سه‌چرخه آقای بنز

نخستین خودرویی که کارشناسان جهان روی اهمیت و تاثیرگذاری آن اتفاق نظر دارند، خودرویی است که کارل بنز ابداع کرد. خودرویی که بسیاری آن را نخستین خودرو جهان با تعریف امروزی خودرو نیز به حساب می‌آورند.

نگاهی به اولین‌های خودرو جهان به بهانه فهرست مجله

اتوموتو راند اشپورت
داستان از اینجا شروع شد!


حسین منوچهر پارسا :
ماهنامه auto'motor und sport یکی از مجلات معتبر و مطرح کشور آلمان است که نزدیک به نیم قرن سابقه انتشار دارد. در اواخر قرن بیستم و از سال 1993 این مجله معتبر طی یک فراخوان عمومی از کلیه کارشناسان، خودرونویسان و صاحب‌نظران خودرویی جهان درخواست کرد به مناسبت اتمام قرن بیستم 100 خودرو تاثیرگذار آن قرن را انتخاب کنند؛ بنابراین طی یک پروسه طولانی و کاملا علمی و در مدت 6 سال این کار عظیم نتیجه داد و در نهایت 300 کارشناس خبره در سراسر جهان 100 اتومبیل برتر قرن بیستم را که همگی به‌نوعی در پویایی این صنعت تاثیرگذار بوده‌اند، انتخاب کردند.

از این ۱۰۰ خودرو آلمان با ۳۳ دستگاه موثرترین و تاثیرگذارترین کشور در صنعت خودرو و پس از آن انگلستان با ۲۲ دستگاه، آمریکا با ۱۶ دستگاه، فرانسه ۱۵ دستگاه، ایتالیا ۸ دستگاه، ژاپن ۴ دستگاه، اتریش یک دستگاه و چکسلواکی نیز با یک دستگاه خودرو در رده‌های دوم تا هشتم جدول قرار گرفتند. از آن تاریخ به بعد این موسسه و سایر موسسات معتبر علمی مرتبط با خودرو به تقلید از این کار مجله پرداختند به‌طوری‌که هم‌اکنون ۴۰ سازمان و موسسه ۱۰۰ خودرو برتر را جهان را معرفی کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵ نیز همین مجله ۱۰۰ اتومبیل تاثیرگذار صنعت خودرو از سال ۱۸۸۵ تا ۲۰۱۵ را به جهانیان معرفی کرد.از این شماره قصد داریم ضمن معرفی این ۱۰۰ خودرو علل این انتخاب‌ها را با هم بررسی کنیم. نخستین خودرویی که کارشناسان جهان روی اهمیت و تاثیرگذاری آن اتفاق نظر داشتند، خودرویی بود که کارل بنز ابداع کرد. خودرویی که بسیاری آن را نخستین خودرو جهان با تعریف امروزی خودرو نیز به حساب می‌آورند.