اصفهان چه دارد؟

احسان دست نشان- اسم دارایی که می‌آید، اغلب کاسب ها یاد کِشته خود می‌افتند و وقت درو! البته محصولی که تا بتوانند برداشتش را عقب می‌اندازند. اما اشتباه نکنید، دارایی چیز دیگریست که از اتفاق در جیب شما پول هم می‌گذارد، به شرطی که عاطل و باطل رها نشود! اگر چیزی تولید یا خدمتی انجام شود، آن‌وقت آنچه محصول به وسیله، واسطه، یا رابطه با آن تولید شده را می‌گوییم دارایی آن هم دارایی سرمایه ای! اما اصفهان در بخش تولید چه دارد؟ به عبارت دیگر دارایی های بخش تولید کدام است و از کجا به دست آمده؟ دارایی یا تولید شده یا تولید نشده؟ حالا کدام دارایی تولید شده؟

اول به دارایی ثابت بخش تولید اصفهان نگاهی می اندازیم.تولید در اصفهان با صنعت گره خورده، در نگاه اول فولاد مبارکه، ذوب آهن، پلی اکریل، صنایع فرش استان، نیروگاه های برق و پتروشیمی و پالایشگاه نفت، یا کارخانجات تولید کاشی و سرامیک، آجر و امثال آن، تا برسیم به انواع تولیدکنندگان محصولات غذایی به شیوه صنعتی و بدون دخالت دست! در کنار انواع کارگاه های صنعتی و تبدیلی که به اصطلاح واحدهای صنعتی کوچک و متوسط گفته می‌شوند، طیف وسیعی از تولیدات توسط آنها در شهرک های صنعتی استان ساخته می شود. این‌ها چه برایشان دارایی محسوب می شود؟ معمولا ساختمان، تجهیزات و خطوط تولید آنها و هزینه نگهداری و استفاده از آن را دارایی ثابت می گویند. تجهیزات نیروگاهی و دیگ های بخار، کوره های ذوب فلز و خطوط نورد سرد و گرم، یا حتی خطوط انتقال گاز و آب و برق، چون یک محصول را انتقال می‌دهند که در مقابل پولش را می‌گیرند.‌

بخشی دیگر از تولید در اصفهان را صنایع دستی در بر می‌گیرد، دسته ای از آن را می توان جزو اقلام گرانبها به حساب آورد چه فروخته شده باشند و چه منتظر مشتری در انبار و ویترین، آنها هنوز یک دارایی محسوب می شوند، فرش یا دیگر منسوجات دستبافت هم در بخش تولید یک دارایی و ابزار مورد نیازش مثل کارگاه و دار قالی اش، دارایی ثابت اند. سوی دیگر تولید، بخش کشاورزی استان است که زمین را به عنوان یک دارایی تولید نشده از طبیعت به ارث برده و با استفاده از دارایی مشهودی مثل آب، تولید می کند حالا چه برای مصرف مستقیم مردم چه رفتن به حلق دام و طیور تا گوشت و شیر و تخم مرغ روانه بازار شود. دام ومراتع هم دارایی ثابت هستند که منشا آن طبیعت است که گاهی با دخالت بشر دوپا همراه بوده تا هزینه کند برای زیاد شدن دام یا نگهداری آن، اینجا هم سازه های نگهداری دام و طیور دارایی ثابت و حق استفاده از منابع طبیعت یک دارایی تولید نشده غیر مشهود است.

موجودی انبارها چه شمش و ورق فولاد باشد، چه تولیدات صنایع دستی در ویترین یا لوازم خانگی و فرش ماشینی در زمره دارایی تولید شده هستند که بخشی از دارایی سرمایه ای را تشکیل می دهند. البته بخشی از دارایی صنایع دستی به فلزات گرانبها و ارزش افزوده منحصر بفردی که با استفاده هنر خلق شده، بر می گردد که در هر کجا باشد دارایی سرمایه ای محسوب می شود. اما منشاء همه این دارایی ها کجاست؟ زمین را کسی تولید نکرده بلکه تصاحب شده و بر اساس قرارداد به مالکیت یک شخص، شرکت یا دولت در آمده است. ساختمانی که خطوط تولید، انبار، محل فروش محصولات یک واحد تولیدی است یا پرسنل اداری اش آنجا مستقر شده بر زمینی ساخته شده که جزو دارایی تولید نشده ذیل دارایی سرمایه ای محسوب می‌شوند. آب هم برای تولید محصول کشاورزی یا فروش در شبکه توزیع خانگی و صنعتی به کار می‌رود، آورده طبیعت است که دارایی تولید نشده مشهود است و انرژی هم تا زمانی که به صورت نفت یا ذغال سنگ نهفته بوده همینطور! ولی ابزار تولید آن را به خدمت گرفته تا با کمک آن دارایی ثابت ساخته شود.

پس باز هم طبیعت، خط تولید، ساختمان و ابزار چگونه به دست آمد، پاسخ زیر پایمان است، چیزی که در اصفهان و همه کشور باعث رشد و ساختن شد، نفت خام! تا نفت فروخته نشد، در کشور ما به جز صنایع دستی یا تولید کشاورزی کاری و حرفه ای نبود چون کارخانه و خط تولیدی وجود نداشت. دارایی تولید نشده مشهودی که فروش آن سرمنشا تولید و صنعت مملکت شد، صرف خرید مواد اولیه، وارد کردن صنایع مادر مثل ذوب آهن یا فولاد شد، خرج تحصیل دانشمند، صنعتگر و کارشناس شد تا بتوانند دارایی را بسازند یا بالفعلش کنند. امتیاز بهره برداری از نفت یک دارایی تولید نشده نامشهود است.در واقع بخش اصلی دارایی سرمایه ای کشور و استان که در دست بخش خصوصی یا دولتی و خصولتی جا خوش کرده، از نفت سرچشمه گرفته نه کارو تلاش و ابتکار! صاحب اختیار نفت هم دولت است، پولش را می گیرد به هر کسی و جایی صلاح دانست می دهد. اگر قرار باشد روزی اقتصاد کشور و استان نفتی نباشد و رویای پدر پولدار خاتمه پیدا کند، برای به دست آوردن دارایی باید روی دانش حساب کرد، و گرنه خط تولیدی که مرحوم ابوالمشاغل ساخت و حالا میلیاردها دلار می‌ارزد از دل نفت به عنوان یک دارایی