تمایل هند برای سرمایه گذاری در بنادر ایران
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از تمایل هند برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران خبر داد و گفت: این کشور سال گذشته اعتباری معادل ۸۵ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار اختصاص داد. یدالله صادقی با بیان اینکه هند برای توسعه روابط تجاری خود با ایران هیچ مرزی قائل نیست، افزود: زمینه‌های توسعه مبادلات تجاری ایران و هند بسیار بالاست از این رو 17 آذرماه سال جاری همایشی با هدف بررسی زمینه‌های توسعه همکاری دو کشور برگزار می‌شود. او ادامه داد: در این همایش علاوه بر ارائه راهکارهای توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری ایران و هند، پیگیری و تسریع توافق‌نامه ترانزیتی به منظور ایجاد دالان حمل و نقل سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان، تجدید نظر در تعرفه‌های واردات دو کشور به ویژه برای کالاهای ایرانی و نیز تسهیل امور کنسولی و اعطای ویزا نیز مورد بررسی مسئولان و فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور قرار می‌گیرد. صادقی با اعلام اینکه اکنون میزان مبادلات تجاری ایران و هند حدود 4 میلیارد دلار است، اظهار کرد: 2.4 میلیارد دلار از این رقم مربوط به صادرات هند به ایران و مابقی آن صادرات ایران به این کشور است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه عمده کالاهای وارداتی ایران از هند شامل برنج،کنجاله، شکر تصفیه‌نشده و چای سیاه است، تصریح کرد: حجم عمده‌ای از کالاهای صادراتی ایران به هند شامل نفت، محصولات کشاورزی، خشکبار و محصولات پتروشیمی و معدنی است. همایش توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران وهند با هدف بررسی راهکارهای توسعه روابط تجاری و بازرگانی دو کشور و نیز معرفی زمینه‌های فعالیت تجاری در هند با حضور ۲۱ شرکت هندی، سفیر هند در تهران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و برخی فعالان بازرگانی و اقتصادی ایرانی در تهران برگزار می‌شود.
سهولت در تجارت خارجی با راه اندازی پنجره واحد تجاری
صادقی گفت: با اقدامات انجام شده و همچنین راه اندازی کامل پنجره واحد فرامرزی تا پایان سال تسهیلات خوبی در بخش تجارت خارجی از لحاظ سهولت در کاهش زمان انجام کار و هزینه انجام امور صادر کنندگان و واردکنندگان را شاهد خواهیم بود.