خودروهای خسته از سفر - ۲۴ فروردین ۹۶

گزینه بسیاری از مردم برای گذراندن تعطیلات دو هفته‌ای نوروز، سفر با خودروی شخصی است. سفرهایی طولانی در جاده‌های پرپیچ وخمی که خستگی ناشی از آن در تن بسیاری از خودروها باقی مانده است. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان بر لزوم بازدید کلی خودرو بعد از یک سفر طولانی تاکید دارند. سفر با خودروی شخصی و گذراندن زمان در جاده‌ها هرچند لذت‌های بسیاری را برای بسیاری از مردم به‌خصوص ایرانی‌ها دارد، اما این موضوع موجب مستهلک شدن خودروها در طول سفر می‌شود. این موضوع از آن رو اهمیت دارد که جغرافیای کشورمان بسیار پهناور است. بسیاری از مردم تعطیلات دو هفته‌ای نوروز را زمان مناسبی برای سفر به اقصی نقاط کشور می‌دانند. در این میان بخشی از مردم نیز به ایرانگردی می‌پردازند که مجموع این موضوعات موجب افزایش استهلاک قطعات خودرو و بروز مباحث فنی در خودرو خواهد شد. ازآنجاکه خودروهای شخصی در طول سفر، مسافت‌های بسیاری را پیمایش می‌کنند و ممکن است بخشی از قطعات و اجزای خودرو با مشکلاتی مواجه شود که این مشکلات در صورت بازدید خودرو بعد از سفر مشخص می‌شود؛ بنابراین با برطرف کردن مشکل آن می‌توان از بروز خسارت و خطرات احتمالی در آینده جلوگیری کرد. در حالی کارشناسان تاکید دارند، مالکان خودروی سواری چند روز بعد از بازگشت از سفر باید خودرو خود را بازدید کلی کنند که یک پرسش اساسی وجود دارد؛ اینکه برای رسیدگی به خودرویی که تازه از مسافرتی طولانی بازگشته است، چه نکته‌هایی را باید در نظر گرفت؟ برای اینکه چنین خودرویی بتواند خستگی ناشی از پیمایش مسافت‌های طولانی را برطرف کند مالک باید به ترتیب چه مواردی را برای افزایش سلامت خودرو خود مدنظر قرار دهد؟

تمیز کردن خودرو

ازآنجاکه سفر جاده‌ای ممکن است در شرایط جوی مختلف بارانی، برفی و خاک همراه باشد؛ بنابراین کارشناسان اولین گزینه برای بازدید را تمیز کردن داخل و بیرون خودرو عنوان می‌کنند. بنابراین به اعتقاد کارشناسان، مالکان خودرو در اولین فرصت باید خودرو خود را برای یک شست‌وشوی اساسی به کارواش ببرند تا بیرون و داخل خودرو تمیز شود. زیرا ممکن است در طول سفر خاک و سایر ذرات روی بسیاری از قطعات فنی و الکترونیکی نشسته باشد و همین موضوع زمینه‌های بروز مشکلات فنی در خودرو را ایجاد می‌کند. در این زمینه مهم‌ترین بخشی که ذرات می‌تواند به آن آسیب وارد کند بخش‌های الکترونیکی خودرو است. داوود اسماعیلی، کارشناس فنی خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بعد از یک سفر نوروزی که ممکن است خودروی ما بین ۲ تا ۳ هزار کیلومتر مسافت را طی کرده باشد فرصت خوبی است که خودرو مورد بررسی جدی قرار بگیرد، می‌گوید: بر همین اساس اولین مرحله برای بررسی خودرو تمیز بودن آن است. این موضوع به‌خصوص برای خودروهایی که به مناطق کویری سفر کرده‌اند، ضروری است؛ چون سفر به مناطق کویری باعث می‌شود شن‌ها و ماسه‌های ریز روی سیم‌کشی و بخش‌های الکترونیکی و نوار آبگیر شیشه‌های کنار خودرو گیر کنند و در صورت تمیز نشدن به این بخش‌ها آسیب وارد شود. وی همچنین تاکید دارد، تمیزی بدنه خودرو نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه با شستن خودرو اگر دو رنگی، تار و ماتی یا فرورفتگی غیرعادی در رنگ مشاهده کردید با مراجعه هرچه سریع‌تر به پولیش کار حرفه‌ای می‌توانید مشکلات را برطرف کنید.

