری‌هایی از جانب این افراد از وزارت علوم و مجلس برای بررسی موضوع و مجازات افرادی که به دلالی پایان‌نامه‌نویسی مشغولند شد. نامه سرگشاده استادان و دانشجویان به ریاست‌جمهوری برای جمع‌آوری و برچیده‌شدن موسسات نگارش پایان‌نامه و مقاله از دیگر مطالبات این افراد بود که هنوز به سرانجام نرسیده است. درب ورودی راهرو، تابلوی موسسه پژوهشی نصب شده. داخل می‌شوم. خانمی پشت میز نشسته و وقتی که از تقاضایم مبنی بر نگارش پایان‌نامه مطلع می‌شود مرا به اتاق کناری راهنمایی می‌کند. داخل اتاق چند میز قرار دارد که روی هر میز اسمی نوشته شده و زیر آن تخصص مربوطه نگاشته شده است.

- رشته تون چیه خانوم؟ پروپوزال تصویب کردین؟

- حقوق می‌خونم. نه تصویب نشده. در مورد روال کار و مدت زمان تحویل و قیمت اطلاعاتی می‌خواستم.

- خب پس مدت زیادی وقت داریم. ما اگه موضوع ندارین بهتون چندتا موضوع پیشنهاد میدیم و شما بعد از تائید استاد به ما خبر میدین تا پروپوزال رو بنویسیم. بعد از اون فصل به فصل کار رو برای شما انجام میدیم و ارسال می‌کنیم. هزینه علوم انسانی تا ۱ میلیون و هشتصد الی۲ تومن و هزینه رشته‌های فنی از ۲ میلیون به بالا.

- استخراج مقاله از پایان‌نامه و تهیه مقاله ISI هم انجام می‌دهید؟

- بله هزینه اون جدا حساب میشه و بعد از اتمام نگارش فصل۴ و ۵ میتونیم براتون اکسپت مقاله رو هم بگیریم. استادان ما هم در این زمینه به شما کمک می‌کنند و می‌توانید مقاله را به نام خودتان بدون نیاز به نام استاد چاپ کنید.

تشکر می‌کنم و چند قدمی جلوتر می‌روم که صدای خانمی مجددا به گوش میرسد....سربرمی‌گردانم و نگاه می‌کنم.

- راستی یکی از خدمات موسسه ما اینه که بعد از نگارش، دو ساعت جلسه توجیه رایگان برای جلسه دفاع و نحوه ارائه کار داریم که زیرنظر متخصص موسسه انجام میشه و بعد از دفاع پایان‌نامه هم اصلاحیه‌های کار رو براتون اعمال خواهیم کرد.

هنگام خروج صدای مرد جوانی که با دوستش صحبت می‌کند نظرم را جلب می‌کند :«اینجا قبول کرد که نگارش مقاله لاتین پایان‌نامه رو انجام بده.»

علت حضورش در این موسسه را جویا می‌شوم.

- قصد خروج از ایران رو دارم و از اونجایی که شاغلم وقت نگارش پایان‌نامه و ارائه مقاله برای گرفتن اکسپت رو نداشتم و وقتی پولشو دارم بهتره خودم رو به درد سر نندازم.

... و این جواب در کنار شکایت از فشارهای دانشگاه برای دفاع، مشابه‌ترین پاسخ از جانب همه کسانی است که برای تهیه مقاله و پایان‌نامه به سمت خیابان انقلاب رهسپار می‌شوند. دانشجویان معمولا کمبود وقت، مشغله کاری، خروج از ایران و بیهوده تلقی کردن نگارش پایان‌نامه از سوی خودشان را زمانی که حتی استادان زحمت خواندن متن را هم نمی‌کشند، ، دلایل محکمی می‌دانند تا کار خود را به این موسسات واگذار کرده و در قبال ارائه هزینه، خدمات بگیرند.

با شیوع بازار پایان‌نامه نویسی و نگارش مطالب این حوزه در رسانه‌ها زنگ خطری برای مسوولان به صدا درآمده و وزارت علوم به‌عنوان متولی اصلی داستان وارد ماجرا شد تا به ریشه‌یابی داستان و تشکیل کمیسیون برای بررسی به این موضوع بپردازد تا نسبت به این امر برخورد قانونی صورت بگیرد. در نشست‌های مختلف، اعضای وزارت علوم، نوشتن پایان‌نامه دانشجویی از سوی موسسات و افراد متخصص را امری ضد اخلاقی و ضدعلمی دانستند و از پیگیری‌های وزارت علوم برای حل این معضل سخن گفته‌اند. موضوعی که افراد درگیر در آن بسیار زیاد بوده و تصمیم‌گیری جدی در مورد آن باعث برطرف شدن مشکلات این حوزه خواهد شد.

گذری به فرهنگی‌ترین خیابان ایران