گام های بلند بانک صادرات ایران برای اجرای سیاست های راهبردی

برگزاری مجمع عمومی بانک صادرات ایران و تصویب صورت‌های مالی آن با حضور صاحبان اکثریت سهام، افق تازه ای پیش روی نظام بانکداری کشور گشوده که تبلور آن را می توان در شفاف سازی صورت های مالی و پیشگامی در بیان واقعیت هایی دانست که از سوی سیاوش زراعتی مدیر عامل بانک صادرات ایران اعلام شد. در مجمع یادشده، مدیرعامل بانک صادرات ایران ضمن ارائه گزارش های مالی از عملکرد سال های اخیر، چشم انداز مثبتی از برنامه های آتی این بانک را پیش روی سهامداران قرار داد و با تاکید بر تعهد مدیران و کارکنانش نسبت به اجرا و پیگیری برنامه راهبردی، اعلام کرد با همدلی و همراهی سهامداران، نسبت به خلق ارزش های بیشتر برای بانک و ذی‏نفعان اقدام خواهد شد.

بانک صادرات ایران، به عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور، در سال های اخیر به خاطر عملکرد موفق خود با وجود تنگناهای زیاد در دوران تحریم، مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران بورس و فعالان اقتصادی قرار گرفت و کمک شایانی نیز به روند توسعه اقتصادی کشور نمود. ارزیابی کارشناسان مالی و بانکی نشان می دهد به خاطر ظرفیت ها، فرصت ها و قابلیت های گسترده ای که در اختیار این بانک قرار دارد، سهامداران و ذی‏نفعان به شرایط بهتر امیدوار هستند، به گونه‌ای که درست پس از پایان مجمع، سهامداران زیادی طالب خرید سهام بانک صادرات ایران به محض باز شدن نماد آن بودند. مدیران کنونی بانک صادرات ایران در شرایط فعلی با ارائه تحلیلی هدفمند، برنامه هایی همچون افزایش بهره وری نیروی انسانی، افزایش بازده دارایی ها، کاهش شعب زیان ده و اصلاح ساختار و چابک سازی سازمان را در دستور کار قرار داده اند که این مهم به منزله نقطه آغازین تحول در این بانک مردمی و ریشه دار است. بانک صادرات ایران با سرمایه بیش از ۷/ ۵ هزار میلیارد تومان، بزرگترین بانک بورسی کشور است که بر اساس شاخص های مالی، رتبه ۲۶۴ در بین ۱۰۰۰ بانک معتبر جهان، رتبه اول در بین بانک های ایرانی و همچنین جایگاه مناسبی در بین ۱۰۰ شرکت برتر داخلی را کسب کرده و با وجود تمام فشارها و تنگناهای سال های اخیر، همواره جزو موفق ترین و بزرگترین شرکت های بورسی کشور بوده است.

جایگاه بانک صادرات ایران در بازار سرمایه

این بانک با داشتن بزرگترین شبکه داخلی و خارجی شامل ۳ هزار شعبه و باجه، ۳۱ هزار نیروی توانمند و باتجربه و همچنین سهم بالا از تعداد دستگاه های خود پرداز، تراکنش ها، پایانه های فروش، درگاه های خرید، کارت های اعتباری و مشترکان همراه بانک، از یک سو به عنوان شرکتی خوش آتیه برای سهامداران دوراندیش و تحلیلگر شناخته شده و از سوی دیگر برای مسوولان اقتصادی و بانکی کشور، مجموعه ای پرتوان جهت بهبود شبکه بانکی، یاری دهنده شرکت های بورسی و بازار سهام کشور است. براین اساس، بانک صادرات ایران در تمامی ابعاد از موقعیتی راهبردی برخوردار است و مدیران آن برنامه های آتی خود را در حوزه های مختلف تدوین و تبیین کرده‌اند که برخی ابعاد آن در ادامه تشریح می شود.

سوپرمارکت مالی

یکی از برنامه های اساسی در این زمینه، استفاده مناسب از تعداد و گستردگی زیاد شعب بانک صادرات ایران برای تبدیل کردن آن‌ها به سوپر مارکت مالی است. از این رو، استقرار مجموعه زنجیره ارزش خدمات بانکی در شعب این بانک از جمله در زمینه های بیمه ای، صرافی، تامین سرمایه و لیزینگ بدون نیاز به جذب نیروی جدید و ایجاد شعبه های بیشتر، انجام خواهد گرفت تا از یک سو درآمد بانک از طریق کارمزدهای غیرمشاع از قبیل کارمزدهای ناشی از ارائه خدمات و محصولات نوین بانکی افزایش یابد و از سوی دیگر، ارائه خدمات نوین و متنوع بازار سرمایه و پولی و مالی، باعث جذب منابع مالی بیشتر در شعب گردد. به این ترتیب، با کاهش هزینه های بانک و مشتریان، زمینه وفادارسازی بیشتر آنان و همچنین تأمین منافع و منابع بانک فراهم می شود.

