آن مرد آمد! آن مرد رفت
لی لا رضایی کیتارو آمد، کیتارو رفت! اما کسی در این میان نبود که دلیل رفتنش را جویا شود و همه از آمدن سخن می‌گفتند. خوشحالی عده‌ای از دوستداران موسیقی از حضور این نوازنده و آهنگساز به این دلیل بود که آشتی موسیقی ملل و همین‌طور مردم ایران با موسیقی روز دنیا را در یک قدمی خود می‌دیدند اما انگار قرار نبود دنیای موسیقی به کام آنها بچرخد و همه چیز وارونه شد. بر این اساس کیتارو راهی کشور خود شد تا باری دیگر نام ایران بر سرزبان‌ها بیفتد. خبری از شرق دور
خبر مثل بسیاری از اخبار کوتاه بود اما پرکلیک و دهان پرکن: کیتارو در تهران کنسرت می‌دهد. این خبر نوید بخش بسیاری از اتفاقات خوب در عرصه موسیقی بود. به گفته پیروز ارجمند وقتی خبر رسید که قرار است کیتارو در تهران کنسرت بدهد بسیاری از مردم به کنسرت ندادنش بیشتر امید داشتند تا کنسرت دادنش!
او آمد!
مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد پس از آغاز رسمی پیش‌فروش اینترنتی بلیت کنسرت «کیتارو» در تهران نسبت به این اتفاق ابراز خوشحالی کرده و گفته بود: دفتر موسیقی به سهم خود تمام تلاش خود را برای برگزاری این کنسرت در تاریخ مقرر انجام خواهد داد و با تهیه‌کننده هم اتمام حجت کردیم که برنامه طبق وعده برگزار کند. اما عملا این اتفاق نیفتاد و آنها در برگزاری کنسرت کیتارو ناکام ماندند. ناکامی مسوولان ارشاد از یکسو و شتاب‌زدگی تهیه‌کننده برگزاری کنسرت از سوی دیگر این کنسرت را به خاطره‌ای ناخوشایند تبدیل کرد.
عدم هماهنگی با خبرنگاران
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که برگزاری کنسرت کیتارو در ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کرد عدم همکاری مدیران برگزاری این برنامه با خبرنگاران بود.شاید اگر آنها رابطه بهتری با خبرنگاران برقرار می‌کردند هم انعکاس رسانه ای چنین رویداد مهمی بیشتر به چشم می آمد و هم اینکه مردم از اهمیت این اتفاق بیشتر با خبر می‌شدند. خیلی از خبرنگاران این حوزه موفق به تماشای این کنسرت نشدند و همین نکته باعث شد تا یک فرصت خاطره‌انگیز برای رسانه‌ها و مدیران این برنامه از بین برود.
کنسرت روهای پولدار
قیمت بلیت کنسرت کیتارو از ۸۰ هزارتومان شروع می‌شد یعنی قیمت سقف خوانندگان ایرانی برای این آهنگساز قیمت کف در نظر گرفته شده بود. طبق اطلاعات منتشر شده در این سامانه اینترنتی، بلیت کنسرت کیتارو با قیمت‌های ۸۰، ۹۰، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۳۰، ۱۵۰، ۱۶۵، ۱۷۵، ۱۹۰ و ۱۹۵ هزار تومانی عرضه شده بود و حتی گفته می‌شود این بلیت به بازار سیاه نیز کشیده شده بود. سایت «تهران تیکت» نیز به عنوان سایت رسمی فروش بلیت کنسرت کیتارو از روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه فروش بلیت این نوازنده و آهنگساز صاحب‌نام ژاپنی را آغاز کرده بود و دو شرکت «طنین رویای پارسه» و «سپید نمای دوران» به عنوان تهیه کننده و مدیریت سامانه فروش بلیت در کنار این سایت فعالیت می‌کردند. و اما تماشاچیان این کنسرت نه دانشجویان و دانش پژوهان موسیقی، بلکه قشر مرفهی بودند که ۸۰ تا ۲۰۰ هزارتومان برای آنها پول ناقابلی برای پرداخت بود. کیتارو در کنسرت شب ۲۴ مهرماه خود در تالار وزارت کشور با اعلام این که برای اولین بار است که به ایران می‌آید. می‌گوید: این برای ما شروع کار است و اجرا‌هایمان در ایران حتما ادامه خواهد داشت. او در این اجرا ازهمه آنهایی که تلاش کردند به ایران بیایند و برای مردم ایران بنوازند تشکر و قدردانی کرد و ندانست که خیلی‌ها نتوانستند کنسرت او را به‌دلیل بی پولی ببینند.
شام آخر کیتارو
کیتارو نتوانست کنسرت خود را در تهران به سرانجام برساند و شب آخر کنسرت او به دلایل نامعلومی لغو شد.عده‌ای بر این باورند که اماکن اجازه برگزاری این کنسرت را در شب آخر نداد و کیتارو و گروهش نتوانستند در شب آخر مردم را هیجان‌زده کنند. بلیت‌ها فروخته شده بود و حتی خیلی‌ها هم در بازار سیاه بلیت را تا ۳۰۰ هزارتومان خریداری کرده بودند اما زهی خیال باطل که ناگهان پرده بر افتاد و کیتارو از قفس پرید. سایت تهران تیکت که از سوی برگزارکنندگان این جشنواره برای عرضه بلیت‌های این کنسرت راه‌اندازی شده بود دلیل لغو این اجرا را آماده نشدن برخی مجوزهای لازم برای برگزاری کنسرت اعلام کرد. پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی هم اعلام کرد که عدم صدور مجوز از سوی اماکن، باعث لغو این کنسرت شده است. ارجمند در این باره اظهار کرد: ظاهرا اماکن برای اجرای چهار روز به کنسرت کیتارو مجوز داده است و برای اجرای روزپنجم این آهنگساز که از ابتدا هم قرار به برگزاری آن نبود، مجوزی صادر نکرده‌اند.
گویا تهیه کننده که از استقبال مردم نسبت به این کنسرت واقف شده، شبی دیگر را به مجوز چهار شب اجرای خود اضافه کرد و اصرار داشت تا کنسرت در پنج شب برگزار شود اما عملا این امکان فراهم نشد و چون مجوزی برای این شب صادر نشده بود. کیتارو نتوانست با هواداران شب پنجم که بلیت هم خریده بودند ملاقات کند. از سوی دیگر رسانه‌های فعال در عرصه موسیقی خبر از عدم فروش دو سوم بلیت‌های این کنسرت که از 80 تا 190 هزار تومان قیمت گذاری شده بود، می‌دادند. طبق این خبر که چندان هم موثق نیست، کیتارو به همین دلیل حاضر نشده کنسرتش را برگزار کند. یکی عده دیگر هم معتقدند چون قرار است کیتارو بعد از ایام محرم و صفر بار دیگر به تهران بیاید و دو اجرای دیگر داشته باشد، این کنسرت لغو شده است.
کیتارو از ۲۳ تا ۲۶ مهر در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت و می گویند قیمت بلیت این کنسرت رکورد قیمت بلیت یک کنسرت در تهران را شکست. علاقه‌مندان اما همچنان منتظرند تا ببینند آیا کیتارو دوباره به ایران می‌آید یا خیر؟