نکاتی که باید در مورد محصولات جدید اپل بدانید
چهارشنبه گذشته و در مراسم سالانه اپل، این شرکت علاوه بر معرفی آی‌فون‌های جدید از دیگر محصولات خود مانند آی‌پدپرو، آی‌پد مینی4 و اپل تی نیز پرده‌برداری کرد. معرفی این محصولات به‌صورت کلی در همین کنفرانس اعلام می‌شود. اما گاهی برخی نکات و جزئیات درخصوص آنها باقی می‌مانند. سایت 9to5mac به جمع‌آوری نکاتی پرداخته که ممکن است درخصوص این محصولات جدید اپل ندانیم.

۱- بلوتوث ۴.۲ در تمامی محصولات (به جز اپل تی‌وی)
بلوتوث ۴.۲ نسبت به نسخه‌های قبلی خود مصرف انرژی بهینه‌تری دارد و امنیت ‌آن نیز بهبود یافته است. همچنین سرعت نسخه‌ جدید بلوتوث ۵/ ۲ برابر و فشرده‌سازی اطلاعات نیز ۱۰ برابر افزایش یافته است. اتحادیه‌ توسعه‌دهندگان تکنولوژی بلوتوث از نسخه‌ ۴.۲ به‌عنوان گزینه‌ ایده‌آل برای اینترنت اشیا‌ نام برده است. به همین دلیل آی‌فون‌های ۶s و ۶splus از بلوتوث ۴.۲ بهره می‌برند و همچنین نسل ۶ آیپاد تاچ نیز از این تکنولوژی استفاده می‌کند.

2- تغییرات عمده‌ دوربین آی‌فون‌ها
اپل در کنفرانس خود فقط به افزایش کیفیت دوربین آی‌فون ۶s و ۶s پلاس اشاره کرد و اطلاعات فنی زیادی در رابطه با آنها ارائه نکرد. دوربین‌های جدید اپل اکنون ۵۰ درصد پیکسل بیشتری دارند؛ اما این عمل باعث کاهش سایز پیکسل‌ها از ۱.۵ به ۱.۲۲ میکرون شده است. اپل برای جبران این کاهش اندازه، از الگوریتم‌های جدید بهبود نویز استفاده کرده است؛ اما این افزایش تعداد پیکسل مزیت‌های زیادی را خواهد داشت؛ به‌عنوان مثال تصاویر پانوراما اکنون ۶۳ مگاپیکسل خواهند بود. لرزش‌گیر اُپتیکال که پیش‌تر در آی‌فون ۶ plus تعبیه شده بود یک کمک بزرگ به عکاسی در نور کم می‌کرد. این قابلیت امسال هم فقط در مدل ۶splus دیده شده، با این تفاوت که اکنون در فیلمبرداری نیز می‌توان از آن بهره برد.

3- مدل آی‌فون‌های جدید برای همه جهان نیست.
با توجه به تفاوت شبکه‌های مخابراتی در آمریکا امکان ارائه‌ یک نمونه آی‌فون برای تمامی نقاط وجود ندارد. در حال حاضر دو سخت‌افزار برای آی‌فون در نظر گرفته شده است؛ یکی مجهز به CDMA EV-DO برای اپراتور‌هایی مانند ورایزون و دیگری LTE Band ۳۰ برای اپراتور‌هایی مانند AT&T. اما خبر خوب این است که هر دو مدل آی‌فون از اکثر شبکه‌های مخابراتی مجهز به LTE جهان پشتیبانی خواهند کرد. با این وجود پیش از خرید آی‌فون‌های جدید بد نیست از پشتیبانی کامل نسخه مورد نظر از شبکه‌ مخابراتی اپراتور خود اطمینان حاصل کنید. اما برخلاف آی‌فون‌ها، آی‌پد‌های مینی۴ و پرو فقط به CDMA EV-DO مجهز خواهند بود.

