چرا فراری توربوشارژر را دوست ندارد؟
یکی از راه‌های دم دست برای افزایش قدرت موتور، استفاده از توربوشارژر یا سوپرشارژر است. قطعاتی که در فارسی آنها را ابزارهای پرخوران کردن موتور خودرو نامیده‌اند. تفاوت این دو ابزار موضوع این نوشتار نیست. حرف این است که فراری که اینقدر به ساخت خودروهای پرقدرت علاقه دارد، چرا از ابزارهای پرخوران کردن موتور برای ماشین‌هایش استفاده نمی‌کند؟فراری در طول سال‌های فعالیت خود چند مدل را با توربوشارژر تولید کرده است که فاصله زمانی نسبتا زیادی نیز با یکدیگر دارند. به خصوص که نشان هم داده تسلط بالایی روی طراحی توربوشارژرهای اختصاصی دارد و هر گاه وارد این وادی شده توانسته کاری در‌خور توجه ارائه کند.
با این حال ترجیح می‌دهد به جای توربوشارژر از حجم موتور و دیگر ابزارهای تکنیکی برای ساخت موتورهای پرقدرتش استفاده کند. علاوه بر اینکه این کار هزینه طراحی موتورها را بالا می‌برد، از نظر مصرف مواد اولیه ساخت پوسته موتور هم یک بار اضافی روی دوش فراری می‌گذارد. اما ببینیم فراری چرا همه این دشواری‌ها را تحمل می‌کند و تن به توربوشارژر نمی‌دهد.یکی از دلایل اصلی فرار فراری از توربوشارژر استهلاک بالایی است که موتورهای پرخوران شده به همراه دارند. موتورهایی مانند موتور فراری به ذات با دور موتور بالا طراحی می‌شوند تا قدرت بیشتری تولید کنند. افزوده شدن توربوشارژر یا هر وسیله پرخوران کردن دیگری موجب می‌شود تا این دور موتور پیوسته بالا بماند. به این ترتیب استهلاک موتور به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.یک دلیل دیگر این است که فراری قدرت و به بیان بهتر گشتاور را از لحظات اول حرکت نیاز دارد. یعنی این ریسک را نمی‌پذیرد که مثلا از دور موتور ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ دور در دقیقه توربوشاژر وارد مدار شود و قدرت موتور را افزایش دهد. یک راننده فراری باید از همان دور موتور درجا یعنی چیزی در حدود ۱۰۰۰ دور در دقیقه یا کمی بیشتر، قدرت و گشتاور قابل قبولی در اختیار داشته باشد و با اندک فشاری بر پدال گاز این قدرت و گشتاور حداکثر شوند. حتی بهترین توربوشارژرهای طراحی شده در جهان نیز یک فاصله زمانی تاخیر برای ورود به مدار دارند، چرا‌که دور موتور باید به حد مشخصی برسد تا توربوشارژر فعال شود.

یکی از افتخارات فراری در طول دوران فعالیتش در تولید خودرو این بوده که رانندگان فراری یک سواری یکنواخت مبتنی بر رفتارهای طبیعی قطعات فنی را احساس می‌کنند. یعنی یک راننده فراری نباید متوجه شود که الان موتورش در انتظار فعال شدن توربوشارژر است تا قدرت مورد نیاز را در اختیار راننده بگذارد. این بیشتر یک عامل روانی است و چندان نقشی در عملکرد خودرو به خصوص برای عموم رانندگان که راننده غیرحرفه‌ای محسوب می‌شوند؛ ایفا نمی‌کند. اما خب بخش عمده‌ای از اعتبار خودروهای لوکس سوپراسپرت که برایشان چند صد هزار دلار هزینه می‌شود، روی دوش همین ادعاها و ابعاد روانی ماجرا قرار دارد. یکی دیگر از عواملی که موجب می‌شود فراری چندان روی خوش به توربوشارژر نشان ندهد، مصرف سوخت است. خودروهای فراری به دلیل حجم موتور بالا در حال حاضر نیز از پرمصرف‌ترین خودروهای جهان به حساب می‌آیند. همین مصرف بالا موجب می‌شود تا مالیات بالایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنها اخذ شود. به خصوص زمانی که قرار است به‌صورت دست دوم خرید و فروش شوند، رقم مالیات آنها رقم معنی‌داری می‌شود. استفاده از توربوشارژر موجب می‌شود تا این مصرف سوخت از آنچه اکنون هست نیز بیشتر شود.

جدای از هزینه بالایی که مصرف سوخت زیاد در اغلب کشورها به مالکان فراری وارد می‌کند، مالیات برمصرف سوخت آنها نیز افزایش خواهد یافت و این اتفاقی است که می‌تواند اعتبار برند فراری را خدشه‌دار سازد و فراری تمایلی به افزایش این مالیات روی خودروهایش ندارد. استفاده از توربوشارژر در موتورهای با حجم بالا می‌تواند تا 20 درصد به مصرف سوخت خودرو اضافه کند. برای نمونه فراری 458 ایتالیا را به‌عنوان یک فراری کم مصرف مثال می‌زنیم. مصرف سوخت این خودرو در هر 100 کیلومتر ترکیبی تقریبا 5/ 13 لیتر است. با افزوده شدن توربوشارژر به آن مصرف سوختش به بیش از 16 لیتر در هر 100 کیلومتر می‌رسد که واقعا رقم زیادی در استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا است.یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود فراری چندان از توربوشارژر استقبال نکند، مقوله تعویض طراحی خودروهایش است. در خودروهای سوپراسپرت به دلیل گشتاور بالا و در نهایت شتاب و سرعت بیشتر، مقوله وزن و تقسیم وزن خودرو اهمیت بیشتری در مقایسه با خودروهای معمولی پیدا می‌کند. در صورتی که فراری از توربوشارژر استفاده کند ناگزیر می‌شود از حجم موتورهایش و به تبع آن از وزن آنها کم کند. برای دست یافتن به بالانس دوباره در پی این کاهش وزن، باید طراحی جدیدی انجام شود که فراری ترجیح می‌دهد با آن دست و پنجه نرم نکند. در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که معروف ترین مدل فراری با موتور توربو، فراری کالیفرنیا T است. فراری به یمن توربوشارژر توانسته از موتور 4855 سی سی این ماشین 552 اسب بخار قدرت بیرون بکشد.