اصفهان، شهر خلاق در صنایع دستی

دنیای اقتصاد- شهر خلاق شهری است که از نوآوری‌ها و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده کند و تفکر خلاق ساکنان، همگام و هماهنگ با مدیریت شهری حرکت کند؛ بر این اساس سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد(یونسکو) از اکتبر سال ۲۰۰۴ در صد و هفتادمین مجمع عمومی، شبکه شهرهای خلاق را راه اندازی نمود که بر اساس هفت معیار اصلی، شهرهای خلاق را از سراسر جهان انتخاب و به فهرست « شبکه‌های شهرهای خلاق» می افزاید. هدف از ایجاد شبکه شهرهای خلاق، کمک به بازیابی پتانسیل‌های اقتصادی، اجتماعی و صنایع فرهنگی در راستای رشد هوشمند است که توسط نیروهای محلی برپا می‌گردد تا شعار «جهانی بیندیشیم و محلی عمل کنیم» را به نتیجه برساند.

هفت اولویت‌ برای تعیین شهرهای خلّاق

الف. خلاقیت در ادبیات: کمیّت و کیفیّت نشریات و انتشارات، طرح های آموزشی که بر ادبیات بومی یا خارجی در سطوح دبستان تا آموزش عالی کار می کند، مانند محیط شهری که در آن ادبیات، درام و اشعار نقش واحدی را بازی می کنند، ازجمله مؤلفه های این گروه می باشند.

ب. خلاقیت در فیلم: شهرهای این گروه از ویژگی‌هایی هم چون دارا بودن زیرساخت‌های سینمایی، زمینه تاریخی تولیدات، توزیع و تجارت فیلم، سابقه برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره ها و دیگر وقایع مرتبط با موضوع سینما و مراکز یا مدارس سینمایی برخوردار می باشند.

ج. خلاقیت در موسیقی: دارا بودن مراکز موسیقی، میزبانی فستیوال‌ها و مراسم ملی و بین‌المللی، وجود صنایع مربوط به موسیقی، مدارس، همایش‌ها و مراکز آموزش عالی در زمینه موسیقی از جمله ویژگی ‌های شهرهای این گروه می باشد.

د. خلاقیت در صنایع دستی و هنر مردمی فولک: زمینه هایی که این ویژگی در آن شناسایی می شود عبارتند از پیشینه طولانی در نوع خاصی از صنایع دستی و مهارت در هنرهای فولک و دارا بودن تولیدات معاصر در این زمینه، مراکز تربیتی مرتبط با این موضوع و تلاش برای حفظ این زمینه ها از طریق فستیوال‌ها، نمایشگاه ها یا بازارچه ها.

ه. خلاقیت در طراحی: مؤلفه های این زمینه ایجاد صنایع طراحی، مناظر و چشم اندازهای فرهنگی مانند معماری، طراحی و برنامه‌ریزی شهری، محیط عمومی، مجسمه‌ها، حمل و نقل و سیستم‌های رسانه جمعی می باشند که به وسیله طراحی محیط های انسان ساخت تغذیه می شوند.

و. خلاقیت در هنر رسانه‌: شهرهای این گروه می‌توانند دارای توسعه فرهنگی و صنایع خلّاق از طریق بکارگیری تکنولوژی و هنرهای رسانه‌ای در جهت ارتقای کیفیت زندگی، رشد گونه های هنر الکترونیک که در جستجوی بستر جامعه شهری هستند، دسترسی بیش تر به فرهنگ از طریق توسعه تکنولوژی، برنامه‌های مداوم و دیگر فضاهای مخصوص برای تولید محصولات فرهنگی باشند.

ز. خلاقیت در غذا: توسعه فعالیت رستوران‌داری که به عنوان ویژگی مرکز شهر یا ناحیه ای در آمده است، وجود تعداد قابل توجهی از رستوران های سنتی و سرآشپزها، مغازه‌های فروش انواع غذا و صنایع غذایی سنتی، میزبانی فستیوال‌ها و مسابقات سنتی و غیره از جمله معیارهای انتخاب در زمینه تغذیه هستند.

چهل و هفت شهر خلاق در جهان در سال 2015

فهرست شهرهایی که تا سال ۲۰۱۵ از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی یونسکو به عنوان شهرهای خلاق در جهان اعلام شده به قرار زیر است:

الف. شهرهای خلاق در زمینه موسیقی

شهر آدلاید در استرالیا، شهر ایدانهانوا در پرتغال، شهر کاتوویس در لهستان، شهر کینگستون در جامیکا، شهر کینشاسا در جمهوری دموکراتیک کنگو، شهر لیورپول در بریتانیا، شهر مدلین در کلمبیا، شهر تونگیئونگ در کره جنوبی، شهر سالوادور در برزیل، شهر واراناسی در هند

ب. شهرهای خلاق در زمینه ادبیات

شهر بغداد در عراق، شهر بارسلون در اسپانیا، شهر لویو در اوکراین، شهر مونته ویدئو در اورگوئه، شهر ناتینگهام در بریتانیا، شهر تارتو در استونی، شهر لیوبلیانا در اسلوونی، شهر اوبیدوس در پرتغال، شهر اولیانوفسک در روسیه

ج. شهرهای خلاق در زمینه صنایع دستی و هنر فولک

شهر الاحساء در عربستان، شهر بامیان در افغانستان، شهر دوران در اوکوادور، شهر اصفهان در ایران، شهر جیپور در هند، شهر لوبومباشی در جمهوری دموکراتیک کنگو، شهر لاس کاساس در مکزیک، شهر ساسایاما در ژاپن

د. شهرهای خلاق در زمینه هنر رسانه

شهر آستین در ایالات متحده آمریکا

ه. شهرهای خلاق در زمینه طراحی

شهر باندونگ در اندنزی، شهر بوداپست در مجارستان، شهر دیترویت در ایالات متحده آمریکا، شهر کائوناس در لیتوانی، شهر پوئبلا در مکزیک، شهر سنگاپور در سنگاپور

و. شهرهای خلاق در زمینه فیلم

شهر بیتولا در جمهوری مقدونیه(یوگسلاوی سابق)، شهر رم در ایتالیا، شهر سانتوس در برزیل،

ز. شهرهای خلاق در زمینه در غذا

شهر بلم در برزیل، شهر برگن در نوروژ، شهر بورگوس در اسپانیا، شهر دنیا در اسپانیا، شهر انستادا در اسپانیا، شهر گزیانتپ در ترکیه، شهر پارما در ایتالیا، شهر پوکت در تایلند، شهر رشت در جمهوری اسلامی ایران، شهر توسان در ایالات متحده آمریکا