۱۳درصد پست‎های مدیریتی شهرداری در اختیار بانوان است

شهردار تهران گفت: پژوهش‌ها برای نگاه به آینده و آینده سازی مورد نیازند نه برای آرشیوسازی، و این امکان پذیر نیست مگر آنچه را به دست آورده‌ایم در عمل پیاده سازی کنیم.محمدباقر قالیباف که در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری و سومین کنفرانس علمی مدیریت شهری (زنان و زندگی شهری) سخن می‌گفت،افزود: بدون شک امروز شهرها و به خصوص کلانشهرها چالش‌ها و فرصت‌های مشترکی دارند، هرچند که هرکدام بنا به شرایط جغرافیایی و فرهنگی خود قواعد و قوانین خاص خود را دارند. اما تجربه نشان داده که چالش‌ها و فرصت‌ها در کلانشهرها عموما شبیه هم هستند .وی ادامه داد: اینکه فرصتی فراهم می‌شود تا تجربیات دیگر شهرها و کشورها در این همایش‌ها ارایه شود، فرصت خوبی برای اندیشمندان ونخبگان جوان به شمار می‌رود .

شهردار تهران با بیان اینکه امروز تحقیق و پژوهش برای اداره شهرها با پیچیدگی‌های خاصی که دارند یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: دیگر زمان آن نیست که مدیران بتوانند خودشان به تنهایی یا همراه تیم کاری شان تصمیم بگیرند؛ امروز موضوعات کالبدی، فیزیکی و علوم انسانی نیاز به پژوهش دارند. شهروندان مهمترین کنشگران شهرند و چه بسا علوم انسانی بسیار تاثیرگذارتر از مسائل فنی و کالبدی است .وی درادامه به تفسیر مسائل کالبدی اشاره کرد و گفت: همچنان که معماری و کالبد شهر، انسان‌ها را می‌سازد، انسان‌ها نیز شهرها را در حوزه کالبدی می‌سازند و از این رو این دو مقوله اثرگذاری زیادی دارند. در عین حال موضوع شهروندان نیز اساس کارمان است و باید توجه ویژه ای به آن شود.

قالیباف در ادامه خاطرنشان کرد: نخستین هدف پژوهش، تحقیق و مطالعه این است که مجموعه شهر را به عنوان موجودی زنده به یک زبان مشترک برسانند. این نخستین خروجی پژوهش و تحقیق است که ما را به زبان مشترک رسانده و می‌تواند در شناخت مسائل به ما کمک کند؛ ضمن آنکه باید توجه داشت شناخت هر مسئله مهمتر از یافتن راه حل آن است و زبان مشترک باعث می‌شود در شناخت چالش‌ها دقیق تر باشیم .شهردار تهران گفت: گذشته نشان داده که ما در آغاز هر کار به رویکردهای اجتماعی و فرهنگی آن با تاکید بر پژوهش و خلاقیت توجه داشته و در کنار آن تاکید داشته‌ایم که با نگاه به فناوری‌های جدید در شهر فعالیت کنیم .وی ادامه داد: همه اقشار شهروندان مهم هستند، اما دو قشر زنان وجوانان نقش کلیدی و اساسی در شهر دارند و ما نیز خوشحالیم که امسال در نهمین جشنواره برترین‌های پژوهش ونوآوری، به موضوع زنان و زندگی شهری نیز پرداخته شد.

زنان و جوانان نقش کلیدی و اساسی در شهر دارند

قالیباف با اشاره به جایگاه بانوان در مدیریت شهری بیان کرد: حدود ۲۰ درصد از مجموع کارکنان شهرداری تهران را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین زنان مسئولیت ۱۳ درصد از پست‌ها را در سطوح مختلف بر عهده دارند ؛ یک شهردار منطقه، ۵ شهردار ناحیه، بیش از ۱۸ معاون شهردار مناطق و چند مدیر اداره کل را بانوان تشکیل می‌دهند و به این ترتیب حضور زنان در عرصه مدیریت شهری رشد خوبی داشته است .شهردار تهران با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری زنان و جوانان به طور خاص در شهر دیده شده اند، گفت: پارک‌های بانوان یکی از افتخارات خوب این دوره شهرداری به شمار می‌رود. همچنین ایجاد شهربانوها در مناطق مختلف شهری از فرصت هایی است که زنان توانسته اند در حوزه اجتماعی، اوقات فراغت و توانمندسازی از آنها استفاده کنند .

قالیباف توانمندسازی بانوان با تاکید بر زنان سرپرست خانوار را از اقدامات قابل توجه در حوزه اجتماعی شهرداری برشمرد و گفت: همزمان با این موضوع، اخیرا نهمین جشنواره زنان و تولید ملی نیز در تهران برگزار شد. در عین حال زنانی که شاید ده سال قبل برای اداره ابتدایی ترین موضوعات زندگی خود دچار مشکل بودند، امروز از مهمترین کارآفرینان و تولید کنندگانی هستند که دیگران را هم اداره می‌کنند.وی افزود: در این رابطه آن دسته از بانوانی که در شهر دچار آسیب شده اند نیز مورد توجه قرار گرفتند و شهرداری وظیفه خود دانست تا به طور جدی به آنها بپردازد. به همین جهت مراکزی را طراحی کردیم و هم اکنون افراد زیادی به زندگی عادی خود برگشتند. از این رو به زنان با نگاه اسلامی و انسانی و به طور ویژه پرداخته شده ؛هرچند این راه بسیار طولانی است و در این نشست‌ها باید آن را تکمیل کنیم .

وی اظهار امیدواری کرد که با دائمی شدن دبیرخانه جشنواره زنان و زندگی شهری، عمل به منشور پژوهش و کاربست آنها، در آینده شرایط بهتری برای همه مردم و به خصوص زنان وجوانان داشته باشیم .شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اثرگذاری بانوان در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: حضور امروز زنان ما با تاثیرگذاری در حوزه‌های آموزش، تحقیق، محیط‌های علمی و مدیریتی به برکت انقلاب و نگاه والای امام راحل (ره) بود که بر این اساس شاهد نقش پررنگ زنان در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و عرصه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی بودیم .وی در ادامه سخنانش، معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران را مثال زد و از او به عنوان یکی از چهره‌های تربیت شده انقلاب در حوزه مبارزه و دفاع، آزادگی، درس و پژوهش، عضو شورای شهر و هیات علمی و بانی ای موثر در عرصه‌های مختلف یاد کرد و گفت: جا دارد از همه بانوان شهیده ای که در این کشور مجاهدت کردند یاد کنیم. همچنین برای بانوانی که در دفاع مقدس به مقام جانبازی رسیدند، آرزوی سلامتی داریم.