فرمول یک از دید بوگاتی!

رقابت‌های فرمول یک در میان مسابقات اتومبیلرانی طرفداران بیشماری دارد و نقش پررنگ این رویداد در صنعت خودرو و ایجاد فناوری‌های خاص در خودروها موضوعی است که نمی‌توان از کنارش به راحتی عبور کرد. اخیرا طراحی انگلیسی طرحی از خودروی فرمول یک بوگاتی را منتشر کرده است که به عقیده او می‌تواند طرحی پیشنهادی برای بوگاتی باشد. طراحی فوق‌العاده خیره‌کننده این خودرو نشان می‌دهد نام بوگاتی در فرمول یک می‌تواند بسیار جذاب باشد و به همین جهت طراحی آن هم باید شاخص و تک باشد. این طراح انگلیسی تصورش از خودروهای فرمول یک را در قالب طرحی گرافیکی ارائه داده و معتقد است در سال ۲۰۲۰ خودروهای فرمول یک این شکلی خواهند بود.

این طراح خوش ذوق با ارائه طرحی نشان داده است که خودروهای فرمول یک می‌توانند ظاهری بسیار جذاب داشته باشند. او نام این طرح مفهومی را بوگاتی ۱۰۱P گذاشته است. او کارش را تنها به طراحی این طرح اختصاص نداده است و برای این خودرو پیشرانه توربین تسلا را در نظر گرفته و البته لازم به ذکر است که این موضوع هیچ ارتباطی به شرکت تسلا موتورز که خودروهای برقی اسپرت می‌سازد، ندارد و مربوط به نیکولا تسلا مخترع افسانه‌ای می‌شود که طرحش را در سال ۱۹۱۳ ارائه کرده است. به عقیده او موتورهای توربینی می‌توانند تا ۹۵ درصد مصرف سوخت را بهینه کنند که این موضوع برای مسابقاتی در سطح فرمول‌یک اهمیت بسیار زیادی دارد.

طراحی این مدل خودروی فرمول یک که به بوگاتی پیشکش شده است طرحی شبیه پلاتیپوس دارد و به نظر می‌رسد طراح این خودرو از چهره آیرودینامیکی این حیوان الهام گرفته است. ساخت یک خودروی فرمول یک میلیون‌ها دلار برای شرکت سازنده هزینه دارد و شرکت‌های کمی در دنیا وجود دارند که می‌توانند از پس مخارج بسیار سنگین یک خودروی فرمول یک برآیند. رقابت در این مسابقات بسیار بالا است و شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های جاری خود به دنبال طرح‌ها و ایده‌های جدیدی هستند تا بتوانند با خرج کمتر حضور موثری در پیست‌ها داشته باشند. شرکت بوگاتی در حال حاضر در مسابقات فرمول یک حضور ندارد اما آخرین محصولش با نام بوگاتی شیرون می‌تواند سریع‌تر از یک خودروی فرمول یک حرکت کند.

بر اساس قوانین جدید امنیت راننده باید در این خودروها که با سرعت سرسام‌آوری حرکت می‌کنند تضمین شود و تمام طرح‌هایی که ارائه شده است به نوعی باعث کاهش دید راننده می‌شود. در خودرو با کابین باز در هنگام تصادف راننده در معرض خطر زیادی قرار می‌گیرد و آسیب وارده می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. ممکن است روزی فرا برسد که راننده‌های فرمول یک در کابین‌های سرپوشیده رانندگی کنند و البته این کار صرفا برای حفظ جانشان انجام می‌شود. این طرح ممکن است باعث شود شرکت بوگاتی در رابطه با اینکه وارد رقابت‌های فرمول یک شود تشویق شود و به‌عنوان رقیبی جدید برای تیم‌های حاضر در این مسابقات حضور پیدا کند.