تئاتر هنری است که در لحظه شکل می‌گیرد
یک کارگردان تئاتر گفت: اگر می‌خواهید نسبت به فرهنگ یک کشور و سرزمین آشنایی پیدا کنید؛ به سالن‌های تئاتر آن بروید. علی حاتمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با نقش تئاتر و تاثیرات آن بر جامعه بیان کرد: تئاتر یک سنگ محک خوب برای فرهنگ هر جامعه است چرا که یک رویداد دسته جمعی و زنده است که هم بازیگران و عوامل و هم تماشاگران بر‌آن تاثیر می‌گذارند. وی ادامه داد: تئاتر حول محور انسانیت است و به تعالی آدمی فکر می‌کند و چیزی خارج از آموزه‌های انسانی ندارد.
حاتمی‌نژاد با بیان این موضوع که تئاتر هم از دیگر هنرها مستثنی نیست و برخلاف ارزش‌های انسانی پیامی ندارد، افزود: هدف اصلی همه هنرها تعالی انسان است و تاکنون نمایشنامه‌ای نخوانده‌ام که سعی در ترویج بی‌اخلاقی‌ یا بداخلاقی داشته باشد حتی اگر نمایش‌نامه‌ای سیاه و تاریک هم باشد در انتهای آن یک نور امید و روزنه امیدواری وجود دارد.
این هنرمند، تئاتر را تجمیعی از تمامی هنرها دانست و گفت: سینما، عکس، تصویر، گرافیک، نقاشی و تمامی هنرهای دیگر ابتدا خلق می‌شوند و سپس به دید مخاطب می‌رسد اما تئاتر یک هنر زنده است که در برابر چشمان مخاطب خلق می‌شود و هم زمان می‌توانیم تعداد زیادی از هنرها از جمله معماری، عکاسی، موسیقی، ادبیات و... را ببینیم.
حاتمی‌نژاد پیشرفت تئاتر مشهد را خوب دانست و در مقایسه آن با تئاتر شهرهای دیگر عنوان کرد: به جرات می‌توانم بگویم بعد از تهران بیشترین تماشاگر، بیشترین تولید و افتخارات از آن تئاتر مشهد است و رشته تئاتر یکی از افتخارات خراسان است.وی ادامه داد: نمایش‌نامه‌نویسی در کشور ضعیف است اما مشهد هم از نظر نوشتن نمایش و هم از نظر تبلیغات در جایگاه خوبی قرار دارد؛ باید مردم را تشویق کرد تا به سمت تئاتر کشیده شوند و آن را یک ضرورت در زندگی درنظربگیرند.