چیزهایی که در مورد اندروید نمیدانید
سیستم عامل اندروید بهطور رسمی در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ و روی گوشی HTC G۱ Dream قرارگرفت و حالا با گذشت بیش از ۶ سال از آن زمان، باید اذعان کرد شاید کمتر کسی فکر میکرد این سیستم عامل به موقعیت و جایگاه فعلیاش برسد. سیستم عامل اندروید بیشترین استفاده را در میان سیستم عاملهای ویژه گوشیهای موبایل در دنیا به خودش اختصاص داده است، اما همچنان نکتههایی در خصوص این سیستم عامل وجود دارد که اکثر کاربران از آن بیخبرند. در اینجا میتوانید با حقایقی کلی درباره این سیستم عامل محبوب و پر طرفدار آشنا شوید که احتمالا از آنها خبر ندارید.
سیستم عامل اندروید بهطور رسمی در ماه سپتامبر 2008 و روی گوشی HTC G1 Dream قرارگرفت و حالا با گذشت بیش از 6 سال از آن زمان، باید اذعان کرد شاید کمتر کسی فکر میکرد این سیستم عامل به موقعیت و جایگاه فعلیاش برسد. سیستم عامل اندروید بیشترین استفاده را در میان سیستم عاملهای ویژه گوشیهای موبایل در دنیا به خودش اختصاص داده است، اما همچنان نکتههایی در خصوص این سیستم عامل وجود دارد که اکثر کاربران از آن بیخبرند. در اینجا میتوانید با حقایقی کلی درباره این سیستم عامل محبوب و پر طرفدار آشنا شوید که احتمالا از آنها خبر ندارید.
اندروید در ابتدا قرار بود سیستم عامل دوربینهای دیجیتال باشد: گوگل در سال ۲۰۰۵ مالک اندروید شد. در آن زمان، این پلتفرم توسط «اندی رابین» به عنوان یک سیستم عامل متن باز ارائه شده بود، اما یک سال پیش از آن رابین در حال توسعه دادن این سیستم عامل برای دوربینهای دیجیتال بود. هر چند او متوجه شد که آینده متعلق به موبایلهای هوشمند است، نه دوربینها و به همین دلیل به توسعه بر مبنای این هدف جدید پرداخت. البته در حال حاضر اندروید به بازار دوربینهای دیجتیال هم قدم گذاشته و دستگاههایی مانند دوربین گلکسی NX شرکت سامسونگ از این سیستمعامل بهره میبرند.
در ابتدا بازیگران اصلی بازار، اندروید را تهدیدی جدی تلقی نمیکردند: در سال 2007، گوگل و شرکای آن به تولید دستگاههای اندرویدی دست زدند. در آن سال سیمبین، بلکبری، پالم و ویندوز موبایل که پلتفرمهای اصلی بازار بودند باور نداشتند که اندروید بتواند تا این حد توسعه پیدا کند. یکی از سخنگویان نوکیا اظهار کرده این شرکت به هیچوجه اندروید را تهدیدی جدی تلقی نمیکرده است. یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت هم اعلام کرده است که از تاثیر اندروید بر بازار موبایلهای هوشمند آگاهی نداشته است. یکی از مسوولان طراحی سیمبین هم در آن زمان گفته بود که تلاشهای زیادی برای تولید سیستم عاملی بر مبنای لینوکس انجام شده است، اما از هم گسیختگی لینوکس و غیرقابل مدیریت بودن آن اجازه تولید چنین سیستم عاملی را نخواهد داد.
اندروید سریعترین رشد در میان سیستم عاملها را به خودش اختصاص داده است: براساس آمار بهدست آمده در سال ۲۰۱۳، اندروید در مدت ۵ سال یک میلیون کاربر فعال را بهدست آورده و از این لحاظ، سریعترین رشد را در میان سیستم عاملهای دیگر به خودش اختصاص داده است. در حقیقیت اندروید را میتوان به عنوان محصولی در حوزه تکنولوژی که سریعترین رشد را به خود اختصاص داده به حساب آورد. در مقام مقایسه، اپل در مدت ۶ سال توانسته ۶۰۰ میلیون کاربر iOS را بهدست آورد و سیمبین هم در مدت ۱۱ سال، تنها ۴۵۰ میلیون کاربر را به خود اختصاص داده بود.
امکان استفاده از اندروید در گروه وسیعی از دستگاهها وجود دارد: اگرچه موبایلهای هوشمند و تبلتها، اکثریت دستگاههای اندرویدی را تشکیل میدهند، اما این سیستم عامل روی محصولات مختلف دیگری مانند ساعتهای هوشمند، تلویزیون، دوربینهای دیجیتال، دستگاههای خانگی، عینکهای هوشمند، سیستمهای اطلاعاتی سرگرمی خودروها، کنسولهای بازی و دیگر دستگاهها هم استفاده شده است.
توسعه رایگان برنامهها توسط توسعه دهندگان: برخلاف iOS که شما مجبور هستید سالیانه ۹۹ دلار برای یدک کشیدن لقب توسعهکننده بپردازید، توسعه برنامه و بازی برای اندروید بهطور رایگان امکانپذیر است. هرچند اگر بخواهید نتیجه کارتان را در گوگلپلی قرار دهید، باید برای ثبت نام، ۲۵ دلار بپردازید، اما این هزینه یک بار پرداخت بوده و چندان هم زیاد نیست.