4- نمایشگر و بدنه‌ آی‌پد مینی ۴
با توجه به تغییرات عمده در نسخه‌ جدید آی‌پد مینی، دیگر نمی‌توان از قاب‌های نسخه‌های قبلی آن استفاده کرد. نسل چهارم آی‌پد مینی نسبت به نسل قبلی آن باریک‌تر (۱/ ۶ در برابر ۴/ ۷ میلیمتر)، سبک‌تر (۲۹۵ در برابر ۳۳۱ گرم) و بلندتر (۲/ ۲۰۳ در برابر ۲۰۰ میلی‌متر) است. اپل در آی‌پد مینی ۴ از نمایشگر با روکش ضد انعکاس همانند نمونه‌ به کار رفته در آی‌پد ایر ۲ استفاده کرده است و قول تصاویری شفاف‌تر، با کنتراست بیشتر و رنگ‌های طبیعی‌تر را داده است. با این حال هنوز مشخص نیست که‌ آیا نمایشگر آی‌پد مینی ۴ به خوبی ایر ۲ خواهد بود یا خیر؛ اما چیزی که مسلم است کیفیت آن نسبت به نسل‌های قبلی مینی افزایش محسوس خواهد داشت.همچنین آی‌پد مینی ۴ برخلاف گفته‌ اپل دقیقا همانند آی‌پد ایر ۲ نخواهد بود. نسل چهارم آی‌پد مینی از پردازنده A۸ اپل به جای A۸X بهره می‌برد که به معنی ارتقای گرافیک ۶/ ۱ برابری (به جای ۵/ ۲ برابری) و پردازش ۳/ ۱ برابری (به جای ۴/ ۱ برابری) نسبت به پردازنده A۷ خواهد بود. قابلیت‌های باتری نیز با توجه به کاهش ظرفیت آن از ۸/ ۲۳ به ۱/ ۱۹ وات ساعت سوال مهمی خواهد بود. در رابطه با دوربین نیز اگر آی‌پد مینی ۴ به خوبی آی‌پد ایر ۲ باشد، قطعا با بهبود‌های زیادی در این زمینه روبه‌رو‌ خواهیم شد.

5- شارژ کردن آی‌پد پرو
اپل زمان زیادی را صرف معرفی قابلیت‌ها و توانایی‌های آی‌پد پرو کرد. اما در رابطه با باتری این تبلت و نحوه شارژ آن صحبتی به میان نیاورد. آیا آی‌پد پرو با استفاده از شارژر‌های سایر مدل‌های آی‌پد شارژ می‌شود؟ جواب این سوال مثبت است. آی‌پد پرو از باتری با ظرفیت ۵/ ۳۸ وات ساعت بهره می‌برد که در واقع ۱۰ درصد کوچک‌تر از ظرفیت ۵/ ۴۲ وات ساعت آی‌پد‌های ۳ و۴ است. آی‌پد پرو به همراه شارژر ۱۲ واتی عرضه می‌شود که مدت زمان شارژ را به سوالی برای کاربران تبدیل کرده است. با توجه به اینکه آی‌پد ۴ برای شارژ کامل با استفاده از شارژر ۱۲ واتی به ۵ ساعت زمان نیاز داشت، می‌توانید اطمینان داشته باشید که آی‌پد پرو در کمتر از ۵ ساعت به‌طور کامل شارژ خواهد شد. همچنین می‌توانید از شارژر‌های آی‌پد ۴ و آی‌پدهای بعدی نیز برای شارژ آی‌پد پرو استفاده کنید.

6- صفحه‌کلید به همراه کانکتور هوشمند آی‌پد پرو
اپل از نام‌گذاری بر کیبورد هوشمند خود به‌عنوان مثال اپل فابریک، سر باز زده است. احتمالا دلیل این امر شباهت کیبورد هوشمند اپل به نمونه‌های لاجیتک است. لاجیتک از سالیان گذشته به ارائه‌ کیبوردهایی با سطوح فابریک، شهرت دارد. البته خوب است بدانید که اپل به لاجیتک مجوز داده است تا اولین کیبورد‌های جداگانه آی‌پد پرو را تولید کند. کیبورد مخصوص لاجیتک برای آی‌پد پرو، از کانکتور هوشمند در لبه‌ کناری خود بهره می‌برد که باعث می‌شود نمونه‌ این محصول حرفه‌ای‌تر از کیبورد هوشمند اپل باشد.

