همه چیز درباره تکنولوژی ارتباطی NFC
موبایل‌ها دیگر در این سال‌ها به همراه بی‌چون و چرا برای اغلب ما تبدیل شده‌اند که گاهی حتی حس می‌کنیم زندگی بدون این جعبه‌های کوچک بی‌روح، سخت می‌شود. شاید این موبایل‌های هوشمند بزرگ‌ترین وجهه تکنولوژی زندگی‌مان باشند؛ اصلا به همین دلیل هم سعی داریم در زمینه موبایل با تکنولوژی‌های روز همراه شویم و ما هم این روزها همراه با موبایل‌هایمان هوشمند شده‌ایم.
این گوشی‌های هوشمند امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار ما قرار می‌دهند که واقعا در بسیاری از موارد انجام امور روزمره را راحت‌تر می‌کنند. ارتباطات بی‌سیم مهم‌ترین این امکانات هستند. بعد از امکانات معمول بلوتوث، Wi-Fi و GPS که اغلب ما کار با آنها را بارها تجربه کرده‌ایم، این روزها NFC هم با رواج موبایل‌های هوشمند کم‌کم به این فهرست اضافه می‌شود. در حالی که معمولا درباره NFC و ارتباط آن با پرداخت‌های موبایلی شنیده‌ایم، اما بد نیست بدانید که این تکنولوژی ارتباطی، امکانات دیگری را هم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.
NFC چیست؟
NFC در واقع ارتباط میدانی نزدیک یا با بُرد کوتاه است با مجموعه‌ای از استانداردها (پروتکل‌هایی برای دریافت و ارسال اطلاعات) برای موبایل‌ها یا دستگاه‌های هوشمند که امکان برقراری ارتباط میان این دستگاه‌ها را از طریق نزدیک شدن در فاصله‌ای کم بین صفر تا پنج سانتیمتر را فراهم می‌آورد. این تکنولوژی ارتباطی در واقع انتقال و تبادل اطلاعات را با فرآیندی راحت‌تر و ساده‌تر از ارتباطاتی مانند Wi-Fi امکان‌پذیر می‌کند. البته قبل از هر چیز باید بدانید که موبایل یا دستگاه هوشمندتان مجهز به تکنولوژی NFC هست یا نه. با این حال اما بهتر است بدانید که ارتباط از طریق تکنولوژی NFC بین دو دستگاه مجهز به آن و حتی یک دستگاه مبتنی بر NFC و حتی تراشه‌های کوچک و بدون منبع انرژی NFC که «تگ» نامیده می‌شوند، امکان‌پذیر است.
کاربردهای NFC شامل پرداخت‌های الکترونیک، تبادل اطلاعات در فاصله‌های کوتاه مثل لمس دو موبایل و ساده‌تر کردن راه‌اندازی Wi-Fi و بلوتوث است. برای اینکه موبایل هوشمند شما بتواند با دستگاه‌های دارای NFC ارتباط برقرار کند، باید از تراشه NFC برخوردار باشد. تکنولوژی NFC بر اساس «شناسایی فرکانس رادیویی» (RFID) ساخته شده است که به یک گجت امکان می‌دهد تا به گجتی دیگر امواج رادیویی ارسال کند و بعد از شناسایی یکدیگر، اطلاعات بین آنها منتقل شود. شاید مهم‌ترین دلایل استفاده از این تکنولوژی مصرف انرژی بسیار کم و امنیت نسبتا مناسب آن است. اگر کسی بخواهد از طریق NFC به دستگاه شما نفوذ کند یا در ارتباط NFC دستگاه شما با یک دستگاه دیگر اختلال ایجاد کند، باید بسیار به گجت شما نزدیک شود که این کار بدون جلب توجه شما تقریبا غیر ممکن است. به طور کلی از آنجایی که بلوتوث برد بیشتری دارد برای انتقال فایل بهتر است و NFC به خاطر برد کوتاه‌تر بیشتر برای پرداخت‌های موبایلی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کدام دستگاه‌ها NFC دارند؟
دستگاه‌های هوشمند شامل تبلت‌ها و موبایل‌ها و بعضی لپ تاپ‌ها می‌توانند این قابلیت را داشته باشند، البته این به‌معنای آن نیست که همه آنها مجهز به NFC هستند. اگر این محصولات نسبتا تازه وارد و جدید باشند می‌توان امیدوار بود که این قابلیت را دارند. بعضی از این دستگاه‌ها روی بدنه یا در داخل آن نشان NFC دارند. به طور کلی اما راه منطقی‌تر رفتن به بخش تنظیمات گوشی است که در آنجا فهرست تمام امکانات ارتباطی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
در گوشی‌های موبایل گاه NFC فقط به عنوان چیپ شناسایی کار می‌کند و تبادل داده‌های سنگین از طریق بلوتوث یا Wi-Fi انجام می‌شود، اما در مواردی مانند پرداخت الکترونیک، از آنجایی که فقط حجم کمی داده منتقل می‌شود، کار انتقال می‌تواند از طریق خود چیپ NFC انجام بگیرد.
