تکانه قیمتی بازار؟
بالاخره مشتریانی که قصد خرید خودرو داشتند، به بازار آمدند؛ این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، تکانه‌های قیمت خودرو همزمان با ورود مشتریان آغاز شده است. دست‌اندرکاران بازار هر چند از تصمیم مشتریان نسبت به خرید خودرو استقبال می‌کنند، اما خیلی امید به تداوم آن ندارند. در این زمینه یک کارشناس بازار در گفت و گو با آخر هفته عنوان می‌کند که مشتریان با توجه به پیش‌بینی برخی رسانه‌ها و دست‌اندرکاران خودرو نسبت به افزایش قیمت در سال آینده قصد خرید کردند حال آنکه مشخص نیست این اقدام تداوم داشته باشد.
اسفندماه سال جاری دست‌اندرکاران بازار، سال متفاوتی را نسبت به دیگر سال‌ها تجربه کردند چرا که طبق یک روال هر ساله در ماه پایانی خرید و فروش خودرو رونق پیدا می‌کند. اما امسال بی‌رونقی بازار از تابستان آغاز شد و تا اسفندماه نیز تداوم پیدا کرد. بر این اساس پلاک‌گذاری جدید نیز خیلی بر تصمیم خریداران خودرو تاثیری نداشت. حال آنکه پیش‌بینی برخی رسانه‌ها و دست‌اندرکاران بازار از قیمت سال آینده خودرو شاید مشوق خرید خودرو در ماه پایانی سال شد.
بر این اساس با ورود مشتریان به بازار خودرو، برخی از افزایش قیمت‌ خودروها از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان، خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند که به دلیل عرضه زیاد و کافی خودرو از سوی خودروسازان تکانه قیمتی زیادی در بازار رخ نداده است.
اما همان‌طور که گفته شد با نزدیک شدن به شب عید و ایام مسافرت‌های نوروزی، بسیاری از مشتریان بالاخره به بازار خودرو مراجعه می‌کنند؛ اگرچه در این میان برخی شایعات مبنی بر گرانی خودرو در سال ۹۴ و از سوی دیگر بالا رفتن نرخ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض سالانه خودرو نیز به این مراجعه و افزایش تقاضا در بازار دامن زد. اینکه شورای رقابت سال آینده چه سرنوشت قیمتی را برای خودرو رقم زند هنوز مشخص نیست.
حال آنکه رضا شیوا رئیس شورای رقابت نیز در اظهارات خود چندان به ثبات قیمتی خودرو خوش بین نبود.در این بین خودروسازان کشور به افزایش هر ساله مواد اولیه استناد می‌کنند و این مورد را دلیل محکمی برای قیمت‌گذاری شورای رقابت می‌خوانند. اما از دیگر سو برخی از نهاده‌های افزایش قیمت نیز در دست شورای رقابت و خودروسازان نیست و به اصلاح سهم دولت از صنعت خودرو به حساب می‌آید. به‌عنوان مثال بالا رفتن نرخ مالیات بر ارزش افزوده، عوارض سالانه خودرو و بیمه که خود منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود ربطی به عملکرد خودروسازان ندارد و این سهم دولت از صنعت خودرو محسوب می‌شود سهمی که هر ساله شاهد افزایش آن هستیم. در هر صورت مشتریان با این حساب و کتاب که سال آینده باید دو برابر سهم دولت رادر قبال خرید خودرو پرداخت کنند و از سوی دیگر شورای رقابت نیز وعده‌ای مبنی بر ثبات قیمت نداده، به بازار هجوم بردند. اما این سوال مطرح است که چرا دست‌اندرکاران بازار چشم‌اندازی برای افزایش معاملات در سال آینده نمی‌ببینند. یک کارشناس صنعت خودرو در این زمینه عنوان می‌کند که با افزایش قیمت خودرو بسیاری از مشتریان از بازار خودرو سرد شدند چرا که بین قیمت و کیفیت نتوانستند ارتباط معناداری برقرار کنند، بر این اساس مشتریان از بازار خودرو رویگردان شدند.
وی همچنین تاکید می‌کند که اگر سال آینده خودروسازان بار دیگر اقدام به افزایش قیمت کنند به‌طور حتم مشتریان بیشتری را از دست خواهند داد. با تمام این اوصاف، فراز و نشیب‌هایی که طی دو سال گذشته خودرو را از لحاظ قیمتی درگیر خود کرد نشان دهنده آن است که قیمت برای بسیاری از مشتریان در اولویت قرار دارد. اما بازار این هفته خودرو با اظهارات مختلف دست‌اندرکاران روبه‌رو است. در حالی‌که به گفته برخی کارشناسان، قیمت برخی خودروهای داخلی طی هفته جاری، تا مرز ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته و بیشتر محصولات ایران خودرو مشمول این رشد قیمت شده است، برخی دیگر از عدم افزایش قیمت می‌گویند.حتی برخی از فعالان بازار بر این نکته تاکید می‌کنند که روند صعود قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت و احتمال افزایش قیمت‌ها تا مرز ۵۰۰ هزار تومان دیگر نیز وجود دارد.
همچنین برخی نمایشگاهداران خودرو پایتخت نیز عنوان می‌کنند که با توجه به کاهش قدرت خرید و قیمت بالای خودروهای صفر کیلومتر، مشتریان بیشتر به دنبال خرید خودروهای کارکرده هستند.
در این زمینه اما بعضی نمایشگاهداران عنوان می‌کنند که، بالا بودن عرضه در بازار آزاد و متعادل بودن عرضه با تقاضا موجب شده تا از افزایش قیمت این محصولات با وجود رونق گرفتن معاملات، جلوگیری شود.
هم اکنون بازار خرید و فروش خودروهای با پلاک 94 گرم‌تر از خودروهای با پلاک 93 است. به‌گونه‌ای که برخی مصر‌ف‌کنندگان ترجیح می‌دهند با پرداخت مبلغی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان بیشتر خودرو با پلاک سال جدید (94) خریداری کنند.
به گفته فعالان بازار خودرو، پس از آغاز سال جدید شاهد کاهش قیمت خودروهای پلاک ۹۳ در بازار خواهیم بود.