عضو اتاق مشترک ایران و عراق گفت: ایلام امن‌ترین مرز کشور و دروازه ورود به عتبات عالیات است و به همین دلیل بهترین مکان برای گردشگری و فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه است. مجتبی غیابی خاطرنشان کرد: مرز مهران از مهمترین نقاط اقتصادی استان و بلکه ایران است که باید از لحاظ زیرساخت‌ها به آن رسیدگی شود تا به نقطه مطلوب برسیم. وی افزود: به وجود آمدن شرایط جدید در کشور عراق بستر مناسب از نظر اعزام زایر و صدور کالاهای غیر نفتی برای استان فراهم آورده و باید بتوانیم با استفاده از این موقعیت به بازارهای بکر عراق دسترسی پیدا کنیم. بازسازی عراق نیز به عنوان مزیتی دیگر می‌تواند باعث افزایش صدور کالاهای صادراتی شامل مصالح ساختمانی باشد که در این فرآیند اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایلام با انجام کار کارشناسی و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها زمینه لازم را برای مراودات تجاری فراهم آورده است.

غیابی خاطرنشان کرد: در حالی که مهران ابتدا نقطه‌ای مهجور و ناشناخته بود، اکنون به همت تجار و فعالان بخش صادرات، خروجی مهران به عنوان نقطه‌ای تثبیت شده و کلیدی بیشترین حجم صادرات و فعالیت‌های تجاری را دارد. وی با اشاره به توانمندی‌های استان ایلام و جاذبه‌های گردشگری این منطقه افزود: هرچند که ایلام دارای مناطق بکر و زیبا برای گردشگران است، اما این جاذبه‌ها بدون زیرساخت کافی نیست و این استان نیازمند هتل‌های ۵ ستاره و زیرساخت‌های گردشگری است.وی با اشاره به محرومیت‌های استان ایلام تاکید کرد: با این همه ظرفیت‌های موجود اما راه‌های استان اعم از راه شوسه و راه ریلی که تا استان‌های مجاور ما آمده و استان ما از آن بهره‌مند نیست، در وضعیت مطلوبی قرار ندارند. این در حالی است که راهسازی از زیرساخت‌های موثری است که می‌تواند استان ما را از بن بست خارج کند. در همین حال احیای شهرک صنعتی ایلام و بیرون آوردن آن از این وضعیت نابسامان و نیمه تعطیل کنونی می‌تواند گامی موثر در اقتصاد استان وهمچنین اشتغال جوانانمان داشته باشد.از سوی دیگر با وجود صنعت پتروشیمی در بخش چوار ایلام با احداث کارخانه های مرتبط با این بخش می‌توانیم گامی دیگر در بخش اشتغالزایی برداریم.

غیابی با اشاره به اینکه صنایع دستی ایلام به‌رغم توانایی در جایگاه واقعی خود قرار ندارد، افزود: بنابراین می‌توان با همت مسوولان و اعطای سپرده‌های بانکی بلندمدت و با درصد پایین به دست اندرکاران این بخش با عث رشد و شکوفایی آن باشیم. این در حالی است که فرش ایلام کالایی است که در سطح کشور و بلکه دنیا جزو بهترین‌هاست و با رسیدگی بیشتر می‌توان آن را به جایگاه واقعی خود رساند. این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: متاسفانه استان ایلام از لحاظ آمار بیکاری و ...جزء اولین‌ها است، لذا می‌توان با احداث شرکت‌های زود بازده به آن کمکی گسترده کرد.مجتبی غیابی در پایان تصریح کرد: براین اساس، استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، احیای واحدهای تولیدی صادرات محور و استفاده بهینه و شکوفاتر از بخش نفت، گاز و پایین دست پتروشیمی از اولویت‌های ایلام در سال ۹۵ است که نیاز به توجه دولت دارد.