رولزرویسی از آینده

خودروهای مفهومی نقشه راه یک خودرو‌ساز را نمایان می‌سازند و مشخص می‌کنند محصولات آینده به چه شکلی و با چه فناوری‌هایی عرضه خواهند شد. آنچه در داستان‌ها و فیلم‌های علمی تخیلی پیش از این مشاهده شده است را می‌توان انتظار داشت در سال‌های نه‌چندان دور در سطح خیابان‌ها مشاهده کرد.

رولز رویس با معرفی مدل مفهومی و جدید خود نشان داده است که همانند مالک اصلی‌اش بی‌ام‌و (BMW) پیرو خط فناوری و امکانات فوق پیشرفته در خودروهای نسل آینده است. رولز رویس خودروهای با سبک و سیاق خاص خودش را از گذشته تا به امروز تولید کرده است و زبان طراحی این خودرو‌ساز منحصربه‌فرد است و در مدل مفهومی جدید خود که نامی مشابه مدل مفهومی و خاص بی‌ام‌و دارد تلاش کرده است نشان دهد دنیای ماشین‌های آینده را در چه قالب و فرمی می‌بیند. چشم انداز رولز رویس با بیش از ۱۰۰ سال خودرو‌سازی در قالب خودرویی با نام Vision Next ۱۰۰ با همان زبان طراحی خاص رولز رویس معرفی شده است. انتخاب این نام نشان می‌دهد به‌عنوان زیرمجموعه خودرو‌سازی مانند BMW از خط مشی باواریو برای محصولات آینده‌اش پیروی خواهد کرد. بی‌ام‌و در سالگرد صد سالگی خودرو‌سازی این محصول آینده‌نگر را معرفی کرده است و تنها به ارائه توضیحاتی کلی در رابطه با سامانه‌های رانندگی خودکار و تعامل با محیطش بسنده کرده است. رولز رویس در این خودروی جدید و مفهومی خود به گذشته خود بازگشته و مدل‌های کلاسیک خودرو را با ظرافت هر‌چه تمام‌تر در کالبدی کاملا آینده‌نگر وارد کرده است و خودرویی تمام برقی و فوق لوکس را برای نسل‌های آینده طراحی کرده است. پس از حضور گسترده بی‌ام‌و در رسانه‌ها این بار نوبت رولز رویس است تا تیتر یک اخبار دنیای خودرو شود. اولین تصاویر این خودروی فضایی از لندن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. ساختار خیره‌کننده چرخ‌ها تا پیش از این در داستان‌های علمی تخیلی حضور داشته اما رولز رویس توانسته است در دنیای واقعی آن را بسازد. معرفی این خودرو با ظاهر عجیبش واکنش‌های متفاوتی را به‌دنبال داشته است. برخی با تمجید از شجاعت رولز رویس آن را طرحی خیره‌کننده و آینده‌نگر می‌دانند و برخی نیز آن را غیر‌قابل قبول تصور می‌کنند. چرخ‌ها در این مدل مفهومی همانند بی‌ام‌و پوشانده شده‌اند و ارتفاع بسیار کمی از زمین دارند و بر‌عکس خودروهای رایج فاصله خالی بین دو چرخ به فضایی بودن طراحی خودرو دلالت می‌کند. مطابق رسم خودروهای مفهومی رولز رویس هم در رابطه با پیشرانه و سیستم‌های موتورهای برقی این خودرو اطلاعاتی منتشر نکرده است، اما خودران بودن خودرو و اطلاعات مربوط به مدل مفهومی بی‌ام‌و حکایت از آن دارد که خودرو از موتورهای برقی برای حرکت خود استفاده خواهد کرد.

از نکات جالب در رابطه با این مدل مفهومی طراحی فضای داخلی خودرو است که راحتی و آرامش زیادی را برای سرنشینان به ارمغان خواهد آورد. استفاده از نمایشگرصفحه گسترده OLED و فضای کافی برای سرنشینان سفر را با این خودرو لذت‌بخش خواهد کرد. موضوعی که برای خودرو‌سازان اهمیت دارد نمایش توانایی در ساخت مدل‌های مفهومی است و اینکه نشان دهند آنها همچنان در این عرصه ایده‌های نو دارند و می‌توانند در آینده خودروسازی اثر‌گذار باشند. رسیدن به خط تولید و تولید انبوه این مدل‌های مفهومی به استقبال عمومی زیاد و سایر شرایط فنی و مالی بستگی دارد. احتمال ساخت خودرویی با این شکل و شمایل به‌عنوان خودرویی تولیدی کم است اما رولز رویس این مدل خودرو را در میان خودران سازهای مطرحی مانند تسلا و بنز قرار داده است، هرچند زمانی می‌تواند مدعی حضور در جمع خودران‌سازها باشد که یک نمونه واقعی از آن را به بازار عرضه کند. البته با حمایت شرکتی مانند بی‌ام‌و این برند می‌تواند به جایگاه خوبی برسد اما در آن سوی میدان خودروهای تسلا قرار دارند که با قدرت و شتاب بالا توجه جهان را به خود جلب کرده است. آینده دنیای ماشین‌ها قطعا توسط خودران‌ها و خودروهای برقی رقم خواهد خورد و آنها می‌توانند بدون دخالت انسان‌ها حمل و نقل و جابه‌جا‌یی کالا را بر عهده بگیرند. خبرهای دنیای ماشین‌ها نشان می‌دهد رسیدن به چنین نقطه‌ای دور از ذهن نخواهد بود و خودرو‌سازانی مانند رولز رویس، بی‌ام‌و و تسلا می‌توانند به‌عنوان پیشگامان این عرصه جایگاه خود را تثبیت کنند. اما نکته آن است که باید دید در دهه‌های آینده، لوکس‌سواران حاضر هستند در چنین رولزرویسی بنشینند یا همچنان به دنبال سنت‌های این خودروساز هستند.

رولزرویسی از آینده