فنون مذاکره:  وقت کافی و لباس مناسب رموز موفقیت شما هستند
تعیین وقت کافی برای جلسه مذاکره یا برای کل مذاکرات کار راحتی نیست، زیرا شما نمی‌توانید طرف مقابل را کنترل کنید و او را مجبور کنید زمانی را که شما مناسب می‌دانید، مناسب بداند. اگر می‌خواهید مذاکره در زمان معینی تمام شود، از همان ابتدای جلسه این مساله را اعلام کنید.
اگر برای این خواسته دلیل خوبی دارید آن را مطرح کنید تا درخواست‌تان نامعقول به نظر نرسد. تخصیص زمان بیشتر از حد لازم برای یک جلسه مذاکره همیشه بهتر از وقت کم آوردن است. اگر بیشتر از حد نیاز به جلسه مذاکره وقت اختصاص بدهید، ضرر خاصی نمی‌کنید. همیشه می‌توانید از وقت اضافه برای پرداختن به مسائل دیگر استفاده کنید. بنابراین وقت بیشتر را بر وقت کمتر ترجیح بدهید.
عموما معاملات تجاری بین‌المللی بیشتر از جلسات معاملات تجاری داخلی وقت می‌گیرند؛ بنابراین آماده باشید که برای جلسات بین‌المللی زمانی دو برابر اختصاص دهید. چندین عامل اختصاص زمان دوبرابر در جلسات بین‌المللی را ضرورت می‌بخشند:
۱- اینکه هر دو طرف با تشخیص تفاوت‌های فرهنگی با احتیاط بیشتری حرکت می‌کنند.
۲- تفاوت زبان‌ها امری است که سبب اتلاف وقت می‌شود، حتی اگر طرفین یک زبان را با لهجه‌های متفاوت صحبت کنند باید زمان بیشتری اختصاص دهند.
۳- مرسوم است که برای پذیرایی از میهمانان خارجی میزبان هر شب برنامه‌های مفصلی ترتیب ببیند، این برنامه‌ها معمولا سبب خستگی مفرط آنها می‌شود و عملکرد میهمانان را کند می‌کند.
۴- فراموش نکنید مردم نقاط مختلف دنیا نظرات متفاوتی در مورد زمان دارند، رابطه انگلیسی‌ها با وقت بسیار رسمی است، همه چیز از برگزاری بازی‌ها گرفته تا حرکت قطارها باید سر وقت تعیین شده انجام شود، آمریکای لاتینی‌ها در مورد زمان کمی خودمانی‌تر هستند، ساعت شروع برای آنها تقریبی است؛ بنابراین رویکرد فرهنگی که با آن روبه‌رو هستید نسبت به زمان را در نظر داشته باشید.
آماده باشید
در هر مذاکره‌ای شما مهم هستید، حتی اگر دستیار دستیار دستیار یک نفر باشید، عملکرد شما از وضعیت اتاق یا صورت جلسه یا ترتیب نشستن حاضران مهم‌تر است، خود را نادیده نگیرید. کمی از زمان رسیدگی به مسائل را صرف رسیدگی به خودتان کنید. این اهمیت دادن به خود سرمایه گذاری مهمی است که نتیجه قابل‌توجهی می‌دهد. مطمئن باشید شما خیلی بیشتر از عوامل صوری مذاکره اهمیت دارید، برای مذاکره به بهترین وجه باید سرحال و هوشیار باشید، سرحال بودن سبب می‌شود:
حضور ذهنتان بیشتر شود و قادر به پاسخگویی سریع به سوالات یا جملات باشید.
تمرکز و قدرت شنوایی‌تان افزایش یابد
خواب شبانه خوب به شما کمک می‌کند در مذاکره روز بعد سرحال باشید، بعضی اوقات حرف زدن راحت‌تر از عمل کردن است و به خواب رفتن واقعا دشوار است. اگر وقتی می‌خواهید بخوابید ذهنتان مشغول است از یک حقه استفاده کنید. کاغذی بردارید و افکارتان را روی آن بنویسید. آن قدر ادامه بدهید تا ذهنتان خالی شود، اغلب اوقات این کار خواب آور است و خیلی سریع به خواب می‌روید.
به قصد پیروزی لباس بپوشید
در مورد اینکه آدم‌ها چه بپوشند تا احترام و قدرت کسب کنند کتاب‌های بسیاری نوشته شده، توصیه‌های ما ساده است، لباسی نپوشید که باعث حواس پرتی شما شود، در جلسه مذاکره باید بیش از هر چیز تمرکز حواس داشته باشید و علاوه بر این نباید تمرکز دیگران را هم به هم بزنید، بنابراین لباسی که حواس شما یا دیگران را پرت می‌کند نپوشید، از طرفی بهتر است مرتب و ساده باشید. لباس میهمانی یا تعطیلات به درد مذاکره نمی‌خورد؛ بنابراین محیط مذاکره را با یک محیط صمیمانه اجتماعی اشتباه نگیرید. پوشیدن لباسی متناسب با هویت طرف مذاکره نیز ایده خوبی است، هر چند این به این معنی نیست که شما خود را شبیه دیگران کنید، بلکه عقاید مذهبی و فرهنگی طرف مذاکره را در پوشش خود رعایت کنید. انتخاب رنگ نیز اهمیت اساسی دارد، مثلا اگر در مذاکره با یک شرکت هواپیمایی آبی یا خاکستری بپوشید، شبیه به کادر این شرکت‌ها به نظر می‌رسید و ممکن است آنها احساس صمیمت و نزدیکی بیشتری با شما کنند. در مذاکرات فوری که طرف مقابل شما به علت کمبود وقت یا جای نامناسب قادر نیست آراسته ظاهر شود با یک لباس معمولی روزانه حاضر شوید، تا بر احساس فاصله دامن نزنید.
نسبت به محیط اطراف خود واکنش نشان دهید
آینه محیط اطراف خود باشید، آنچه در اطرافتان هست با احترام جذب کنید، به درون محیط فرو روید و بخشی از محیط شوید. بعضی از مذاکره‌کنندگان حتی خود را با سرعت تکلم طرف مقابل وفق می‌دهند. در شهرهایی که مردم سریع‌تر حرف می‌زنند سریع‌تر حرف بزنید، در شهرهای جنوبی که مردم کندتر هستند، شما هم کندتر باشید. فراموش نکنید که رفتارهای مناسب در جاهای مختلف متفاوت است، با جماعت هم‌رنگ شوید، به خاطر احترام به آنها این کار را انجام دهید، نه به این دلیل که این کار برایتان مفید است. سعی کنید رفتار صمیمانه و دوستانه‌ای داشته باشید. اگر در یک شهر جدید هستید سعی کنید حال و هوای آن شهر را جذب کنید، اگر طرف مذاکره شما بسیار بشاش و خنده رو است عبوس نباشید و اگر طرف مقابل خشک و جدی است در شوخی افراط نکنید. هم چون یک آینه هوشمند عمل کنید .