7- چند نکته در رابطه با اپل‌ تی‌وی
نسل چهارم اپل تی‌وی با نام اپل تی‌وی جدید (the new Apple TV) معرفی شده است. این محصول بر خلاف نسل‌های قبلی خود فقط با رنگ مشکی عرضه خواهد شد.نسل جدید اپل تی‌وی ۵۰ درصد ارتفاع بیشتری (۳۵ در برابر ۲۳ میلی‌متر) نسبت به نسل قبلی خواهد داشت. اما در سایر ابعاد تغییری رخ نداده است. ظاهرا دلیل این افزایش اندازه استفاده از تکنولوژی جدید ۸۰۲.۱۱ac به همراه MIMO است. این فناوری توانایی ارسال و دریافت به‌طور همزمان از چندین منبع مختلف را بدون کاهش کیفیت دارد که این امر نیازمند آنتن‌های بزرگ‌تری است. وزن اپل تی‌وی نیز افزایش ۵۰ درصدی (۴۲۵ در برابر ۲۷۲ گرم) را تجربه کرده است که با توجه به سیاست اپل درخصوص کوچک‌تر و سبک‌تر کردن محصولات، کمی دور از ذهن بود.در رابطه با تغییرات سخت‌افزار نیز اپل تی‌وی اکنون از صدای ۱/ ۷ کاناله پشتیبانی می‌کند و استفاده از پورت HDMI نسخه ۴/ ۱ علاوه بر پشتیبانی از تصاویر سه‌بعدی، به انتقال سریع‌تر اطلاعات و تصاویر با کیفیت‌تر نیز کمک شایانی خواهد کرد. همچنین اپل در این محصول از USB نوع C استفاده کرده و خروجی اُپتیکال صدا را نیز از آن حذف کرده است. توسعه‌دهندگان با بررسی اپل تی‌وی دریافتند که این دستگاه از ۲ گیگابایت حافظه رَم بهره می‌برد که برای اجرای تمامی بازی‌های آی‌فون و آی‌پد کافی خواهد بود. همان‌طور که قبلا نیز عنوان شد، در نسل چهارم اپل تی‌وی از بلوتوث ۰/ ۴ استفاده شده است.

8- ریموت کنترلر سیری و کنترلر‌های MFi را فراموش نکنید
ریموت کنترل جدید اپل تی‌وی از نمونه‌ نسل قبلی خود بزرگ‌تر‌ است و سطح اصلی آن به رنگ مشکی و بدنه به رنگ سفید طراحی شده است. این ریموت برای شارژ به ورودی لایتنینگ مجهز است که اپل کابل مخصوص تبدیل USB نوع C به لایتنینگ را به همراه دستگاه ارائه می‌کند. همچنین اپل بند مخصوص این ریموت را به نام Remote Loop را به فروش خواهد رساند تا کاربران هنگام انجام بازی‌های حرکتی با ریموت، اشتباها آن را به سمت تلویزیون پرتاب نکنند؛ درست همانند نینتندو. این بند به پورت لایتنینگ ریموت کنترل متصل می‌شود.با توجه به پشتیبانی از کنترلر‌های MFi، شرکت استیل سِریز اولین کنترلر مخصوص بازی را با نام نیمبوس برای اپل تی‌وی معرفی کرده است که برچسب قیمت ۵۰ دلار را دارد. با گذشت زمان قطعا شرکت‌های دیگر نیز به معرفی کنترلر‌های مخصوص خود برای اپل تی‌وی، خواهند پرداخت.