اسدالله احمدی ونهری با اشاره به استقرار گمرک الکترونیک به عنوان پروژه اقتصاد مقاومتی در اصفهان اظهار کرد: پروژه استقرار گمرک الکترونیک با راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی از تیرماه سال ۱۳۹۳ در گمرک اصفهان شروع و در حال حاضر به طور ۱۰۰ درصد در تمام گمرکات استان محقق شده است. وی حداقل تعرفه گمرکی استان را پنج درصد و حداکثر آن را ۵۵ درصد اعلام کرد و افزود: تعرفه کالاهای اساسی، خطوط تولید و مواد اولیه کاهش و تعرفه کالاهای مصرفی، لوکس و تزئینی افزایش پیدا کرده است. مدیر کل گمرکات استان اصفهان در خصوص اینکه "آیا گفته هایی مبنی بر اینکه با سخت گیری های گمرک میزان قاچاق افازیش می یابد، صحت دارد؟" گفت: عده ای اطلاع کافی از سختگیری های گمرک در زمینه قاچاق ندارند و بر اساس اطلاعات اشتباهی که به آنها داده می شود می گویند این سخت گیری ها باعث افزایش قاچاق می شود، در حالی که این گونه نیست و با راه اندازی این سامانه و سخت‌گیری‌های گمرک میزان قاچاق کاهش پیدا کرده و در عین حال ایستایی کالاهایی که امکان قاچاق دارند در گمرک بیشتر شده است، هم‌چنین میزان قاچاق از مبادی رسمی کمتر شده و کنترل قاچاق از مبادی غیر رسمی نیز بر عهده نیروی انتظامی است. وی با بیان اینکه با راه اندازی این سامانه کارها به صورت شفاف و سیستمی انجام می‌شود و دخالت نیروی انسانی کم شده است، گفت: کسانی که قصد انجام خلاف داشتند با این سامانه امکان تخلف ندارند، چون سیستم مجازی است وکارشناس را از سراسر کشور انتخاب می‌کند و متقاضی نمی‌تواند با کارشناس ارتباط برقرار کند و افرادی که قصد خلاف دارند این اقدامات را سختگیری می‌دانند.

احمدی ونهری با بیان اینکه قرار بود چندین بندر خشک در استان راه اندازی شود، ادامه داد: در استان‌های اصفهان، یزد و تهران اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند تا در صورت مثبت بودن نتایج در سایر استان‌ها نیز این طرح اجرایی شود، اما تا کنون صحبت از این موضوع بوده است و حتی زمینی برای بندر خشک در شرق اصفهان مشخص شد، اما هنوز قطعی نشده است، ولی اگر تمام زیر ساخت‌ها فراهم و مجوز داده شود شروع به کار می‌کنیم، حتی چهار منطقه را در استان پیگیری کردیم و دو منطقه ویژه شهرضا و کاشان مصوبه مجلس و هیات دولت را دارد، ولی استقبالی تا کنون از این موضوع نشده است. وی گفت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال از گمرک استان اصفهان تشریفات صادرات بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش ۶۷۵ میلیون و ۳۴۶ هزار دلار انجام داده است. در حال حاضر رتبه استان در کشور در بخش صادرات ششم و در بخش واردات بالای ۲۰ است، اما میزان صادرات استان امسال ۲۱ درصد کاهش یافته است.

مدیر کل گمرکات استان اصفهان افزود: دور اظهاری در تمام رویه‌های گمرکی، راه‌اندازی درب خروج، راه اندازی قبض انبار الکترونیک در تمام گمرکات استان، دریافت الکترونیک راهنامه CMR و مانیفست دریایی، انجام احراز هویت توسط سامانه، استفاده از سامانه آنلاین ارزش TSC، تعیین اتوماتیک و هوشمند کارشناس، تعیین مسیر اظهارنامه‌ها به صورت هوشمند (مسیر سبز، زرد و قرمز)، طرح کارشناس متمرکز و دریافت مجوزهای لازم برای صادرات، واردات، ورود موقت و خروج موقت از طریق پنجره تجارت فرامرزی از جمله اقدامات انجام شده در این اداره کل در سال جاری است. احمدی ونهری ادامه داد: راه اندازی صندوق الکترونیک و اتصال به بانک، راه اندازی تیر الکترونیک، صدور پروانه الکترونیک، حذف فیزیکی اسناد کاغذی، راه اندازی سامانه جامع بازبینی، راه اندازی سامانه معافیت مسافری، پیاده سازی سامانه جامع قضایی، راه اندازی اکسس کنترل در گمرک اصفهان و راه اندازی سامانه بایگانی دیجیتال اسناد (جلوگیری از مفقودی اسناد - تغییر اسناد) از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است. وی با اشاره به انجام احراز هویت توسط سامانه تصریح کرد: قبلاً اطلاعات اشخاص و شرکت‌ها توسط افراد کنترل می‌شد، ولی در حال حاضر تمام مراحل توسط سیستم با اتصال به سازمان‌های همجوار گمرک از جمله ثبت احوال، اتاق بازرگانی و مخابرات کنترل می‌شود.

