با حفظ روح تعاون، در روش‌ها منعطف باشیم
دکترعلی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی افتتاحیه همایش گفت: گونه‏شناسی گسترش تعاونی در ایران از ضروریات بخش تعاون است.

علی ربیعی در همایش ظرفیت‏های بخش تعاون گفت: اشکال ارتدکسی و سنتی در حوزه تعاونی پاسخگو نیست.
وی با انتقاد از جهت‏گیری موجود در سهام عدالت گفت: باید به روش‏ها و راهکارهایی اندیشید که تعاون شمول بیشتری در زندگی مردم پیدا کند و گونه‏هایی جدید از همکاری تعاونی شکل بگیرد.
وی با ابراز خرسندی از حضور میهمانان خارجی گفت: کشورهایی که تجربیات مشترکی با ما دارند، می‏توانند ما را در این مسیر کمک کنند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما باید با حفظ روح تعاون، در روش‏هایمان انعطاف داشته باشیم. این می‏تواند به ما کمک کند از ظرفیت‏های تعاونی استفاده کنیم. وی افزود: ما اتصالات عمومی و افقی زیادی در بخش تعاون نیاز داریم. تعاون در تعاون، جمله‏ای است که می‏تواند بیانگر این وضعیت باشد.

به اعتقاد وی، فرونپاشیدن شاکله اقتصاد ایران در دوران سخت رکود، به دلیل وجود نوعی روح تعاون در کشور است که باید تقویت شود.
وی گفت: در استان‏ها باید تشکل‏ها و اتحادیه‏ها را تشکیل بدهیم. دموکرانیزه بودن این تشکل‏ها و گسترش آن‌ها می‏تواند منجر به جنبشی در تقویت تعاونی‏ها شود. این تشکل‏ها می‏توانند ملموس بودن اثر تعاونی‏ها را در زندگی مردم نشان دهد.
وی حمایت از تعاونی‏های موفق را یکی از الزامات دیگر دانست و گفت: به جای پهن کردن فعالیت‏ها، باید روی نقاط قوت که جواب داده تمرکز کنیم تا زندگی مردم بهبود یابد.

علی ربیعی در ادامه گفت: ترویج به شیوه قدیم دیگر به تنهایی جواب نمی‏دهد. کارهای کلینیکی برای تعاونی‏های موفق در استان‏ها، شهرهای کوچک و روستاها از مصادیق رویکرد ترویجی و پژوهشی است.
او گفت: ترویج باید به سمت محله‏گرایی برود.
وی در خصوص مسائل حقوقی و قانونی گفت: بخش تعاونی در قوانین و مقررات ایران قوی است. وی ما باید بار دیگر آن را بازیابی و بازخوانی کنیم. به گفته وی، حمایت رییس جمهور برای ارائه سند توسعه بخش تعاون، برای تعاونگران دلگرم‏کننده است.

وی در پایان از نزدیک شدن به دوره رفع تحریم‏ها خبرداد و گفت: تعاونی‏ها رابطه مهمی با اشتغال دارند، در سال‏های گذشته رفتارهای عوامفریبانه زیادی در اقتصاد صورت گرفت و ما هزینه‏های سنگینی داریم. دولت دنبال رشد 5، 6 یا 7 درصدی در اقتصاد است. بخش تعاون باید بتواند بخشی از این هدف را محقق کند.

او توسعه را مترادف با شادی و اظهار رضایت از زندگی دانست و گفت: در 2 سال اخیر، با زندگی مردم بیش از پیش در ارتباط بودیم و معتقدیم ما باید کاری کنیم رنگ و شور و نشاط در کشور ایجاد شود. تعاونی‏ها در قالب شرکت‏های کوچک و متوسط (SME) باید زندگی را بهبود بخشند. ما باید رشد 6 درصدی را با اشتغال کافی همراه کنیم ما سالانه 800 تا 900 هزار شغل باید ایجاد کنیم.

وی با دفاع از کارنامه اقتصادی دولت، گفت: آمار تامین اجتماعی نشان می‏دهد دولت در سال 93 عملا نزدیک به 700 هزار شغل ایجاد کرد که البته ریزش هم داشته است. این در سال آغازین فعالیت دولت مهم و ارزنده است. وی اضافه کرد: حمایت از تعاونی‏هایی نظیر گردشگری و مسکن باید رشد یابد. وی ضمن حمایت از تلاش‏های وزارت راه و شهرسازی از تعامل آن وزارت‏خانه با حوزه تعاون برای رفع مشکلات تعاونی‏های مسکن گفت و آن را ارزنده دانست.