سازمان استاندارد نیازمند ارتباط معنادار و الزام آور با دستگاه‌ها است
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ملی استاندارد ایران نیازمند ارتباط معنادار و الزام آور با سایر دستگاه‌ها است. به طوری که اگر این سازمان کالایی را فاقد علامت استاندارد معرفی کرد، به فوریت دستگاه‌های ذی ربط آن کالا را از بازار جمع آوری کنند و ضمانت اجرایی برای نشان استاندارد وجود داشته باشد، در این صورت است که استاندارد می‌تواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند. عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنوز نتوانستیم جایگاه سازمان ملی استاندارد ایران را در کشور پیدا کنیم، تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد ایران یکی از سازمان‌های فرادستگاهی کشور است که وظیفه آن تعیین و اجرای استاندارد‌های کشور است و نقش بسزایی در کیفیت بخشی، ارتقای تولید کالا و خدمات دیگر دارد.
وی افزود : گرچه هنوز نتوانستیم جایگاه این سازمان را در همه امور کشور در تولید و خدمات پیدا کنیم و این سطح را ارتقاء بخشیم. با این وجود استاندارد می‌تواند یکی از موضوعات جدی در کشور باشد. در حال حاضر خوشبختانه توانسته‌ایم سطح این سازمان را به جایی برسانیم که زیر نظر حوزه ریاست جمهوری عمل کند و این نشان از عزم کشور برای بهبود وضعیت استاندارد در ایران است.
وی با بیان اینکه نشان استاندارد باید یک موضوع پیوسته در کشور باشد، تصریح کرد: برخی مواقع این تلقی در کشور وجود دارد که اگر یک کالا یا خدمتی نشان استاندارد گرفت باید برای همیشه آن را رها کرد. در صورتی که اینگونه نیست و باید همواره به صورت یک موضوع مستمر استاندارد در برنامه‌های دستگاه‌ها و یا تولید کنندگان قرار بگیرد و نشانه ملی استاندارد ایران یک نشان جدی برای تهیه کالا به حساب بیاید.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: نکته دیگر هم پوشانی‌هایی است که بین دستگاه‌های مختلف با سازمان ملی استاندارد ایران وجود دارد. به نظر بنده باید این همپوشانی اصلاح شود و تفکیک وظایف به طور جدی صورت بگیرد، به طوری که سازمان‌های مختلف نقش خودشان را داشته باشند.
رجایی با ابراز امیدواری از اینکه روزی نشانه استاندارد ایران، نشان برتری در سطح جهان باشد، گفت: امیدوارم روزی این نشانه بتواند در سطح جهانی ملاک ارزیابی ومقایسه کالا‌های جهانی با کالاهای ایرانی باشد و امیدوار هستیم که این سازمان بتواند نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.
نماینده مردم اراک با تاکید بر اینکه هنوز مشخصه‌های لازم برای تعیین استاندارد نداریم، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد ایران باید مغز متفکری که تنظیم استاندارد و شناسه‌های واقعی را دنبال میکند، تقویت کند تا بتوانیم با سرعت به استاندارد‌ها برسیم. در بعضی موارد در بررسی‌ها مشخص می‌شود که ما هنوز مشخصه‌های لازم یا هیئت علمی برای تعیین استاندارد را نداریم و به نظر بنده سرعت عمل موسسه باید بالا باشد تا بتواند نقش آفرینی کند.