شالوده موفقیت «سمکس»
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد
شرکت مکزیکی سمکس، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیمان و مصالح ساختمانی در جهان است. این شرکت از سال ۲۰۰۳ تا کنون به‌طور متوسط سالانه ۸۲ میلیون تن سیمان تولید کرده است و با داشتن بیش از ۴۲ هزار کارمند و ۵۵ کارخانه سیمان در بیش از ۵۰ کشور جهان حضور فعال دارد. مجموعۀ عظیم کارخانجات این شرکت در سطح جهان کلا ظرفیت تولید سالانه ۹۳/ ۷ میلیون تن سیمان را دارند. اما چگونه یک شرکت مکزیکی توانمندی‌های جهانی مورد نیاز برای حمایت از استراتژی بین‌المللی کسب‌وکار خود را گسترش داد؟شرکت سمکس در سال ۱۹۰۶ در شهر مونتری در کشور مکزیک تاسیس شد و کسب‌وکار خود را تا اوایل دهه ۱۹۸۰ منحصرا در کشور مبدا انجام می‌داد. در سال ۱۹۸۲ فعالیت خود را در بازارهای جهانی تا حدود بسیاری گسترش داد. به طوری که صادرات خود را به خارج دو برابر کرد. در سال ۱۹۸۷ و۱۹۸۸، سمکس توانست خود را به یکی از ۱۰ شرکت برتر تولیدکننده سیمان در جهان تبدیل کند. نام این شرکت از فرم کوتاه شده Cementos Mexicanos که رهبر جهانی در صنعت مواد ساختمانی بود گرفته شده است. این شرکت با ایجاد پنج توانمندی کلیدی گسترش یافته است: تاثیر عملکردی تحت هدایت صنعت، انتشار و پیگیری دانش، توسعه رابطه بلندمدت مشتری و جامعه، نوآوری حول ساختمان و توسعه ابتکارات پایدار. کارخانه اصلی این شرکت، عملیات خود را با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن در سال شروع کرد.
رمز موفقیت سمکس تغییر نگاه به عرضه محصول در این تشکیلات تجاری است. این امر نیازمند یک رویکرد فعال برای پایبندی به تعهدات و توسعه راه‌های جدید و پایدار برای ارائه خدمات به مشتریان است. زمانی که ساختمان سمکس در فاصله سال‌های 1911 تا 1913 ساخته شد، در فهرست مکان‌های میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO)- بزرگ‌ترین ساختمان بتن مستحکم از نوع خود بود. سمکس در سال 2006 به اصلاح و نوسازی خود پرداخت. این ساختمان امروزه برای کنسرت‌ها و رخدادهای ورزشی استفاده می‌شود. در دهه 2000 میلادی، شرکت سمکس کسب‌وکارهای جدیدی را در بتن و مصالح سنگی آماده وارد کرد؛ موادی که زنجیره عرضه و پویایی‌های مالی آن بسیار متفاوت از سیمان بود. در عین حال، برای تحول یک کسب‌وکار با مزایای بیشتر، شرکت سمکس شروع به راهنمایی در روش‌های ساخت و ساز کرد؛ البته نه فقط برای مشتریان بخش خصوصی مانند شرکت‌های ساختمانی؛ بلکه برای شهرداری‌ها و دولت‌ها نیز اقدام کرد. در طول زمان، رهبران شرکت سمکس توانمندی توسعه پایدار محیط‌زیستی را گسترش دادند؛ استفاده سوخت خود را کاهش دادند و آلاینده‌ها را از مصالح خود کاهش داده یا حذف کردند. سطح غیرمعمول مصالح سنگ‌فرش مورداستفاده در نوسازی یک مرکز شهری در گاردان فرانسه، با «بتن از کارافتاده» ساخته شده بود؛ یک تکنیک خاص که توسط سمکس در معماری این پروژه توسعه یافت. این کار جایزه نوآوری صنعت را از آن خود کرد. اوئیز فاریاس، مدیر اجرایی شرکت سمکس، می‌گوید «ما می‌دانیم که پیاده‌روهای بتنی در مقایسه با جاده‌های آسفالت، کارآیی انرژی1 بیشتری دارند؛ آنها مصرف سوخت وسایل نقلیه و انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش می‌دهند».

