مرکز آمار کشور می‌گوید که ۴۹ درصد از اشتغال کشور در اختیار بخش خدمات است و سهم آن در تولید ناخالص ملی حدود ۵۶ درصد است، آنچه از اصفهان برمی‌آید و با توجه به وضعیت خوب این استان در بخش تولید، باید در بخش خدمات نیز وضعیت مناسبی داشته باشد. در تحلیل و بررسی این موضوع، علی صفرنورالله- فعال بخش خدمات فنی مهندسی در استان و از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان- اعتقاد دارد در بخش خدمات عام و در کل در بحث خدمات وضعیت اصفهان وضعیت بدی نیست و این استان در بخشی از فعالیت های خدماتی مثل مهندسی فولاد حرف اول را می زند. به ویژه اصفهان در طراحی و اجرای کار در بخش خدمات حرف برای گفتن دارد. این ادعای صفر نورالله خیلی دور از انتظار نیست؛ چراکه خدمات نه تنها در ایران و اصفهان بلکه در تمام کشورهای دنیا بخشی جذاب هم برای مردم و هم برای سرمایه گذاران بوده و به علت ریسک‌پذیری کمتر نسبت به سایر بخش های اقتصادی، بازآوری سرمایه، سود زیاد و پلکانی شاهد گسترش این بخش در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده ایم. کار تا آنجا پیش رفته که در برخی کشورها رقم ۷۴ درصد تولید ناخالص ملی را برای سهم خدمات ثبت کرده است.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، اصفهان در بخش خدمات انرژی هم جز اولین استان های کشور است و پس از تهران در جایگاه دوم قرار دارد و با فاصله زیاد نسبت به دیگر شهرها در راه توسعه این بخش گام برمی‌دارد همچنین در بخش فعالیت‌های IT نیز اصفهان پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد و از لحاظ کیفی نیز وضعیت مناسبی دارد. در خصوص میزان و مقدار خدمات نیز تهران، اصفهان و مشهد با فاصله بسیار زیادی از دیگر شهرهای کشور جلوتر هستند و حداقل ۴ تا ۵ برابر شهرهای دیگر میزان خدمات نسبت به شهرهای دیگر کشور بالاتر است.

وقتی این گفته ها توسط یکی از فعالان این بخش مطرح می شود و زمانی که سیر صعودی خدمات در جهان و کشور را بررسی می‌کنیم؛ در می‌یابیم که بخش خدمات در سال های آینده در کشور توسعه بیشتری خواهدیافت، اما همچنان نگاه مردم و برخی از سیاستمداران نسبت به بخش خدمات در اقتصاد احترام آمیز نیست و حتی گاهی از آن به عنوان یک مانع برای توسعه اقتصادی یاد می‌شود و گاه آن را معادل دلالی و واسطه‌گری می‌پندارند. در حالی که فعالیت هایی چون بانکداری، بیمه، آموزش و پرورش، مدیریت بهداشت و درمان، حمل و نقل و گردشگری و بازرگانی از فعالیت‌هایی است که به آن خدمات گفته می‌شود در اقتصاد ایران می‌تواند نقش مهمی بازی کند، هرچند علی صفرنورالله به عنوان یک فعال در این بخش می‌گوید که اصفهان در بخش خدمات پتروشیمی و نفت ضعیف است، اما در مابقی بخش ها اصفهان حرف اول را می‌زند اشکال در بخش خدمات اصفهان گاهی خدمات دست دوم و گاهی فعالیت های ضد خودی است که در این زمینه ارائه می‌شود.

هرچند او هم معتقد است که ما همچنان بحث خدمات را در کشور جدی نگرفته ایم، چراکه برای مثال در بخش لوازم خانگی نیز با توجه به اینکه یکی از قدرتمندترین کارخانه های لوازم خانگی در اصفهان مستقر است و خدمات فوق العاده ای نیز ارائه می‌کند، اما به دلیل اینکه شرکت هایی مثل LG و Samsung از وضعیت صادرات خدمات با خبرند؛ در این بخش بسیار قوی فعالیت دارند. در حالی که وضعیت خدمات فنی مهندسی در استان اصفهان نه تنها در درون استان اصفهان بلکه می‌تواند فرا استانی عمل کند و حتی با سرمایه گذاری و در رقابت با دولت؛ بخش‌های بیشتری را در اختیار گرفته و به شکل خصوصی پیش ببرد. دنیا مدت ها است که بخش خدمات را جدی‌گرفته و شرکت های خدماتی را تحت حمایت قرار داده و در کشوری مثل ترکیه حتی به آنها وام کم بهره هم تعلق می‌گیرد، اما در ایران همچنان موضوع جدی نیست هرچند ایرانی ها از نظر کیفیت چیزی کم ندارند، اما فعلا بحث صادرات خدمات تنها به کشورهای دارای رابطه محکم مثل سوریه، عراق و افغانستان انجام می‌گیرد.