روزنامه اطلاعات در خبری به نقل از رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت چناران، نوشت: در ۹ ماه نخست امسال ۴۳جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری صنعتی در این شهرستان صادر شد. به گفته بخشعلی بیاتی از این میزان ۳۱ مورد جواز تأسیس با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۳۸۱ میلیارد ریال و ۱۲ پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری ۲۰۹ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به فراهم شدن زمینه اشتغال برای ۱۰۸۶ نفر در قالب صدور این مجوز‌ها افزود: مجوزها و پروانه‌های تأسیس صادرشده در زمینه صنایع غذایی، فلزی، محصولات پلاستیکی و کاغذی است. او با اشاره به صدور جواز تأسیس تا سقف ۵۰ میلیارد ریال در حوزه این شهرستان افزود: در این مدت ۳۰ جواز تأسیس صادر شده هم که فعالیت خود را آغاز نکرده بودند، تعلیق و ابطال شد.

پیشرفت 85 درصدی پروژه توسعه خط یک قطارشهری مشهد

روزنامه جمهوری اسلامی در خبری به نقل از شهردار مشهد، نوشت: سید صولت مرتضوی در حاشیه بازدید معاون رئیس‌جمهور از توسعه خط یک قطارشهری مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعه خط یک قطارشهری مشهد با ۴.۵ کیلومتر طول، بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدوارم در دهه فجر امسال توسعه این خط، افتتاح و خطوط ریلی شهر مشهد به‌ عنوان اولین شهر در کشور به فرودگاه متصل شود.وی با بیان اینکه مشکلات مالی در توسعه خطوط قطارشهری وجود دارد اما با تمام توان پیگیر رفع آن هستیم، افزود: اگر دولت همان پیش‌بینی‌های مالی که در سال ۹۴ برای خطوط ریلی شهر مشهد کرده را تخصیص دهد مشکلات ما در سال ۹۴ حل می‌شود البته ما از دولت توقع نداریم بدون مصوبه به شهرداری مشهد اعتباری بدهد. مرتضوی در ارتباط با خط ۲ قطارشهری مشهد نیز گفت: خط ۲ قطارشهری مشهد نیز با قدرت پیش می‌رود و امروز ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد وعملیات حفاری این خط نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و واگن‌های این خط تا پایان سال یا درنهایت فروردین‌ماه وارد شهر مشهد می‌شود؛ امیدواریم فاز نخست این خط نیز در نیمه نخست سال آینده افتتاح شود.شهردار مشهد تصریح کرد: بحث ترک تشریفات خط ۳ قطارشهری مشهد آخرین مراحل خود را طی می‌کند و با انتخاب پیمانکار مدنظر بیش از یک سال جلو هستیم زیرا کارگاه تجهیز شده و کارخانه سگمنت‌سازی نیز آماده است و از طرفی دو دستگاه تی‌بی‌ام این پیمانکار نیز در مشهد فعال هستند. وی در ارتباط با آخرین وضعیت ۲۰۰ دستگاه اتوبوس سفر هیأت دولت به مشهد نیز بیان کرد: برای ۱۰۰ دستگاه اول شهرداری مشهد ۶۰ میلیارد تومان هزینه کرد که از این رقم دولت ۲۰ میلیارد تومان کمک کرد. وی ادامه داد: با مصاحبه‌ای که من انجام دادم رئیس‌جمهور نیز به آقای نوبخت نامه‌ای نوشته و در آن تأکید کرده که تکلیف این اتوبوس‌ها مشخص شوند و امیدواریم به ‌زودی ۵۰ درصد از ۱۰۰ دستگاه دوم نیز تامین شود. مرتضوی عنوان کرد: با هبه ساختمان اقبال لاهوری، دولت نیز ۵۰ میلیارد تومان به شهرداری مشهد کمک می‌کند که تا به امروز ۱۰ میلیارد تومان تبدیل به نقدینگی شده و ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص داده‌ شده است.

اصلاح‌طلبان برنامه‌های گسترده‌ای دارند

روزنامه آرمان گفت‌وگویی با سیدحسن رسولی، استاندار اسبق خراسان در دولت اصلاحات داشته است. رسولی در این مصاحبه به برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات‌ مجلس پنجم خبرگان و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرده و با بیان اینکه مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم ارتقای جایگاه و میزان اثربخشی قوه مقننه و تشکیل یک مجلس کارآمد است، گفته است مجلس باید اثربخشی خوبی تحت‌تاثیر توانمندی و تجارب نظری تک‌تک نمایندگان داشته باشد. این نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه ۲۰۶گانه کشور ابتدا توسط جریان اصلاحات و حامیان دولت روحانی به مردم معرفی خواهند شد و در مرحله بعدی این رأی‌دهندگان هستند که با حمایت از افراد مجرب و توانمند برای تشکیل مجلس کارآمد اقدام خواهند کرد. اساس برنامه اصلاح‌طلبان بر دو فصل قانون‌گذاری، بستر‌سازی و ریل‌گذاری نرم‌افزاری اداری کشور خواهد بود. این دو برنامه اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای خواهد بود که قوه مقننه و قضائیه و سایر نهاد‌ها در بستر این قاعده و ریل‌گذاری بهتر بتوانند در راستای کمک به تامین منافع ملی و کسب رضایت مردم و پایداری و استحکام نظام جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

چنانچه اصلاح‌طلبان بعد از یک دوره دوازده‌ساله بتوانند اکثریت مجلس شورای اسلامی را به‌دست آورند متناسب با مسائل و مشکلات کشور با استفاده از دو ابزار« قانون‌گذاری و نظارت» قصد دارند درحوزه روابط بین‌الملل تمامی تلاش خود را صرف کارآمدی بیشتر دستگاه سیاست خارجی کنند تا این دستگاه مانند عملکرد فعلی خود در دولت یازدهم از موضع حفظ عزت و مصلحت، منادی گفتمان صلح بین‌المللی باشد و در راستای کاهش تنش‌های منطقه‌ای به تقویت دستگاه سیاست خارجی کمک کرده و بتواند گفتمان مجلس اصلاح‌طلب را در موضع روابط خارجی پیگیری کند زیرا گفتمان اصلاح‌طلبان در مجلس آینده گفتمان صلح و احترام به حقوق ملت‌ها و واگذار کردن سرنوشت داخلی کشور‌ها به آرای مردم خواهد بود. اگر اصلاح‌طلبان در مجلس آینده دراکثریت قرار گیرند با دولت یازدهم، در حوزه مسائل اقتصادی همکاری خواهند داشت. با این حال مجلس و نمایندگان، عصاره ملت هستند، حتی اگر صددرصد همسویی فکری با دولت داشته باشند از ایفای نقش نظارتی که متضمن مراقبت از رفتار دولت، نقد و ارزیابی عملکرد دولتمردان است کوتاه نخواهند آمد و اگر لازم باشد از اختیارات قانونی خود ازجمله سوال و استیضاح و برکناری دریغ نخواهند کرد.