تاکسی‌های سیاه اما سبز لندن

لندن به‌عنوان یکی از پرترافیک‌ترین شهرهای جهان در تلاش است در سیستم حمل و نقل عمومی شهری‌اش میزان گازهای خروجی را به صفر برساند. یکی از مشکلات مهمی که کلان‌شهر‌ها دارند مساله آلودگی هوا است که استفاده از سیستم حمل و نقل قدیمی و آلاینده تاثیر قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد. در لندن با توجه به جمعیت ۵/ ۸ میلیون نفری در کنار سیستم‌های حمل‌ونقل‌ زیر‌زمینی، تاکسی‌های سیاه‌رنگ آن شهرت زیادی در دنیا دارند و در واقع یکی از نمادهای این شهر است. در حال حاضر شرکت جیلی به‌عنوان شرکتی چینی، مالکیت LTC را بر عهده دارد و کار شرکت جیلی، تولید تاکسی‌های سیاه لندن است.

پس از آنکه شهردار جدید لندن از طرح جدید کاهش آلایندگی تاکسی‌های سیاه لندن خبر داد شرکت چینی سازنده این خودروها ۴۰۰ میلیون دلار روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرد تا هر چه سریع‌تر این تاکسی‌ها برای هیبرید شدن آماده شوند. این تاکسی‌های جدید TX۵ نام دارند و مانند تاکسی‌های قبل از خود از روی مدل FX۴ که در سال‌های ۱۹۵۸ تولید می‌شده است طراحی شده‌اند و ظاهر کلاسیک خود را حفظ کرده‌اند. شرکت تاکسی‌های لندن با بیش از یک قرن تجربه این روزها زیر نظر چینی‌ها فعالیت می‌کند و آنها با مالکیت این شرکت تولید تاکسی‌های نمادین و سیاه‌رنگ لندن را بر عهده دارند. خودرویی که اساسا با هدف تاکسی بودن بازطراحی شده و از نظر فضای داخلی کاملا برای این منظور آمادگی کافی را در اختیار دارد. موضوع جالب در رابطه با این تاکسی‌ها داشتن فضای کافی برای سوار شدن افراد معلول و کالسکه بچه بدون جمع کردن آن است که خود تاثیر زیادی در خدمت واقعی تاکسی‌ها به همه شهروندان دارد.

با سبز شدن این تاکسی‌ها انگلیسی‌ها امیدوارند بتوانند آلودگی هوای این شهر پر مه و باران را کنترل کنند. آنچه از خبرها به گوش می‌رسد این است که تصمیم چینی‌ها باز‌طراحی این خودرو به‌صورت پلاگ این هیبرید خواهد بود و موتوری بنزینی برای افزایش دامنه حرکت و مسافت استفاده خواهد شد. تاکسی‌های هیبرید با توجه به بعد مسافت، برای تردد‌های شهری کاملا مناسب به نظر می‌رسند و موضوعی که اهمیت بالایی دارد این است که خودروهای کمتری قادرند از پس استانداردهای سختگیرانه گازهای خروجی در نظر گرفته شده در شهر لندن به‌عنوان تاکسی برآیند. شرکت جیلی به‌عنوان سازنده این خودروهای جدید اعلام کرده است که قصد دارد به کارخانه جدیدی در کاونتری در انگلستان منتقل شود که در آنجا کار تولید نمونه‌های اولیه و جدید TX۵ در سال ۲۰۱۷ شروع خواهد شد.

ضرب‌الاجل ورود این تاکسی‌های سبز اما سیاه رنگ ابتدای سال ۲۰۱۸ است، از این رو چینی‌ها باید تلاش بیشتری کنند تا بتوانند در زمان مشخص شده تحویل خودروهای پاک لندن را آغاز کنند. این کارخانه در هر سال امکان تولید ۳۶ هزار دستگاه تاکسی سیاه رنگ را خواهد داشت. آنها همچنین در تلاشند با سایر شهر‌های پرجمعیت اروپایی وارد مذاکره شوند تا تاکسی‌های سبز بدون آلودگی در آن شهر‌ها نیز رواج پیدا کند. این روزها کمتر کسی ممکن است پیدا شود تا عملکرد خودروهای برقی یا هیبریدی را زیر سوال ببرد و روزانه خبر‌های متنوعی از تولید خودروهای برقی توسط برندهای معتبر دنیای ماشین به گوش می‌رسد که خود نشان‌دهنده قابلیت بالای این خودروها برای استفاده روزانه هستند و حرکت خودرو‌سازها به سمت این نوع خودروها خود تایید عملکرد مناسب آنها است.

در حال حاضر این تاکسی‌ها از موتور ۴ سیلندر توربو دیزل با حجم ۵/ ۱ لیتر استفاده می‌کنند که قادر است در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۰۱ اسب بخار نیرو تولید کند. این قدرت تولید شده برای تردد در شهر کاملا مناسب و کافی است. آخرین مدل فعال در خیابان‌های انگلستان از نوع TX۴ نام دارند که با ورود TX۵ تولید مدل قبلی کاهش می‌یابد و به‌تدریج متوقف می‌شود. این تاکسی‌ها پنج در هستند و مسافر در عقب خودرو سوار می‌شود و فضای کافی برای قرار دادن وسایل خود را در اختیار دارد. شرکت جیلی با تغییراتی که در داخل کابین داده است تلاش کرده تا در کنار حفظ اصالت خودرو امکانات رفاهی لازم برای مسافران و راننده فراهم شود. این تاکسی‌ها در خارج از انگلستان هم به‌عنوان تاکسی تردد دارند اما موتور استفاده شده در این مدل‌ها از نظر نوع و حجم و قدرت متفاوت هستند. برای مثال موتور استفاده شده در آنها از نوع میتسوبیشی با حجم ۴/ ۲ لیتر است که در دور موتور ۵۰۰۰ می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید کند. قبل از اینکه چینی‌ها مالکیت این شرکت را در اختیار بگیرند وقوع ۱۵ مورد آتش گرفتن موتور باعث شده این تاکسی‌ها فراخوانده شوند تا نقص موجود در موتور بر‌طرف شود.

تاکسی‌های سیاه اما سبز لندن

تاکسی‌های سیاه اما سبز لندن