یک تفریح ارزان به نام ورزش
ورزش کردن یکی از عادت‌های ثابت زندگی ما نیست؛ منظور از ما همین خودمان است، ما «ایرانی‌ها». در واقع بهتر است بگوییم از بچگی به ما یاد ندادند که باید ساعاتی در هفته را به ورزش کردن اختصاص دهیم، نه در مدرسه و نه حتی در خانه. آن خانواده‌هایی که به فرزندان‌شان چنین آموزشی را داده‌اند یا می‌دهند، استثنا هستند. در اینجا روی صحبت با کسانی است که این کار را نکرده‌اند و بنابراین هم خودشان هم فرزندان‌شان تمایل زیادی به «ورزش نکردن» دارند. البته اگر از بعضی از کسانی که جزو این دسته قرار می‌گیرند، بپرسید چرا ورزش نمی‌کنند بهانه‌های زیادی را مسلسل‌وار برایتان فهرست می‌کنند؛ بهانه‌‌هایی مثل ترافیک و آلودگی هوا که البته اگر بهانه‌ تهرانی‌ها باشد، چندان بیراه هم نمی‌گویند، یا کمبود وقت و مشغله زیاد و در نهایت مساله مالی.
بسیاری از ما ورزش نکردن‌مان را تقصیر هزینه بالای کلاس‌ها و باشگاه‌های ورزشی می‌اندازیم؛ با وجود اینکه حالا تقریبا کوچه به کوچه با تابلوهای رنگارنگ باشگاه‌های ورزشی، حداقل در شهرهای بزرگ، مواجهیم. این باشگاه‌ها که مشتریان خود را دارند اما در این میان تکلیف آنهایی که علاقه و تمایل به ورزش کردن دارند اما توانایی پرداخت هزینه‌های کلاس‌های ورزشی را ندارند، چه می‌شود.
اسامی کلاس‌های مختلف باشگاه‌های ورزشی آن قدر زیاد است که به راحتی می‌تواند علاقه‌مندان به ورزش را وسوسه کند؛ البته در اینجا نقش کارمندان باشگاه‌ها را نباید نادیده گرفت. اما با این اوصاف واقعا تکلیف این افراد چه می‌شود؟ آیا باید هر بار پا به باشگاه‌ها بگذارند و فهرست کلاس‌ها را بالا و پایین کنند و بعد ناامید و افسرده آنجا را ترک کنند؟ یا اینکه به کل قید ورزش را بزنند و در جواب آنهایی که می‌گویند: «چرا ورزش نمی‌کنی؟» بگویند: «آخر خیلی گران است»؟
شاید اگر بخواهیم خیلی ساده از مساله ورزش کردن بگذریم، باید در پاسخ این دو پرسش بگوییم: «بله، مگر چه می‌شود؟» اما اگر بخواهیم فرض را بر این بگذاریم که ورزش مقوله مهمی در زندگی است و همه باید آن را در برنامه‌شان بگنجانند، باید گفت «بدون پول هم می‌شود ورزش کرد. آن قدرها که فکر می‌کنید، سخت نیست.»
شما برای ورزش کردن به یک حساب بانکی پر از پول احتیاج ندارید و حتما لازم نیست در باشگاه‌ لوکس محله‌تان ثبت‌نام کنید، راه‌های ساده‌تری هم برای ورزش کردن وجود دارد؛ و به خاطر داشته باشید که ورزش را نباید صرفا وسیله‌ای برای کاهش وزن و داشتن اندامی ماهیچه‌ای بدانیم، روح ما هم به ورزش نیاز دارد. ما هم می‌خواهیم برای آسایش روح و جسم شما چند ورزش آسان و نه چندان پرهزینه معرفی کنیم.
بدوید
برای این کار فقط به یک جفت کفش و لباس ورزشی نیاز دارید. لازم نیست پول‌تان را صرف خرید تردمیل کنید؛ این پول را می‌توانید به زخم‌های دیگر زندگی‌تان بزنید. فقط کافی است یک خیابان پیدا کنید؛ خیابانی که برای دویدن مناسب باشد. اگر محتاط هستید و به محله‌ای جز محله خودتان اعتماد ندارید، می‌توانید یکی‌ از خیابان‌های محله‌تان را برای دویدن نشان کنید. پارک‌های عمومی هم گزینه بدی نیستند. خلاصه جایی را پیدا کنید که بتوانید 30 دقیقه در طول روز روی زمینش بدوید تا اگر وزن اضافه دارید، از آن بکاهید و از جسم و روح خود مراقبت کنید. این میان آب آشامیدنی را هم فراموش کنید. البته حواستان به آلودگی هوا هم باشد.
ایروبیک کار کنید
ایروبیک هم مثل دویدن است؛ یک ورزش هوازی. اما درست بر عکس دویدن برای انجام این ورزش لازم نیست از خانه‌تان بیرون بروید. بنابراین ایروبیک آلترناتیو بسیار خوبی در روزهای بارانی و زمستانی است. فقط کافی است یک ویدئوی آموزشی ایروبیک را تهیه کنید، موزیک متناسب با این ورزش را روشن کنید و ورزش را آغاز. در ابتدای راه لازم نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید، می‌توانید از 10 دقیقه شروع کنید و به تدریج به 30 دقیقه در روز برسید. تازه اگر از ویدئوی آموزشی خود خسته شدید یا اصلا نمی‌خواهید پولتان را صرف هزینه آن کنید، می‌توانید به سراغ سایت یوتیوب بروید؛ با دریایی از ویدئوهای کوتاه آموزشی متنوع مواجه خواهید شد.
یوگا
یک تشک کوچک، اتاقی آرام و ذهنی متمرکز کافی است تا بتوانید مدیتیشن را آغاز کنید. مراقبت از ذهن درست به اندازه مراقبت از جسم ضروری است. به هر حال نباید فراموش کرد که این ذهن است که جسم را کنترل می‌کند. تنفس و مدیتیشن بهترین راه برای آرام بودن و کاهش استرس است. یوگا هم بهترین روش برای مدیتیشن است. برای این کار لازم نیست تمام تکنیک‌های هندی این ورزش را یاد بگیرید؛ فقط کافی است فوت و فن اصلی‌اش را به اندازه‌ای که می‌خواهید در زندگی آرامش داشته باشید، یاد بگیرید. دیگر لازم نیست بابت این کار هزینه‌های سرسام‌آور باشگاه‌ها را پرداخت کنید. خوبی یوگا این است که نه تنها برای آرامش روح مفید است بلکه باعث کش دادن ماهیچه‌ها هم می‌شود.
این ورزش‌ها نشان می‌دهد که برای سالم و بشاش ماندن نیاز نیست از کارت اعتباری خود استفاده کنید. تازه اینها تمام ورزش‌های کم‌هزینه‌ای نیست که می‌توان به تنهایی داخل یا بیرون از خانه انجام داد. شنا روی زمین، استفاده از بطری‌های آب معدنی به‌عنوان وزنه، پیاده‌روی و بسیاری از تکنیک‌های ساده دیگر می‌تواند خیال شما را از بابت «مراقبت از جسم و روح، بدون خرج اضافه» راحت کند.