اپلیکیشن اوبر کسب‌و‌کار خود را با ماشین‌ها و در وادی حمل‌و‌نقل دنبال می‌کند. فعلا هم هیچ برنامه‌ای برای ورود به دیگر بخش‌های اقتصادی اعلام نکرده است. اما این اپلیکیشن جدای از کاری که در صنعت حمل‌و‌نقل کرد، یک حقیقت پنهان را در دل اقتصاد نمایان کرد. حقیقتی که اقتصاددانان از دیرباز آن را می‌دانستند؛ اما اوبر موجب شد تا عموم مردم نیز با آن و از آن مهم‌تر با سازوکار آن آشنا شوند و بگویند : درسته این مدل کار می‌کند!

مدلی از کسب‌و‌کار که اوبر برمبنای آن کار می‌کند اقتصاد اشتراکی یا sharing economy است. البته تفاوت اقتصاد اشتراکی با اقتصاد مرام اشتراکی تفاوتی مانند بانک پول با بانک خون است! در این مدل مالکیت یک نفر یا یک شرکت بر کالا یا خدمت به اشتراک گذاشته شده کاملا مشخص و محترم است.

مفهوم اقتصاد اشتراکی از اوایل قرن بیست و یکم در ادبیات اقتصادی رایج شد. بخشی از رواج آن مدیون توسعه فناوری و به وجود آمدن ابزارهایی بود که می‌توانستند در این مدل مورد استفاده قرار بگیرند یا زمینه توسعه آن را فراهم کنند. دنیای دیجیتال و اینترنت یکی از اصلی‌ترین این ابزارها بود. پیش از این مدل‌های اقتصاد مشارکتی را در قالب‌های گوناگون استفاده کرده بود. قالب‌هایی مانند جمع‌آوری سرمایه، اشتراک گذاری زمین‌های کشاورزی به‌صورت اجاره و اجاره خودروها نمونه‌هایی از این دست به حساب می‌آیند. اما در اکثر این مدل‌ها طرفین اشتراک دو یا معدود بودند، اما اکنون اقتصاد اشتراکی به‌دنبال درگیر کردن طرفین بیشتر در استفاده از کالاها و خدماتی است که نیازهای یک نفر را در مدت کوتاهی برطرف کرده و در زمان زیادی بلا استفاده باقی می‌مانند.

اپلیکیشن اوبر در دو بخش اجاره خودرو و تاکسی فعالیت می‌کند که البته بخش تاکسی آن برای جهان شناخته‌شده‌تر و رسانه‌ای‌تر است. این اپلیکیشن در حال ایجاد بستری است که به جای آنکه خودروها از یک شرکت اجاره شوند، افراد از یکدیگر خودروها را اجاره کنند. قابلیت‌هایی مانند موقعیت یاب جهانی -GPS- و اینترنت به راحتی این امکان را فراهم می‌آورند که مالک اصلی یک خودرو بتواند آن را در هر زمان ردیابی کند و از محل آن آگاه شود. همچنین نرم‌افزارها این امکان را فراهم می‌آورند تا هر یک از اجاره‌کنندگان یک خودرو برحسب میزان مسافتی که طی کرده‌اند هزینه استهلاک خودرو را پرداخت کنند. به این ترتیب یکی از اصلی‌ترین مشکلات در بخش اجاره خودرو برطرف می‌شود.

اوبر به خوبی نشان داد که می‌توان با الگوریتم‌های ساده، مدل جدید و جدی از کسب‌و‌کار را ارائه داد و دیگران را در منافع آن شریک کرد. این مورد از سوی مجله فوربس به‌عنوان یکی از محرک‌های رشد اقتصاد اشتراکی مطرح شده است. این محرک بالا بودن سود حاصل از اقتصاد اشتراکی و توزیع آن بین افراد بیشتر است. اقتصاد اشتراکی از دیرباز وجود داشته؛ اما توسعه فناوری موجب شده تا دامنه آن توسعه یابد و به یک روش جدی در کسب‌و‌کار تبدیل شود.