داستان لوگوهای روباتی اندروید: ربات نمادین اندروید که به عنوان لوگوی آن شناخته شده است، در سال 2007 ساخته شد. سازنده آن یعنی «ایرینا بلاک» یک طراح متولد روسیه و ساکن سانفرانسیسکو بوده که البته حالا دیگر برای گوگل کار نمیکند. این لوگو قرار بود ساده باشد و البته در ظاهر آن، یک ربات هم نمایان باشد. او این نماد را در علامتهای مخصوص سرویسهای بهداشتی عمومی دیده و از آنها الهام گرفته بود. بالاخره محصول نهایی، روبات اندرویدی شده است که حالا مشاهده میکنیم و البته هر شخصی میتواند با رعایت حقوق و قوانین موجود به ویرایش این لوگو بپردازد.
اندروید در ابتدا قرار بود سیستم عامل دوربینهای دیجیتال باشد: گوگل در سال ۲۰۰۵ مالک اندروید شد. در آن زمان، این پلتفرم توسط «اندی رابین» به عنوان یک سیستم عامل متن باز ارائه شده بود، اما یک سال پیش از آن رابین در حال توسعه دادن این سیستم عامل برای دوربینهای دیجیتال بود. هر چند او متوجه شد که آینده متعلق به موبایلهای هوشمند است، نه دوربینها و به همین دلیل به توسعه بر مبنای این هدف جدید پرداخت. البته در حال حاضر اندروید به بازار دوربینهای دیجتیال هم قدم گذاشته و دستگاههایی مانند دوربین گلکسی NX شرکت سامسونگ از این سیستمعامل بهره میبرند.
در ابتدا بازیگران اصلی بازار، اندروید را تهدیدی جدی تلقی نمیکردند: در سال 2007، گوگل و شرکای آن به تولید دستگاههای اندرویدی دست زدند. در آن سال سیمبین، بلکبری، پالم و ویندوز موبایل که پلتفرمهای اصلی بازار بودند باور نداشتند که اندروید بتواند تا این حد توسعه پیدا کند. یکی از سخنگویان نوکیا اظهار کرده این شرکت به هیچوجه اندروید را تهدیدی جدی تلقی نمیکرده است. یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت هم اعلام کرده است که از تاثیر اندروید بر بازار موبایلهای هوشمند آگاهی نداشته است. یکی از مسوولان طراحی سیمبین هم در آن زمان گفته بود که تلاشهای زیادی برای تولید سیستم عاملی بر مبنای لینوکس انجام شده است، اما از هم گسیختگی لینوکس و غیرقابل مدیریت بودن آن اجازه تولید چنین سیستم عاملی را نخواهد داد.
اندروید سریعترین رشد در میان سیستم عاملها را به خودش اختصاص داده است: براساس آمار بهدست آمده در سال ۲۰۱۳، اندروید در مدت ۵ سال یک میلیون کاربر فعال را بهدست آورده و از این لحاظ، سریعترین رشد را در میان سیستم عاملهای دیگر به خودش اختصاص داده است. در حقیقیت اندروید را میتوان به عنوان محصولی در حوزه تکنولوژی که سریعترین رشد را به خود اختصاص داده به حساب آورد. در مقام مقایسه، اپل در مدت ۶ سال توانسته ۶۰۰ میلیون کاربر iOS را بهدست آورد و سیمبین هم در مدت ۱۱ سال، تنها ۴۵۰ میلیون کاربر را به خود اختصاص داده بود.
امکان استفاده از اندروید در گروه وسیعی از دستگاهها وجود دارد: اگرچه موبایلهای هوشمند و تبلتها، اکثریت دستگاههای اندرویدی را تشکیل میدهند، اما این سیستم عامل روی محصولات مختلف دیگری مانند ساعتهای هوشمند، تلویزیون، دوربینهای دیجیتال، دستگاههای خانگی، عینکهای هوشمند، سیستمهای اطلاعاتی سرگرمی خودروها، کنسولهای بازی و دیگر دستگاهها هم استفاده شده است.
توسعه رایگان برنامهها توسط توسعه دهندگان: برخلاف iOS که شما مجبور هستید سالیانه ۹۹ دلار برای یدک کشیدن لقب توسعهکننده بپردازید، توسعه برنامه و بازی برای اندروید بهطور رایگان امکانپذیر است. هرچند اگر بخواهید نتیجه کارتان را در گوگلپلی قرار دهید، باید برای ثبت نام، ۲۵ دلار بپردازید، اما این هزینه یک بار پرداخت بوده و چندان هم زیاد نیست.
داستان لوگوهای روباتی اندروید: ربات نمادین اندروید که به عنوان لوگوی آن شناخته شده است، در سال 2007 ساخته شد. سازنده آن یعنی «ایرینا بلاک» یک طراح متولد روسیه و ساکن سانفرانسیسکو بوده که البته حالا دیگر برای گوگل کار نمیکند. این لوگو قرار بود ساده باشد و البته در ظاهر آن، یک ربات هم نمایان باشد. او این نماد را در علامتهای مخصوص سرویسهای بهداشتی عمومی دیده و از آنها الهام گرفته بود. بالاخره محصول نهایی، روبات اندرویدی شده است که حالا مشاهده میکنیم و البته هر شخصی میتواند با رعایت حقوق و قوانین موجود به ویرایش این لوگو بپردازد.
ارسال نظر