نزدیک به سی درصد زمان تعمیرات کاهش یافت
دنیای اقتصاد: معاون نگهداری و تعمیرات نیروگاه شهید منتظری اصفهان گفت: کسر زمان 30 درصدی تعمیرات اساسی واحد سوم نیروگاه شهید منتظری اصفهان، موضوع بسیار با اهمیتی است که در تاریخ صنعت برق کشور حائز اهمیت خواهد بود.
غلامرضا اثنی عشران با اشاره به اینکه در نیروگاه های روسی به خصوص نیروگاه شهید منتظری به دلیل شرایط خاص آن، کار اورهال بسیار حجیم است، اظهار کرد: حجم کاری که در بخش های مکانیک، الکتریک، ابراز دقیق و ... انجام می شود، قابل مقایسه با سایر نیروگاه ها به خصوص نیروگاه های غربی نیست. وی افزود: علی رغم تمامی مشکلات، مدیریت نیروگاه با حساسیت خاصی روی برخی مسایل تاکید دارد. وی تصریح کرد: تولید، بهره برداری پایدار، تعمیرات با کیفیت و در حداقل زمان ممکن و خودکفایی و عدم وابستگی، حساسیت های خاصی است که موجب گردیده نیروگاه شهید منتظری اصفهان، با آموزش و برنامه ریزی و سازماندهی و بهبود مستمر در انجام مسئولیت های خود، عمل کند.معاون نگهداری و تعمیرات نیروگاه شهید منتظری اصفهان با بیان اینکه تعمیرات اساسی واحد سه نیروگاه شهید منتظری در مدت ۶۴ روز تمام شد، تصریح کرد: تعمیرات قبلی این واحد، ۸۵ روز بود. وی با اشاره به اینکه واحد سه نیروگاه شهید منتظری در سال ۶۴ وارد مدار شد که در بهمن ماه ۷۱ این واحد توسط کارشناسان روسی و خود کشور سازنده، در مدت ۱۳۰ روز تعمیرات اساسی آن انجام شده بود، بیان کرد: با این وجود امروز همکاران ما بدون کمک از کارشناسان خارجی و با همدلی و همسویی در کلیه بخش ها نسبت به اورهال این واحد در مدت زمان بسیار پایینی به موفقیت دست یافتند.اثنی عشران با تاکید بر اینکه این واحد با داشتن ۲۱۴ هزار ساعت، کارکرد، بیش از ۳۷ میلیون مگاوات تولید داشته است، ادامه داد: فاز سه نیروگاه شهید منتظری به دلیل مشکلات بسیار جزو واحدهای مساله دار نیروگاه بود که بعد از دستور مدیرعامل شرکت پرشیان فولاد قرار شد تعمیرات اساسی آن در حداقل زمان ممکن و با کیفیت انجام شود. وی با اشاره به اینکه به دنبال این تصمیم یک سری جلسات تخصصی برگزار شد، افزود: در زمان اورهال به خصوص در بخش برق و ابزار دقیق نیاز است برخی از بخش ها، بی برق و یا برق دار شود و در این اقدام حوادث انسانی بسیار قابل اهمیت بود که در این جلسات ابتدا گراف های تعمیراتی بخش های مختلف به صورت تخصصی و براساس تجارت ۳۰ ساله نیروگاه تنظیم شد.

معاون نگهداری و تعمیرات نیروگاه شهید منتظری اصفهان اضافه کرد: تمام این جلسات با حضور مدیران ارشد بخش های مختلف نیروگاه و کارشناسان ذیربط بررسی و در نهایت یک گراف اساسی نهایی تنظیم شد. وی با بیان اینکه به دلیل ۳۰ سال فعالیت این واحد، در این اورهال یک سری بهینه سازی و تغییر طرح در بخش های مختلف داشتیم، گفت: در این تعمیرات بهینه سازی در ارتباط با یخ زدگی، کنترل توربین ها، تریپ ۱۱ درصد و... صورت گرفت.اثنی عشران با تاکید بر اینکه در اورهال نیروگاه شهید منتظری در بخش های مختلف یک سری تعمیرات انجام دادیم، گفت: واگذاری این نیروگاه به بخش خصوصی و حمایت مدیرعامل این مجموعه موجب رکوردزنی نیروگاه در مدت زمان کوتاه ۶۴ روز گردید. از سوی دیگر در این برنامه از مشاوره همکاران پیشکسوت نیز مساعدت و بهره برداری شد.به گفته وی، در هیچ دوره ای از نیروگاه شهید منتظری، تعمیرات اساسی به این صورت، سازمان دهی و برنامه ریزی دقیقی نداشت از سوی دیگر قبل از توقف این واحد یک سری جلسات با پرسنل برگزار شد که موجب توجیه افراد و افزایش روحیه همکاری در بخش های مختلف شده بود.معاون نگهداری و تعمیرات نیروگاه شهید منتظری اصفهان تاکید کرد: در این اورهال به طور ویژه کنترل پروژه صورت گرفت که در این دوره توسط دفتر فنی، کنترل پروژه دو مرتبه در هفته انجام می شد. به اعتقاد اثنی عشران، کسر زمان ۳۰ درصدی تعمیرات اساسی موضوعی کم و کوچک نیست و البته این مایه افتخار صنعت برق اصفهان و کشور است. وی همچنین با اشاره به اینکه در این دوره اورهال، بر روی کنترل پروژه داخلی نیز کار شد، افزود: با توجه به استفاده از تجارب نیروهای پیشکسوت در این بخش، چهار مرتبه در طول هفته، توسط خود پرسنل تعمیرات، کنترل پروژه انجام پذیرفت. به گفته معاون نگهداری و تعمیرات نیروگاه شهید منتظری اصفهان، در این دوره اورهال فاز سوم نیروگاه شهید منتظری، تعمیرات اساسی کوتاه مدت با رکورد مناسب و کیفیت مطلوب به ثبت رسید.