نوترینو؛‌ ارمغان رهایی همراه اول
با اینکه اپراتوری که اول است این بار به عنوان دومین اپراتور و کمی دیرتر از اپراتور رقیب مجوز ورود به حوزه خدمات اینترنت نسل 3 را دریافت کرد اما در آستانه راه‌اندازی این سرویس با رونمایی از نام «نوترینو» که بر بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر نقش بست،‌ نشان داد منتظر پاره شدن زنجیرهاست تا بتواند خدمات نسل 3 را به مشترکانش ارائه دهد. اپراتوری که به نظر می‌رسید در قفس زندانی شده و منتظر شکسته شدن قفل زندان است، به محض شکسته شدن قفل قفس نسل دوم تلفن همراه، با فریاد «رها شو»‌ این آزادی را برای مشترکان همیشه وفادارش به ارمغان آورد. ارائه اینترنت پرسرعت بر بستر تلفن همراه از ابتدای شهریورماه آغاز شد و این اپراتور همزمان با نمایشگاه تلکام قصد دارد از سرویس‌هایش در نسل‌های 3 و 4 اینترنت همراه بار دیگر رونمایی کند. کاملا مشخص است همراه اول برای ورود پرقدرت به این بازار عزمی راسخ دارد و برای به دست گرفتن رهبری این بخش از بازار به نمایشگاه تلکام آمده است. البته شاهد این موضوع تنها تبلیغات چشم‌نواز و سر و صداهای تبلیغاتی آن نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری‌های چند هزار میلیاردی‌ای که این اپراتور در توسعه و نوسازی شبکه‌اش در پیش گرفته و از زبان مدیران این اپراتور به گوش می‌رسد، این عزم را پررنگ‌‌تر نشان می‌دهد؛ سرمایه‌هایی که در خروجی بازاریابی این اپراتور، به نام «نوترینو» ختم می‌شود.
«نوترینو»‌ نام سرویسی است که همراه اول همزمان با آغاز ارائه اینترنت نسل ۳ از آن رونمایی کرده‌ است. تکنولوژی این سرویس برخلاف نسل‌های گذشته (۲G) که مبتنی بر سرویس مکالمه بود، مبتنی بر سرویس انتقال دیتاست. در این تکنولوژی امکان استفاده از اینترنت با سرعت بالا و ارتباطات چندرسانه‌ای از طریق آن برای کاربر فراهم می‌شود.
واژه نوترینو در کنار معنی اصلی‌اش در علم فیزیک،‌ به واسطه شباهتش به واژه «نو» فضایی کاملا تازه را برای مخاطبش ایجاد می‌کند؛‌ هر چند با نوشته شدن این نام به زبان لاتین دیگر شبهه‌ای باقی نمی‌ماند که وجه تسمیه اصلی آن مفهوم دیگری است:«نوترینو یک ذره بنیادی با جرمی بسیار اندک است که با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کند. نوترینوها ذرات شگفت‌انگیزی هستند که در تمام هستی پراکنده شده‌اند و از آنجایی که بر هم کنش بسیار ضعیفی با سایر ذرات ماده دارند، مسافت‌های بسیار طولانی را درون مواد بدون هیچ مانعی طی می‌کنند.»
در حال حاضر به صورت بالقوه حدود ۱۰ میلیون نفر از مشترکان همراه اول می‌توانند از سرویس‌های نوترینو استفاده کنند. چرا که در آخرین آماری که وحید صدوقی مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه ارائه داده است،‌ ۱۰ میلیون نفر از مشترکان این اپراتور صاحب گوشی هوشمند هستند. آماری که رویکرد فزاینده کاربران موبایل به استفاده از دیتا را نشان می‌دهد و بازاری پررونق را برای همراه اول به تصویر می‌کشد.
مشترکان همراه اول با استفاده از نوترینو می‌توانند به شبکه اینترنت با سرعت و قابلیت اطمینان بالا متصل شوند و در حین حرکت نیز از خدمات آن استفاده کنند. برقراری تماس تصویری، دانلود ویدئو، امکان مشاهده تصاویر تلویزیونی روی گوشی همراه، توانایی تبادل حجم انبوهی از اطلاعات، دسترسی آسان‌تر به اپلیکیشن‌های کاربردی، شرکت در بازی‌های آنلاین و بهره‌مندی سریع‌تر از انواع محتواهای ارزش افزوده را می‌توان از خدمات نوترینو به شمار آورد.
مشترکان با خرید و فعال‌سازی بسته‌های هوشمند اینترنت هفتگی و ماهانه می‌توانند در هر محدوده‌ای که اینترنت نسل ۳ گوشی‌هایشان را پشتیبانی می‌کند، از خدمات نوترینو استفاده کنند (علامت‌های ۳G،H و +H بر روی نمایشگر گوشی همراه شما نشان می‌دهد مشترک در محدوده پوشش ۳G قرار دارد).
افزایش امنیت ارتباطی نسبت به نسل‌های قبلی، افزایش پهنای باند دسترسی به اینترنت برای کاربران (نسل سوم تا 21Mbps)،‌ افزایش کیفیت و تنوع خدمات قابل ارائه، استفاده بهینه از طیف فرکانسی و کاهش تاخیر ارتباطی را نیز می‌توان از ویژگی‌های فنی نوترینو برشمرد.
همراه اول به پشتوانه مشترکان وفادارش در ۲۰ سال همراهی با او، بازار بسیار پررونقی در پیش روی خود می‌بیند که مشخصا رضایت مشترکان این اپراتور از سرویس «نوترینو»‌ می‌تواند زمینه افزایش درآمد و توسعه این اپراتور تلفن همراه را بیش از پیش در پی داشته باشد.