خرچنگ هشت پای روسی!
برای درک اهمیت بازار شاسی بلند‌ها در روسیه می‌توان به 200 سال پیش سفر کرد. زمانی که ناپلئون بناپارت در نبردش با روسیه آن را کشوری بدون جاده نامید. روس‌ها با طراحی و ساخت هیولای هشت چرخ متحرک خود ثابت کردند چندان به داشتن یا نداشتن جاده اهمیت نمی‌دهند. اَوتوروس شامان 8×8 (Avtoros Shaman 8×8) محصول کارخانه اَوتوروس است که در نزدیکی مسکو قرار دارد و به طراحی و ساخت خودرو‌های سنگین معروف است.
یک سال پیش بود که روس‌ها اولین نمونه این خودرو را معرفی کردند. این غول هشت چرخ بازتاب وسیعی در رسانه‌های حتی غیر خودرویی داشت، اما آن مدل پایان رویای طراحان این خودرو نبود و به فاصله یک سال مدل دیگری از آن را ارائه کرده‌اند. مدلی که هم از نظر جثه و هم از نظر کارآیی ارتقا یافته است. اوتوروس شامان با ظاهر هیولا مانند خود تمام موارد لازم برای عبور از مسیر‌های رودخانه ای، باتلاقی و برفی را در بدنه‌ای غول‌پیکر جای داده است. از نکات قابل توجه در این خودرو، فرمان پذیر بودن و متحرک بودن هر هشت چرخ آن است که مانور بالا در عبور از محیط‌های سخت را برایش فراهم می‌کند. این یک ویژگی واقعا منحصر به فرد در میان خودروهای روی زمین است. می‌گوییم روی زمین چون قبلا این تکنولوژی برای خودروهایی که به مریخ ارسال شده بودند استفاده شده است. در این تکنولوژی فرمان به چرخ‌های جلو متصل است و راننده آنها را کنترل می‌کند. در کنار آن چرخ‌های دیگر با استفاده از یک هماهنگ‌کننده رایانه‌ای می‌توانند به میزانی که خودرو نیاز دارد تغییر زاویه دهند. این کار هم موجب می‌شود که شعاع گردش خودرو کمتر شود و هم اینکه در مسیرهایی که پستی و بلندی یکسانی ندارند، خودرو راحت‌تر به عوارض زمین چنگ زده و به جلو برود.

راننده این هشت‌پای غول آسا همانند خودروهای مسابقات فرمول یک در مرکز خودرو و پشت فرمانی نرم می‌نشیند که او را قادر می‌سازد با استفاده از جعبه دنده‌ای‌ دستی و ۶ سرعته، به راحتی و تنها با لمس چند دکمه، قدرت موتور ۳ لیتری توربو دیزل ایویکو آن را به چرخ‌های بزرگش منتقل کند. راننده به کمک سه سیستم هدایت مختلف می‌تواند خودرو را به حرکت درآورد. در جاده راننده می‌تواند برای حرکت از چهار چرخ جلو استفاده کند، در مسیرهای خارج از جاده با درگیر کردن دو چرخ دیگر، قدرت و مانوری متناسب با مسیر در اختیار راننده قرار می‌گیرد و در نهایت سیستم موسوم به هدایت خرچنگی، هر هشت چرخ خودرو را به‌حرکت در می‌آورد و قدرت و انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را برای عبور از محیط‌های دشوار تولید می‌کند. آوتوروس شامان با وزنی حدود ۸/ ۴ تن و قدرت ۱۷۶ اسب بخار می‌تواند حداکثر تا ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و تا یک تن و نیم بار را با خود حمل کند. داشتن ارتفاع سه متری در عرض دو ونیم متری و داشتن هشت چرخ بزرگ کافی است تا لقب هیولا کاملا برازنده آن باشد. در مدل قبلی وزن این خودرو ۵/ ۲ تن و قدرت موتورش ۱۴۶ اسب بخار بود.

مدیر عامل آوتوروس معتقد است خصوصیات این خودرو می‌تواند برای هر قشری از جامعه از جمله شکارچیان، امدادگران، کاشفان معادن و ماجراجویان مورد توجه و استفاده قرار گیرد و حتی با ویژگی‌هایی که دارد جایگزینی برای هلیکوپتر در شرایط خاص باشد. در فضای داخل خودرو می‌توان انواع صندلی و تخت را بر اساس میل و خواسته و نیاز مشتری نصب کرد. رنگ ضد خش و طراحی باک سوخت در اطراف بدنه خودرو، درست در بالای چرخ‌های نزدیک به یک متری اش از نکات قابل توجه این هشت چرخ عظیم‌الجثه است. بدنه این خودرو به‌طور کامل آب‌بندی شده و غیرقابل نفوذ است. به همین دلیل با این خودرو می‌توان از آب‌هایی با عمق ۱۲۰ سانتیمتر نیز عبور کرد. دلیل آنکه نمی‌توان از آب‌های عمیق‌تر عبور کرد این است که هواکش موتور در این تراز قرار گرفته است و با ورود به عمق بیشتر از ۱۲۰ سانتیمتر آب به داخل موتور نفوذ می‌کند.در میان خودرو‌های موجود با این ظرفیت و توان آوتوروس شامان ۶ متری، منحصر‌به‌فرد است و می‌توان از آن در مناطق و آب و هواهای مختلف استفاده کرد. در صورتی که خارج از جاده به رودخانه‌ای برخوردید تنها کافی است مستقیم وارد آب شوید و با استفاده از پروانه‌ای که در پشت خودرو قرار داده شده است به راحتی به مسیر خود ادامه دهید و دنیایی بدون مرز را با خودروی قدرتمند خود تجربه کنید.