فرسودگی بر راه‌های استان چیره شده است

دنیای اقتصاد- مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در سال جاری مصوبی مبنی بر تأسیس اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در اصفهان به عنوان اولین پایلوت کشور عملیاتی می‌شود و امید است مشکلات جاده‌ای استان به عنوان محور اصلی ترانزیت کشور حل و فصل شود.

حجت الله غلامی، افزود: فرسودگی سنگینی بر ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلوتر راه‌های این استان چیره شده و همین مساله باعث شده تا هزینه نگهداری این راه‌ها با این حد از فشار ترافیکی، از توان اداره کل راه و شهرسازی استان پیشی بگیرد. مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: از آنجایی که اکثر طرح‌های جامع و تفضیلی باید در اداره کل راه و شهرسازی تدوین شود، همچنین وظیفه ایجاد و مدیریت صنایع کارگاهی تا حدودی بر عهده این اداره است و در عین حال این اداره توسعه و نگهداری راه‌ها را بر عهده دارد، ممکن است وظایف با کیفیتی در خور به انجام نرسد. غلامی ادامه داد: در سال ۹۴ تنها ۲۰ درصد از اعتبارات ملی اصفهان جذب شد. همچنین تنها ۳۵ درصد از اعتبارات سازمان راهداری کشور به اداره کل راه و شهرسازی تزریق شد و فقط ۴۰ درصد از اعتبارات تملک و دارایی به استان اصفهان جذب شد. مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: حتی ردیف بودجه ماده ۱۰۸ استانی و ملی که در سال ۹۳ حدود ۴۰ درصد تزریق شده بود در سال ۹۴ به صفر رسید. با این اوصاف اداره کل راه و شهرسازی اصفهان باید در سه ماه اول سال متوقف می‌شد.

غلامی ادامه داد: با طرح‌ها و راهکارهای حاشیه همچون اسناد خزانه اسلامی و یا دریافت ۴۵ هزار تن سهمیه قیر یارانه‌ای و یا استفاده از املاک و مستغلات موفق به ادامه پروژه‌های عمرانی شدیم. اما متاسفانه در حال حاضر و در سال ۹۵ حتی یک ریال به پیمانکاران راهداری استان پرداخت نشده است و ۱۹۰ میلیارد تومان صورت وضعیت آماده به پرداخت داریم. وی افزود: پیمانکاران را به نیمه دوم سال ۹۴ ارجاع داده بودیم به این امید که در پی برجام اوضاع کمی بهتر شود اما متاسفانه اینطور پیش نرفت و حالا در انتظار هستیم تا سال ۹۵ چگونه پیش برود و تأثیر برجام بر مناسبات اقتصادی به چه شکل باشد. مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: در بخش راهداری استان یک تغییر ساختاری به وجود خواهد آمد و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای اولین بار به صورت پایلوت در اصفهان عملیاتی خواهد شد. غلامی با اشاره به سیاست تفکیک پلاک بنیاد مسکن گفت: به تفکیک‌های روستایی بنیاد مسکن به شدت انتقاد دارم و معتقد هستم این تقسیمات اساس قانونی ندارد و موجب افزایش قیمت زمین‌های روستایی می‌شود که همین مسئله موجب ایجاد مشکلات مربوط به تأمین مسکن خواهد شد. وی ادامه داد: انتقال اسناد مالکیت، از وزارت منابع طبیعی و انتقال سند به خریداران زمین‌های تفکیک شده باید تسهیل شود و با تکنیک‌های کارشناسانه در پرتو قانون از پایمال شدن هر حقی جلوگیری شود. البته باید زمین‌های حاشیه شهرها و روستاها برای مصارف آتی حوزه نفوذشان در حریم شهر قرار بگیرند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: تمامی محورهای عبوری در امتداد راه‌های اصلی شهرها به زودی تقویت و بهبود داده می‌شود و آنچه در تفاهم نامه‌های روستایی وجود داشته باشد به زودی اجرایی خواهد شد. در حال حاضر کار را با تکیه به تبصره‌های کمرنگ پیش می‌بریم. غلامی ادامه داد: شاخص کیفیت راه‌های روستایی استان از راه‌های روستایی بدون آسفالت به راه‌های روستایی به آسفالت نا مناسب ارتقا داشته است. همین افزایش شاخص نشان از بهبود وضعیت راه‌های نسبت به سال‌های گذشته دارد. مدیر کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: از تعریف پروژه‌های جدید اجتناب کنید و فعلاً تنها پروژه‌های فراموش شده و پیشین را پیگیری کنید چرا که تدوین و آغاز عملیات پروژه‌های جدید در ابلاغات اخیر ممنوع اعلام شده است.