سمکس طی بحران مالی ضربه شدیدی خورد. زمانی که صنعت ساختمانی جهانی فروپاشید، این شرکت یک شبه درآمدهای اصلی خود را از دست داد. طی سال‌های 2008 و 2009، این شرکت به‌دلیل مجموعه‌ای از تخفیف‌های عظیم و تلاش‌هایی برای از نو تجارت کردن، از ورشکستگی نجات یافت اما تنها زمانی که اقتصاد در بازارهایش شروع به بازگشت دوباره کرد، بهبود یافت. در آن زمان، توانمندی‌های متمایزی که این شرکت، در پایداری و در ارائه خدمات به دولت‌ها و مشتریان کسب‌وکار، توسعه داده بود، کم کم به سود تبدیل شد. لوئیز هرناندز، مدیر سمکس بیان کرد که «در بازارهای توسعه یافته مانند فرانسه و ایالات متحده، فرصت‌های ما برای تمایز سمکس بیشتر بر نوآوری محصول متکی است». سیمان شرکت سمکس برای ایجاد شریان حیاتی در جمهوری دومینیکن استفاده شده بود که زمان مسافرت را به نصف کاهش داده و صنعت توریسم را در پایتخت این کشور تا 50 درصد افزایش داده است. در سال 1955، در جمهوری دومینیکن، کارخانه دیگری به کارخانه‌های قبلی سمکس افزوده شد. لوئیز هرناندز، مدیر اجرایی سمکس در مورد کار شرکت سمکس در مکزیک، آفریقای جنوبی و جزایر کارائیب می‌گوید: «در بازارهای در حال توسعه، ما فرصت بزرگ‌تری داریم. توانمندی‌های ما می‌تواند به ما کمک کند تا ارائه‌های زیرساختی خود را در مسیری هماهنگ کنیم که دیگران از انجام آن ناتوانند. برای مثال، ممکن است شما یک شهرداری با درآمد مالیاتی خوب داشته باشید اما مدیران آن ندانند که چگونه یک پروژه را سازماندهی کنند، مجوز بگیرند یا در مورد تصمیم‌گیری جای جاده، پل یا یک پروژه خانه‌سازی عمومی کار انجام دهند. اگر ما می‌توانیم به هماهنگی همه اینها کمک کنیم، پس می‌توانیم ارزشی ورای عرضه هر محصول اصلی ایجاد کنیم».

کارل واتسون جی.آر مدیر اجرایی شرکت سمکس می‌گوید «اکنون ما از استانداردهای جهانی به سوی اصول جهانی تغییر موضع داده‌ایم. ما از حوزه یک دستورالعمل به حوزه یک راهنما حرکت کرده‌ایم. به عبارت دیگر، ما توانمندی اشتراک دانش را ایجاد کرده‌ایم». ایگناسیو مادریدجوس، مدیر اجرایی دیگر سمکس می‌گوید: «زمانی که ما با پایداری به عنوان یک توانمندی رفتار می‌کنیم، آن چه که می‌خواهیم به آن برسیم تغییر پیدا می‌کند... ما می‌توانیم برای مشتریان‌مان بر حسب ساختمان سبز2، جاده‌های سبزتر، و مسکن دوستدار محیط‌زیست تفاوت ایجاد کنیم. ما در حال توسعه محصولات جدیدی هستیم که در کاهش فرسودگی در ساختمان‌ها کمک خواهند کرد». استادیوم فوتبال آمازون آرنا که جام جهانی را در سال 2014 برگزار کرد در جنوب برزیل، در بزرگ‌ترین شهر آمازون، واقع شده است. این استادیوم با روش‌های ساخت و ساز اکولوژیک و 28 هزار تن سیمان ویژه سمکس، ساخته شده است و گواهینامه لید3 را به‌دست آورده است. یکی از توانمندی‌های پیش‌روی شرکت سمکس وابسته بودن بر تمرکز بر پایداری است. این شرکت در اقدامات توسعه‌دهنده پایداری تخصص می‌یابد که استفاده‌های نوینی برای مصالح ساختمانی محیط‌زیستی ایجاد می‌کند و و هزینه‌های تولید آنها را کاهش می‌دهند. سمکس در مصر، اندونزی، فیلیپین، تایلند و لندن فعالیت گسترده‌ای دارد.

پانوشت
۱. کارایی انرژی مفهومی است فنی که در ارتباط با دستگاه‌های تولیدکننده یا مصرف‌کننده انرژی مطرح شده و عبارت است از نسبت تبدیل نهاده انرژی با فناوری‌های تولید انرژی با وسایل مصرف‌کننده نهایی انرژی.
2. ساختمان سبز روندی است که درطول عمر ساختمان با محیط‌زیست و حفظ منابع زمین سازگار باشد.
۳. استاندارد پیشرو در طراحی محیطی و انرژی یا گواهی‌نامه لید، استاندارد حوزه تهویه مطبوع و مرجع انتخاب ساختمان‌های سبز در آمریکا و اروپا است.

منبع: strategy-business