پورشه؛ فرمانروای لمان

در بین مسابقات اتومبیلرانی شاید هیچ مسابقه‌ای مانند لمان استقامت و کار گروهی تیم‌ها را به چالش نکشد. در این سری از مسابقات ۲۴ ساعت رقابت پی‌در‌پی سنگ محک خوبی برای خودروها و خودروسازانی است که در این مسابقات با هم به رقابت می‌پردازند. اهمیت این رقابت‌ها به حدی است که چهره‌های مطرح هالیوود هم در آن حاضر می‌شوند و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا اخبار آن را دنبال می‌کنند و همچنین در استادیوم حاضر می‌شوند تا از نزدیک شاهد اتفاق‌های آن باشند. فناوری‌هایی که برای خودروهای مسابقه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند بعد از مدتی به خودروهای اسپرت و سوپر‌اسپرت وارد می‌شوند که لمان یکی از این مسابقات است چرا‌که استقامت و بسیاری از موارد دیگر در این رقابت‌ها نیاز به فناوری‌های ویژه‌ای دارد. برند‌های معروفی مانند تویوتا، فورد، پورشه و آئودی مدعی‌های این رقابت‌ها هستند.

با پایان یافتن این مسابقه نفسگیر بهت و حیرت در ۵ دقیقه آخر فضای رقابت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد. تراژدی و کابوسی باور‌نکردنی باعث شد تا در برابر چشمان هزاران نفر خودروی تویوتا از نفس بیفتد و پورشه ۹۱۹ هیبرید با سبقت گرفتن از این خودروی در راه مانده به مقام قهرمانی برسد و با به‌دست آوردن این پیروزی قهرمانی سال گذشته خود را تکرار کند. تا چند دقیقه پیش از پایان مسابقه خودروی پیشروی تویوتا TS۰۵۰ به علت خراب شدن از رسیدن به خط پایان جا ماند و این افتخار به پورشه رسید. رقابت داغ بین این دو رقیب در جریان مسابقه کاملا مشهود بود و فاصله آنها از هم کمتر از یک دور نمی‌شد. در این رقابت‌ها به دلیل طولانی بودن زمان مسابقه چند راننده در زمان‌های مشخص کنترل خودرو را به‌دست می‌گیرند. در لحظات پایانی مسابقه پورشه فاصله بیشتری با تویوتا داشت اما با تعویض راننده و با رانندگی «جَنی» او توانست فاصله خود را با تویوتا کاهش دهد و با تغییر راننده تویوتا این فاصله کمتر هم شد. در لحظات نفسگیر پایان مسابقه پورشه پنچر شد و مجدد فاصله با تویوتا افزایش پیدا کرد. همه چیز برای قهرمانی تویوتا فراهم بود و جو پیست مسابقات یکدل و یک صدا تویوتا را در لحظات پایانی تشویق می‌کردند و در این دور آخر بود که ناگهان سرعت این خودروی هیبریدی کاهش یافت و متوقف شد و جو سنگین پیست باعث درآمدن اشک کادر فنی این تیم شد.

دلیل این خرابی خودرو از طرف تویوتا مورد بررسی قرار گرفته و آنها معتقدند در سال بعد با قدرت و آمادگی بیشتری در این مسابقات شرکت خواهند کرد. بد‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای یک قهرمان رخ دهد این است که درست چند دقیقه قبل از رسیدن به خط پایان متوقف شود.

تویوتا TS050 نسبت به اجداد پیش از خود از پیشرانه‌ای کاملا متفاوت استفاده کرده است. این خودروی مسابقه‌ای دو توربو دارد که روی موتور 6 سیلندر با حجم 4/ 2 لیتر نصب شده است. در مدل‌های گذشته موتور 7/ 3 لیتر مورد استفاده قرار می‌گرفت که با داشتن 8‌سیلندر موتوری بزرگ‌تر داشته است اما در باز‌طراحی‌های صورت گرفته حجم و تعداد سیلندرها کاهش یافتند. کل نیروی تولیدی در این خودرو 986 اسب بخار است که 493 اسب بخار ناشی از موتور بنزینی و باقی نیرو با موتور-ژنراتورهای الکتریکی تولید می‌شود که به کمک باتری‌های لیتیوم-یونی کار می‌کنند. جعبه دنده 7 سرعته نیروی موتور جدید را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. تویوتا امید داشته است این تغییرات انجام شده او را به قهرمانی برساند و تا حد زیادی در این هدف هم موفق بوده است اما تمام تلاش‌های صورت گرفته محکوم به شکست و قرار گرفتن در جایگاه دومی از این سری مسابقات شد. اما در جایگاه اول خودروی پورشه 919 هیبریدی وجود دارد که با 900 اسب بخار قدرت (500 اسب بخار در محور عقب و 400 اسب بخار در محور جلو) و موتور استفاده شده در این خودروی مخصوص لمان، از نوع چهار سیلندر است که در کنار موتور-ژنراتور برقی می‌تواند در مدت زمان 2/ 2 ثانیه خودرو را به سرعت 60 مایل در ساعت برساند (97 کیلومتر در ساعت) و در مدت زمان تنها 8/ 4 ثانیه سرعت خودرو به 193 کیلومتر در ساعت می‌رسد. آنچه در این رقابت‌ها اهمیت داشته استقامت خودرو‌ها در سرعت‌های بالا و شرایط حاکم بر پست بوده است. خرابی‌ها و موارد پیش‌بینی نشده می‌توانند زحمات چند ماهه یک تیم را به باد دهد. راز موفقیت در این مسابقات 24ساعته کار گروهی بالا و مهندسی بسیار پیشرفته در طراحی موتور و سایر بخش‌های حیاتی خودرو است. بیش از 3000 مایل رانندگی با سرعت بالا باعث می‌شود تا فشار زیادی به موتور این خودروها وارد شود.

مسابقات 24 ساعته لمان در سال 1923 راه‌اندازی شد. از همان ابتدا هدف از راه‌اندازی این مسابقه دشوار، مشخص شدن جان‌سخت‌ترین ماشین ساخته شده در هر سال بود. با این تفاوت که در اوایل تیم‌ها خودروها را چندان تغییر نداده و با خودروهایی که معمولی بودند در مسابقه شرکت می‌کردند. اما اکنون تیم‌ها برای لمان طرح و برنامه جداگانه‌ای داشته و خودروهایی اختصاصی با ویژگی‌های منحصر به فرد برای حضور در این مسابقه می‌سازند. در مسابقه لمان طی 24 ساعت خودروها باید 384 دور را طی کنند که مجموعا 5هزار و 233 کیلومتر و 23 متر را شامل می‌شود. روی هر خودرو 3 راننده به‌طور متناوب رانندگی می‌کنند.

پورشه؛ فرمانروای لمان