تخصیص منابع

این بانک منابع را با رویکرد رونق اقتصادی بیشتر و محقق ساختن اهداف اقتصاد مقاومتی به بخشهای درونزای اقتصاد، طرح های تولیدی و بنگاههای کوچک و متوسط که از اولویتهای دولت محترم تدبیر و امید نیز می باشند، اختصاص می دهد.

کاهش بنگاه داری

خروج از بنگاه داری براساس سیاست های اعلام شده از سوی دولت و بانک مرکزی، به خصوص از شرکت هایی که نرخ بازده آن‌ها مطلوب نیست، به لحاظ الزامات عملیاتی و الزامات قانونی در دستور کار قرار گرفته است و این اقدام اثر قابل توجهی در آزادسازی منابع بانک دارد.

ادغام شعب زیان ده

جابجایی و ادغام شعب زیان ده و استیجاری براساس مکان یابی جدید و استفاده از املاک راکد بانک نیز زمینه کاهش هزینه‌های شعب را فراهم خواهد کرد. این مهم با در نظر گرفتن قابلیت های تجاری، اقتصادی و اجتماعی هر یک از آن‌ها در دستور کار قرار داده شده است.

شعب خارج از کشور

بانک صادرات ایران که بیشترین تعداد شعب خارجی را در بین بانک های کشور در اختیار دارد، پس از تلاش برای رفع کامل تنگناهای بین المللی، استفاده از ظرفیت های آن ها را در ۱۲ کشور در برنامه های خود گنجانده و ساز و کارهای لازم را برای حضور موثرتر در فضای بین الملل تدارک دیده است. این رویکرد موجب خواهد شد شعب خارج از کشور بانک صادرات ایران ضمن ایجاد ظرفیت های بزرگ برای رشد جایگاه بانکداری در شبکه بانک های بین المللی، منشاء درآمدها و سودآوری بالا برای ذی‏نفعان خود باشد.

فروش اموال مازاد

فروش اموال مازاد و وصول مطالبات در چارچوب بازنگری رویه‌های وصول و استمهال مطالبات مشکوک الوصول و معوق، اصلاح رویه های اعتبار سنجی و اعطای تسهیلات و تسهیل فروش املاک منجمد کوچک و متوسط براساس روش های اعتباری اجاره به شرط تملیک نیز از برنامه های مهم و راهبردی بانک صادرات ایران است. اهتمام برای دریافت مجوز موسسه پس انداز و تامین مسکن با هدف انتقال بخشی از املاک فروش نرفته به آن‏ها برای تامین مالی و انتقال بخشی از کارکنان مازاد شعب و ستاد به آن و تامین مالی با استفاده از ابزارهای دارایی و بدهی مانند اوراق رهنی باشد، بخش دیگری از فعالیت هایی می‏باشد که در جهت فروش اموال مازاد بانک در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه فناوری اطلاعات

رشد و توسعه فناوری اطلاعات مشخصه اصلی بانک های بزرگ جهان است. کنکاشی در عملکرد بانک صادرات ایران به عنوان عضوی از ۳۰۰ بانک معتبر و بزرگ جهان، نشانگر برنامه های گسترده آن برای توسعه فناوری اطلاعات در این بانک است. تغییر ماهیت واحد فناوری اطلاعات از پشتیبانی به عملیاتی، استانداردسازی فرایندهای تولید، توسعه و نگهداری نرم افزار، تهیه نقشه راه سیستم های کاربردی و اطلاعاتی، اولویت بندی سیستم‌ها، استقرار سازوکارهای بهینه سازی سیستم ها و هماهنگی آنها و... بخشی از برنامه توسعه فناوری اطلاعات در بانک صادرات ایران است. همچنین بهبود فرآیند تامین خدمات و تجهیزات فناوری اطلاعات بامشارکت بانک ها و شرکای تجاری برای کاهش هزینه ها و افزایش قدرت چانه زنی در صورت افزایش حجم خرید ها، خودکارسازی عملیات پرتکرار، حرکت به سوی رعایت استانداردهای بین المللی امنیت اطلاعات در شبکه بانکی از طریق توسعه زیرساخت های امن و مطمئن برای فناوری اطلاعات، ساماندهی مدیریت داده ها، ایجاد بستر مدیریت کانال به منظور بهبود سرعت استفاده از سامانه متمرکز بانکی موجود، تدوین نقشه راه برای بررسی تغییر سامانه متمرکز بانکی، طراحی سازوکاری برای افزایش دقت در داده های ورودی سامانه های مختلف بانک، تعیین و اصلاح سیاست های برون سپاری واحد فناوری اطلاعات و... بخش دیگری از برنامه توسعه فناوری اطلاعات را شامل می شود. این برنامه های راهبردی ضامن تقویت سطح ایمنی، افزایش سرعت و تنوع خدمات نوین بانکی و درنتیجه، جذب بیشتر منابع مالی، کاهش هزینه ها و کسب سود بیشتر برای ذی‏نفعان است.

