مسعود یوسفی عضوگروه بانک و بیمه تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از ارقام تورم در سه ماه گذشته، یک پیام ویژه برای سیاست گذاران پولی ایران دارد: «تورم کالاهای مختلف، بر خلاف رویه پیشین، به سمت کالاهای بادوام تری چرخیده است.»
پیش از این گروه‌های کالایی مصرفی مانند «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» یا «دخانیات» همواره بالاترین ارقام مربوط به تورم را به خود اختصاص داده بودند، اما در سه ماه گذشته سهم گروه‌های کالایی مانند «بهداشت و درمان»، «مسکن و اجاره بها» یا «آب و برق» در تورم ماهانه بیش تر شده است. به طور مثال تورم در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در تیر ماه امسال ۳ درصد نسبت به خرداد ماه افزایش یافته که حتی از رشد متوسط قیمت اقلام مصرفی نیز کمتر است.
در مقابل تورم در بخش بهداشت و درمان طی تیرماه ۵/۲ درصد رشد کرده، در بخش مسکن، آب، برق و سوخت‌ها ۲/۱ درصد و در بخش اثاث منزل ۳/۳ افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب با تخلیه آثار تورم در گروه‌های مصرفی، تورم در اقلام غیر‌ضروری نیز در حال تخلیه است و اگر سیاست‌های پولی به گونه‌ای تنظیم شود که برخی متغیرهای اقتصادی نظیر نقدینگی یا نرخ ارز تحریک نشود؛ می‌توان امیدوار بود که شتاب نرخ تورم تعدیل شود.
پیش‌بینی می‌شود در صورت ثبات در این حوزه‌ها، میانگین نرخ تورم در کنار تورم نقطه به نقطه در ماه‌های پیش رو روند نزولی پیدا کند