انتقال فایل
انواع فایل‌ها را می‌توان از طریق فناوری NFC و بین دستگاه‌های مختلف مجهز به آن منتقل کرد. برای ایجاد یک اتصال NFC باید دو دستگاه مجهز به NFC را از پشت به یکدیگر نزدیک کنید. محتوای مورد نظر را انتخاب کرده و باز کنید و منتظر بمانید تا اتصال برقرار شود. داده‌ها را می‌توان در میان دو موبایل هوشمند مجهز به NFC به صورت بی‌سیم منتقل کرد. موبایل‌های آندرویدی دارای قابلیت Android Beam هستند، امکانی که اجازه می‌دهد دو موبایل هوشمند به سرعت یک صفحه وب، تماس، تصویر، ویدئو یا اطلاعات دیگر را به اشتراک بگذارند. با تماس پشت به پشت دو گوشی محتوای به نمایش درآمده در یک دستگاه به دیگری فرستاده خواهد شد. انتقال های فایل به محض راه‌اندازی از طریق بلوتوث صورت می‌گیرد، بدون آنکه هیچ‌گونه فرآیند جفت شدن بلوتوث پیچیده‌ای در میان باشد؛ تنها باید ضربه بزنید و بقیه کار به طور خودکار اتفاق خواهد افتاد. این روند در گوشی‌های بلک بری و ویندوز فون هم مشابه است.
پرداخت از طریق موبایل
یک گوشی هوشمند مجهز به NFC را می‌توان در تماس با یک پایانه پرداخت مجهز به NFC قرار داد یا جلوی آن تکان داد تا اقدام به پرداخت کند و به این ترتیب می‌تواند جایگزین خوبی برای کارت‌های اعتباری باشد. بد نیست بدانید به عنوان مثال در شهر سانفرانسیسکو پارکومترهای NFC وجود دارد که به مردم اجازه می‌دهد تنها با استفاده از گوشی مجهز به NFC در جلوی پارکومتر اقدام به پرداخت هزینه پارک کنند.
تگ‌های NFC
هر کاربر می‌تواند تگ‌های ارزان قیمت NFC را به صورت مجزا بخرد. به این ترتیب می‌توان موبایل یا هر دستگاهی را با آن هماهنگ کرده و در حالت‌های مختلف تنظیم کرد تا وقتی در تماس با یک تگ NFC قرار می‌گیرد اجرا شود. به عنوان مثال کاربری همیشه هنگامی که می‌خوابد موبایل هوشمندش را در حالت سکوت قرار می‌دهد. این کاربر به جای انجام این کار به صورت دستی در هر شب می‌تواند یک تگ NFC را روی میز کنار تختخوابش قرار داده و در هنگام خواب موبایل هوشمندش را روی تگ NFC بگذارد تا موبایلش عملکرد مورد نظر را به صورت خودکار انجام بدهد.