چک کردن باتری خودرو

بعد از یک سفر طولانی باید باتری خودرو بررسی اساسی شود؛ چراکه باتری تولیدکننده جریان برق درون خودروی شما است و در صورت خراب شدن متحمل هزینه خواهید شد. برهمین اساس کارشناسان تاکید دارند بعد از یک سفر طولانی تمیز بودن قطبین باتری را کنترل کنید. بعد از این، باید به بررسی ارتفاع سطح مایع الکترولیت بپردازید؛ زیرا ممکن است در صورت سفر به مناطق گرمسیر بخشی از این آب باتری تبخیر شده باشد. در صورت پایین بودن سطح مایع، فقط آب مقطر به آن اضافه کنید. برای سرویس کامل قطب‌های باتری و رفع سولفاته شدن آن از محلول جوش شیرین برای شست‌وشوی آنها استفاده کنید و پس از تمیز کردن سطح آن، از مقدار کمی گریس یا وازلین برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنید. در آخر نیز سوراخ درپوش باتری را بررسی کنید تا روزنه آن باز باشد.

چک کردن روغن خودرو

بعد از باتری، نوبتی هم باشد نوبت بررسی روغن خودرو است. به گفته کارشناسان، بررسی روغن موتور خودرو در هر یک هزار کیلومتر یک الزام جدی است. براین اساس، قبل و بعد از هر سفر طولانی این کار باید حتما جزو برنامه مالک خودرو باشد؛ بنابراین هنگامی که خودرو خاموش و سرد است باید سطح روغن خود را چک کنید. برای این کار باید میله اندازه‌گیری روغن موتور(گیج) را خارج کنید. گیج را با یک دستمال تمیز کنید و دوباره سر جای خود قرار دهید. چند ثانیه صبر کرده و دوباره آن را خارج کنید. سطح گیج را با توجه به علامت‌های حداقل و حداکثر چک کنید. اگر سطح روغن پایین‌تر از حداکثر باشد باید روغن اضافه کنید. سطح روغن را به‌وسیله گیج دوباره چک کنید و اضافه کردن روغن را ادامه دهید تا به علامت حداکثر برسد. توجه داشته باشید روغن به بالاتر از این علامت نرسد. گیج را سر جای خود قرار دهید.

بازرسی لاستیک خودرو

لاستیک یکی از بخش‌های مهم خودرو است که قبل و بعد از سفر باید مورد بررسی قرار بگیرد. این موضوع بعد از سفر دارای اهمیت بیشتری است؛ چراکه ممکن است طولانی بودن سفر موجب ساییده شدن لاستیک خودرو شود و این موضوع مشکلاتی را برای خودرو ایجاد کند. بر همین اساس داوود اسماعیلی معتقد است که ساییدگی لاستیک زمانی رخ می‌دهد که لاستیک آج کافی نداشته باشد؛ بنابراین این خودرو بیشتر در معرض پنجری و ترکیدن قرار دارد. در صورتی که لاستیک خودرو دچار مشکل شده است باید با مراجعه به تعمیرکار مخصوص به جابه‌جایی لاستیک‌ها پرداخت پرداخت و بعد از آن اندازه‌گیری فشار باد لاستیک‌ها میزان هوای درون آنها را بالانس کرد. موارد دیگری که بعد از سفر باید در خودرو مورد بررسی قرار بگیرد، سیستم جلوبندی خودرو است. سیستم جلوبندی نقش مهمی در خودرو دارد و در صورت خرابی کمک فنرها ضریب فرسودگی سایر قطعات خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند.