با شخصیت درونی خود کنار بیایید

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

ادی هوانگ ( Eddie Huang ) به جسور بودن، خامی و شوخ‌طبعی شناخته می‌شود. هانگ یک تایوانی-چینی- آمریکایی است که سال‌های اولیه زندگی خود را در اورلاندو در ایالت فلوریدا گذرانده است. او به اینترپرنر می‌گوید: «تا سن ۱۰ یا ۱۱ سالگی واقعا از چینی بودن خودم احساس انزجار می‌کردم. مدام اذیت می‌شدم. نمی‌دانستم چرا خانواده ما باید این همه سختی را تحمل می‌کرد». او می‌افزاید: «در نهایت دریافتم که باید آنچه بودم را بپذیرم، هر چیزی می‌تواند یک نقطه قوت یا ضعف باشد. همه چیز به آگاه بودن در تشخیص مشکلات برمی‌گردد». اما او توانست یک امپراتوری کوچک به راه بیندازد.

پس از ترک دنیای شرکتی به‌عنوان یک وکیل، هوآنگ ابتدا وارد جهان کارآفرینی شد و خط تولید « Hoodman Clothing» را به راه انداخت و پس از آن با گشودن رستوران تایوانی Baohaus به‌دنبال رستوران Xiao Ye وارد دنیای غذا شد. گرچه Baohaus هنوز دایر است و یک موفقیت به شمار می‌رود (شعبه دوم آن در لس‌آنجلس در حال تاسیس است)،اما Xiao Ye هوانگ شکست خورد. او از این شکست درس‌های مهمی آموخت. اکنون او مجری مجموعه تلویزیونی Huang's World از شبکه Vice است. هوآنگ به‌تازگی این کار را شروع کرده . او اخیرا با آدیداس برای خط تولید کفش همکاری کرده است و ممکن است با شبکه تلویزیونی HBO نیز برای یک فیلم یک ساعته وارد فعالیت مشترک شود. با تمام فراز و فرودها، هوآنگ به‌دنبال اشتراک آموخته‌های خود با کارآفرینان و الهام‌بخشی به موسسان است. اینکه چرا او اصرار داشته تا در مخاطرات بسیاری شرکت کند نکته قابل‌توجهی است. او مادرش را در موفقیت خود بسیار سهیم می‌داند. او به پذیرش ناشناخته‌ها اهمیت زیادی می‌دهد؛ چیزی که برای بسیاری از کارآفرینان می‌تواند ترسناک باشد. اما چگونه بر این ترس فایق آمد؟ او می‌گوید: «هیچ چیز در مقایسه با مرگ کاملا ناشناخته نیست. دقیقا نمی‌دانید که مسائل چگونه تغییر خواهد کرد؛ اما اگر تحقیق کنید و با غرایزتان همراه شوید می‌توانید حدس‌های درستی بزنید. من قبل از هر کاری اطمینان می‌یابم که می‌توانم با بدترین سناریوی ممکن کنار بیایم و وقتی یک تصمیم گرفته می‌شود با تمام وجود به پیش می‌روم».

حتی شبکه Vice من را به‌عنوان یک مجری چندان قوی نمی‌دید، اما من به سختی کار کردم، همه را وادار کردم تا به من به‌عنوان یک انسان کامل و مدیر اجرایی احترام بگذارند. زمانی که ادی مورتی از شبکه Vice به من فرصت «تولید اجرایی» در Huang's World را داد، فرمت برنامه را برای یک ساعت افزایش داد و تلاش نکرد تا خودم را «بامزه» یا «جدی» یا «ژورنالیستی» تعریف کنم، و در نهایت ما توانستیم با هم موفق شویم. مردمی از طریق مشاهده کتاب‌ها، Baohaus و Huang's World درمی‌یابند که هوش شکل‌های متفاوتی به خود می‌گیرد. هوش هیچ‌گاه یک چهره، صدا یا زبان ندارد. هوانگ فراز و فرودهای بسیاری در دنیای کارآفرینی داشته است. اما او از بسته شدن رستوران Xiao Ye چه آموخت؟ او می‌گوید: «به همان اندازه یک روز بد، می‌توانید روز خوب داشته باشید. بعد از آن اتفاق نمی‌خواستم دیگر چنین شکستی را تجربه کنم. بنابراین تمام تمرکز و انرژی خودم را روی هر کاری که انجام می‌دادم گذاشتم». هوانگ در چندین فعالیت مختلف دست دارد: آشپزی، سفر، تولید کفش کتانی، طراحی، برنامه‌های تلویزیونی، نوشتن کتاب و بسیاری چیزهای دیگر. اما این «در همه جا حضور داشتن» در برابر تنها تمرکز بر یک چیز، چگونه به او به‌عنوان یک کارآفرین کمک کرد؟ واقعیت این است که هوانگ از اطرافش انگیزه می‌گیرد و سعی می‌کند همه چیز را از زوایای متفاوت ببیند. او از یک جا ماندن به شدت پرهیز می‌کند.

مهم‌ترین درسی که هوانگ در سفر کارآفرینی‌اش آموخته است چیست؟:

«هر روز چیز بیشتری بیاموزید. خودتان را وقف ارزش‌های خود کنید. گاهی در مسیر کار و زندگیم دچار لغزش شده‌ام، اما هیچ کس نمی‌تواند بگوید که من ناهماهنگ رفتار کرده‌ام. من از روز نخست به ارزش‌هایم وفادار بوده‌ام و سعی کرده‌ام تا کار بزرگی خلق کنم. در گذشته بخش بسیار زیادی از هویت خود را رها کردم اما با موفقیت‌هایی که به‌دست آوردم، توانستم بخش‌هایی از خودم را دوباره احیا کنم». وقتی از هوانگ پرسیده می‌شود که آیا فردی یا رخدادی در زندگی‌اش بوده که به‌عنوان کارآفرین، آن را در موفقیتش سهیم بداند، می‌گوید: «مادرم. مادران بسیار زیادی چیزهای زیبایی به شما می‌گویند که به نظر خوب هستند؛ اما علنا واقعیت ندارند. مادرم همیشه به من می‌گفت من باید سخت‌تر و باهوش‌تر از سایر افراد در این کشور کار کنم. دانستن این موضوع از همان اوایل زندگی واقعا به من کمک کرد. مادرم ارزش روابط، پول و مبارزه را به من آموخت». هوانگ در رسانه‌های اجتماعی طرفداران بسیاری دارد و معتقد است که باید با مردم به‌طور مستقیم در ارتباط بود. او می‌گوید: «من عاشق طرفدارانم هستم. با برخی از آنها مخالفت می‌کنم اما هرگز به آنها بی‌احترامی ‌نمی‌کنم.»

برنامه بعدی ادی هوانگ چیست؟

او می‌گوید: «کار مورد علاقه من هنوز نوشتن است. یک نمایشنامه برای یک درام یک ساعته در کانال HBO نوشته‌ام. من عاشق نوشتن و کار با نویسندگان هستم. من معتقدم اگر یک ماموریت را به عهده گرفتید، باید بدانید که این کار هرگز پایان نمی‌یابد. باید جزء به جزء به انجام آن استمرار داشته باشید.»