وی نتایج حاصل از سیستمی شدن عملیات گمرکی را تسریع در روند عملیات، تسهیل عملیات گمرکی، افزایش دقت در عملیات گمرکی و کاهش زمان و هزینه‌های صاحبان کالا از ۲۶ روز به ۳ روز در واردات مسیر قرمز و یک روز در مسیر سبز و زرد و یک ساعت در رویه صادرات دانست و افزود: با راه اندازی این سامانه کارمندان در سایر بخش‌ها همکاری خواهند داشت و در عین تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند و استخدام نیروی جدید نخواهیم داشت. احمدی ونهری تصریح کرد: در ۱۰ ماه نخست امسال گمرکات استان اصفهان تشریفات صادرات یک میلیون و ۵۹ هزار تن و به ارزش ۶۷۵ میلیون و ۳۴۶ هزار دلار انجام داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۸ درصد و از حیث ارزش ۲۱ درصد کاهش داشته است. وی عمده‌ترین کالاهای صادراتی از گمرک اصفهان را، شامل آهن آلات و فولاد و مصنوعات آن با ۳۱ درصد، مواد پتروشیمی با ۲۰ درصد، فرش با ۱۷ درصد و محصولات لبنی با پنج درصد و سایر کالاها را ۲۸ درصد دانست و اضافه کرد: مهم‌ترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی گمرک اصفهان عراق با ۲۵۴ میلیون دلار و ۳۸ درصد سهم از کل صادرات، افغانستان با ۱۶۸ میلیون دلار ۲۵ درصد، پاکستان با ۷۱ میلیون دلار و ۱۱ درصد و ترکمنستان با ۴۵ میلیون دلار و ۷ درصد است.

مدیر کل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه در این مدت ۶۵ هزار و ۲۷۴ تن کالا به ارزش ۲۶۴ میلیون و ۱۰۳ هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن شش درصد کاهش و از حیث ارزش چهار درصد کاهش یافته است، افزود: حتی با کاهش واردات گمرکات استان، در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و راه اندازی سامانه پنجره فرامرزی شاهد افزایش ۳۱ درصدی درآمد گمرکات استان اصفهان هستیم. احمدی ونهری با بیان اینکه گمرک استان امسال بیش از یک هزار و ۲۸۲ میلیارد و ۱۰۲ میلیون ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده است، گفت: طی این مدت ۱۳۳ فقره اظهارنامه، به ارزش ۲۲ میلیون و ۱۴۴ هزار دلار، مربوط به واحدهای تولیدی با معافیت ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است. وی در خصوص مهمترین کالاهای وارداتی گمرک اصفهان در ۱۰ ماهه امسال گفت: ماشین آلات مکانیکی با ۳۴ درصد، ماشین آلات برقی با ۱۲ درصد، اجزا و قطعات منفصل ماشین آلات ۱۲ درصد، کاغذ و مقوا با چهار درصد از مهمترین کالاهای وارداتی بوده است.

هم‌چنین عمده‌ترین کشورهای صادر کننده به مقصد گمرک اصفهان چین با ۲۴ درصد، ایتالیا با ۱۵ درصد، کره جنوبی با ۱۳ درصد و آلمان با ۱۲ درصد هستند. مدیر کل گمرکات استان اصفهان خاطر نشان کرد: گمرک فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با فعالیت به صورت شبانه روزی، طی این مدت تشریفات امور مسافری بالغ بر ۴۱۰ هزار نفر مسافر ورودی و خروجی را انجام داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصدافزایش داشته است. احمدی ونهری اظهار کرد: طی این مدت واحد قضایی گمرک اصفهان، ۱۰۷۱ فقره پرونده مظنون به قاچاق کالا و به ارزش ۶۷۰ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال رسیدگی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۲۶ درصد افزایش و حیث ارزش ۱۳۴ درصد رشد داشته است. وی ادامه داد: امسال تشریفات گمرکی تعداد ۱۶ هزار و ۶۵۷ بسته ورودی و خروجی از گمرک امانات پستی اصفهان به ارزش بالغ بر ۴۳ میلیارد ریال انجام شده که این میزان از حیث تعداد نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۳ درصد افزایش داشته است.