تنوع خدمات در بانکداری الکترونیک

بانک‏ صادرات ایران دارای بیش از ۶۲ ‏میلیون کارت صادر شده و بیش از ۱۷‏درصد سهم بازار در این زمینه است. همچنین تعداد خودپردازها این بانک با شمار افزون بر۵ هزار دستگاه، بیش از ۱۳ درصد سهم کل خودپردازهای کشور را در اختیار دارند. به علاوه، تعداد کارت‏خوان‏های بانک صادرات نیز بالغ بر۵۲۵ ‏هزار و پایانه شعب در بانک صادرات ایران بیش از ۸۵۰۰ عدد با سهم بالای ۱۲ درصد است. در بخش کارت های برداشت و هدیه نیز بانک صادرات ایران با حدود ۴۰‏میلیون کارت برداشت و هدیه و ۳۷۱‏هزار کارت اعتباری با سهم ۲۰ درصدی از کل کارت های اعتباری، سهم بالایی در بین کل بانک ها و بازار خدمات بانکداری الکترونیک دارد.

برخی از خدمات ممتاز بانک صادرات ایران

الف- برداشت وجه از خودپرداز بدون کارت

این بانک برای پاسخگویی مطلوب‏تر به نیاز هموطنان، خدمت برداشت وجه بدون کارت از دستگاه‏های خودپرداز را برای اولین بار در نظام بانکی کشور به اجرا گذاشته که بر اساس آن کاربران می توانند علاوه بر دریافت خدمات قبلی، از امکان صدور مجوز برداشت بدون کارت از طریق دستگاه‌های خودپرداز با استفاده از همراه بانک صادرات ایران نیز برخوردار شوند.

ب- استفاده از اثر انگشت برای خدمات همراه بانک

این بانک جهت افزایش رضایت مندی بیش از پیش و کاهش هزینه های مشتریان نسبت به طراحی و ارتقای خدمات قابل ارائه از طریق سامانه همراه بانک اقدام کرده و نسخه ۹/ ۴ سامانه مذکور که مخصوص دستگاه های دارای سیستم عامل IOS است را روانه بازار ساخته است. در نسخه جدید، علاوه بر حفظ قابلیت و توانمندی های قبلی، امکان جستجوی شعب و ورود به نرم افزار با استفاده از اثر انگشت ( برای دستگاه هایی که قابلیت تعریف و استفاده از اثر انگشت در آنها وجود دارد) فراهم شده است.

پ- طرح کلیک باشگاه مشتریان

بانک صادرات ایران در پاسخ به مشارکت مشتریان و ترویج فرهنگ بانکداری نوین، طرح کلیک را در باشگاه مشتریان به اجرا گذاشته است که پس از انجام قرعه کشی، برندگان آن مشخص شدند. جوایز این طرح شامل دو دستگاه خودروی هیوندای IX۳۵، ۱۰۰ کمک هزینه خرید لپ تاپ، ۲۰۰ کمک هزینه خرید گوشی هوشمند، ۲۰۰ کمک هزینه خرید تبلت و ۲۰۰ کمک هزینه خرید ساعت مچی هوشمند به قید قرعه به برندگان آن اعطا شد. براساس این طرح، تمامی مشتریان حقیقی که دارای حداقل یک حساب در بانک بودند و یا نسبت به گشایش حساب اقدام کردند، با انجام تراکنش از طریق درگاه‏های الکترونیکی می توانستند کسب امتیاز کنند.

پایبندی به مسوولیت های اجتماعی

یکی از بارزترین مشخصه های بانک پرآوازه و مردمی صادرات ایران پایبندی به ایفای مسوولیت های اجتماعی به عنوان یکی از مهم ترین بنگاه های اقتصادی کشور است. مشارکت در امر مدرسه‌سازی، حمایت از مراکز علمی، همکاری با سازمانهای حمایتی برای خودکفایی مددجویان، پرداخت تسهیلات برای امر مقدس ازدواج و تلاش برای توسعه مراکز دانش بنیان از جمله فعالیت این بانک در سالیان اخیر بوده است. به علاوه، بانک صادرات ایران در کنار انجام فعالیت های معمول بانکی، در انجام مسوولیت های اجتماعی، خیرخواهانه و یاری دهنده به گروه های متوسط و کم درآمد کشور و پشتیبانی از بخش‌های تولیدی و عمرانی به عنوان بانکی موفق عمل کرده است.