گران‌قیمت‌ترین تایرهای جهان

خودروسازان در طول روند تکامل خود تحولات زیادی را به خود دیده‌اند و این تکامل به تایرها نیز رسیده است و همزمان با پیشرفت فناوری مواد، فناوری ساخت تایر‌ها نیز به‌روز شده و با پیشرفت زیادی همراه بوده‌اند. خودروهای سوپراسپرت امروزی به دلیل شتاب بسیار بالا و فشار زیادی که به تایرهای آنها وارد می‌شود استهلاک لاستیک بسیار زیادی دارند و در سرعت‌های بالا باید توان لازم برای تحمل این مقدار فشار وارد شده را داشته باشند.

برای مثال در خودرو بوگاتی ویرون با توجه به موتور بیش از ۱۰۰۰ اسب بخاری نصب شده روی آن توانسته است به شتاب و سرعت بالا برسد. به این ترتیب امکان استفاده از تایرهای معمولی و رایج در این خودرو وجود ندارد؛ چرا‌که در صورت حرکت با سرعت بالا ظرف ۱۵ دقیقه لاستیک از هم پاشیده می‌شود به همین خاطر لاستیک‌های مخصوص بر اساس مشخصات خودرو طراحی و ساخته شده است که چهار حلقه آن قیمتی حدود ۳۰ هزار دلار دارند.

بوگاتی به کمک این لاستیک‌های گران قیمتش می‌تواند با اطمینان بالا و با حداکثر سرعت خود حرکت کند. قیمت این تایرها به دلیل فناوری بالای آنها است. اما لاستیک‌های ۳۰ هزار دلاری بوگاتی ویرون پایان داستان تایرهای گران قیمت امروزی نیست. به تازگی در دبی شرکتی که در زمینه طراحی و ساخت لاستیک خودرو فعالیت دارد توانسته است گران قیمت ترین لاستیک دنیا را بسازد و نام خود را در کتاب گینس ثبت کند.

راز گران بودن این لاستیک‌ها در استفاده از طلای ۲۴ عیار نهفته است که با قطعات الماس پوشانده شده است. استفاده از چنین مواد گران قیمتی باعث شده است قیمت این لاستیک به ۶۰۰ هزار دلار برای چهار حلقه برسد که البته خبری از فناوری‌های پیچیده در آن نیست و اصولا برای خودروهای سوپر اسپرت خاصی طراحی نشده است.این شرکت قصد دارد با فروش این لاستیک درآمد حاصل از آن را به موسسه‌ای آموزشی اهدا کند و اهداف خیرخواهانه را دنبال می‌کند.

اما جالب است بدانیم در دنیای ماشین‌ها تایر‌های گران قیمت دیگری نیز وجود دارند که با اهداف صنعتی یا مصارف دیگر طراحی و ساخته شده‌اند. خودروهای گران قیمت امروزی به دلیل فشار بسیار زیاد رو به پایینی (Downforce) که ایجاد می‌کنند نیاز به تایرهای خاص و مقاوم دارند. پایداری بالای خودروهای اسپرت و سوپر‌اسپرت امروزی رابطه مستقیمی با جنس تایرها دارند و به همان نسبت قیمت‌های بالایی هم دارند. خودروهای فعال در معادن نیز از جمله ماشین‌هایی هستند که با لاستیک‌های عظیم‌الجثه قیمت‌های سرسام آوری دارند و دامپ تراک‌ها بدون این لاستیک‌ها نمی‌توانند بارهای سنگین چند صد تنی را حمل کنند.

اما در این تایر ۶۰۰ هزار دلاری استفاده از طلا و قطعات الماس در ساخت تایر‌ کاری خلاقانه برای جلب توجه به این سمت و حمایت‌های مالی برای امور خیریه بوده که در دنیای ماشین‌ها اتفاق افتاده است.