کولینان؛ الماس سرسخت رولز رویس
از مدت‌ها پیش زمزمه ساخت اولین شاسی بلند خودروساز معروف و قدیمی انگلستانی در محافل خودرویی شنیده می‌شد. شرکت رولز رویس همواره به‌دنبال محصولات لوکس و قیمتی است و به نظر می‌رسد حرکت برای ساخت این محصول بنا به رصد و درخواست بازار خودرو دنیا بوده است. گویا تجربه شرکت‌های رنجرور، بنتلی و BMW در ساخت همه جا روها، شرکت رولزرویس را به وسوسه طراحی اولین شاسی بلندش انداخته است. همچنین تصمیم رقبایی همچون مازراتی یا حتی استون مارتین برای ورود به بازار شاسی بلند‌ها را نمی‌توان در طراحی این خودرو بی اثر دانست.

همانند سایر تولیدات این شرکت، مشخصه لوکس بودن در این محصول بلند قامت نیز رعایت خواهد شد که از مهم‌ترین ویژگی طراحی‌های شرکت رولزرویس است. با بررسی نام این خودرو می‌توان به ویژگی‌های پنهان آن پی برد، کولینان (Cullinan) نام محصول جدید رولزرویس است و همچنین نام بزرگ‌ترین الماس دنیاست که یک سال بعد از تاسیس شرکت رولزرویس در معدنی در آفریقا کشف شده است و نماد سر سختی و زیبایی است. خودروساز بریتانیایی در تلاش است با ترکیب زیبایی و سرسختی از بازار همه جاروها عقب نماند و از این طریق مشتریانی با علایق جدید به‌دست آورد. این روزها هم که استفاده از خودروهای SUV که سرعت، قدرت و امکانات بالایی دارند، طرفداران زیادی پیدا کرده است. تولید اولین محصولات با ویژگی‌های متفاوت در هر برندی چالش‌برانگیز است. قبل از ورود BMW به دنیای شاسی بلند‌های همه جا‌رو، مباحث و سوالات مشابهی در رابطه با موفقیت یا عدم موفقیت محصولات جدید مطرح بود که همان صحبت‌ها در رابطه با کولینان، الماس سر‌سخت و زیبای شرکت رولز رویس هم مطرح است.


شرکت رولز‌رویس قول داده است این محصول همانند بنیان‌گذارانش، چارلز رولز و هنری رویس نماد پیشگامی و ماجراجویی در مهندسی و نو‌آوری باشد. سیاست کلی برند‌های لوکس و تجملاتی در کیفیت بالا و کمیت پایین است؛ موضوعی که مدیران رولز رویس در رابطه با این محصول هم رعایت خواهند کرد و معتقد هستند این خودرو، مشتریان جدید و همچنین افرادی را که با محصولات قبلی رولز‌رویس آشنا هستند، به خود جلب خواهد کرد. طراحی کولینان بر اساس فانتوم دو بوده است که کمی کوچک‌تر شده است. موتور آن ۸/ ۶ لیتر از نوع V۱۲ خواهد بود. شرکت رولز رویس در نظر دارد مدل کانسپت آن را در سال جاری (۲۰۱۶) در گودوود انگلستان در معرض دید عموم قرار دهد و نیمه دوم سال ۲۰۱۸ در بازارهای دنیا به‌فروش خواهد رساند. کولینان هم اکنون در نقاط مختلف دنیا در مرحله تست جاده قرار دارد تا محصول نهایی بتواند به اهداف از پیش تعیین شده شرکت برسد. در رابطه با جایگاه این شاسی بلند لوکس در میان سایر رقبا، مدیران رولز رویس بر این باورند که بهترین خودرو جهان و بالاتر از بنتلی بنتیگا قرار خواهد گرفت و آنها از هیچ تلاشی برای ارائه خودرویی فوق العاده دریغ نخواهند کرد. مشتریان و طرفداران خودروهای رولز رویس باید دو سال دیگر منتظر باشند تا این خودرو ساز صد ساله محصول ۴۰۰ هزار دلاری خود را در معرض فروش قرار دهد.

شرکت رولز رویس در بیش از صد سال تجربه خودرو‌سازی، توانسته از اولین خودرویش با نام رویس با دو سیلندر و 10 اسب بخار قدرت به جدید ترین مدلی برسد که در کنار داشتن فضای داخلی سوپر لوکس با 630 اسب بخار قدرت، در هر شرایط آب و هوایی در جاده یا خارج از جاده می‌تواند امنیت و راحتی را برای سرنشینانش فراهم کند. کولینان مجهز به جعبه دنده 6 سرعته هوشمند خودکار خواهد بود و با طول 4/ 5 متر هم اندازه بسیاری از رقبای خود خواهد بود و چیزی از آنها کم ندارد. اطلاعات کامل‌تری از این خودرو در دسترس نیست؛ اما با توجه به ادعای مدیران شرکت، کولینان پس از رونمایی در میان خودروهای هم رده خود بهترین خودروی جهان خواهد شد که مهم‌ترین‌ آنها بنتلی بنتیگا که با ویژگی‌های منحصر به‌فردش طرفداران خاص خود را در دنیای خودرو دارد. بنتیگا با سرعت 301 کیلومتر لقب سریع‌ترین SUV را برایش ثبت کرده است. از ویژگی‌هایی که رولز رویس بسیار روی آن مانور می‌دهد لوکس بودن کولینان است و این در حالی است که بنتیگا بعد از سرعتش، لوکس بودنش شهرت ویژه‌ای را برایش کسب کرده است. بنتیگا با 600 اسب بخار قدرت تنها به چهار ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد. شرکت سازنده امکانات متعدد کامپیوتری را برای تجربه پرهیجانی از سرعت و قدرت در اختیار راننده بنتیگا قرار می‌دهد و تمام این موارد باعث می‌شود سبقت از آن برای رولز رویس کولینان بسیار مشکل باشد. باید منتظر شد و دید که رقابت این دو خودرو ساز انگلیسی برای به‌دست آوردن لقب لوکس‌ترین خودرو شاسی بلند دنیا به کجا ختم می‌شود.