دنیای اقتصاد: این روزها اگرچه بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی کساد و بی‌رونق است ولی بازار حرف و حدیث‌ها حسابی داغ است. از یکسو تغییر دائمی قوانین مربوط به نمایندگی‌های رسمی و دخل و تصرف در نحوه واردات و از سویی دیگر نزدیک شدن به تاریخ اجرای برجام، کنش و واکنش‌های این حوزه را با حساسیت دوچندانی روبه‌رو کرده است. طرفداران خودروهای خارجی یا اساسا پولی برای خرید خودرو ندارند و یا اینکه اگر سرمایه‌ای برای این کار کنار گذاشته‌اند، با صبری غیرمعمول چشم به آینده بازار دارند.
از سویی دیگر جنجال «نماینده رسمی» بودن یا نبودن هم این وسط بیداد می‌کند. دولت هم صراحتا تاکید کرده است که از سال آینده از فعالیت شرکت‌های واسطه جلوگیری می‌‌‌کند و فضا را برای آنها که مستقیما با شرکت مادر در ارتباط هستند، باز می‌گذارد. حمایتی که اوایل سال جاری نیز با ممنوعیت ثبت سفارش توسط واردکنندگان غیررسمی استارت خورده بود. با این حال اگر چنین اتفاقی بیفتد باید منتظر جمع شدن بساط خیلی از شرکت‌های ریز و درشت باشیم. یکی از تازه‌واردهای ثبت سفارش شده برندی آمریکایی است که قرار است با دو محصول پس از نزدیک به ۴۰ سال مجددا راهی بازار ایران شود. حالا اینکه این برند چطور و از چه کانالی توانسته نظر مسوولان را جلب کند، جای سوال دارد. هرچه هست، برخی از رسمی‌ها و غیررسمی‌ها توانسته‌اند از مسیرهای قانونی ثبت سفارش خودروهای جدیدی را برای بازار ایران به اصطلاح «باز» کنند. خودروهایی که پیش‌بینی می‌شوند تا چندی دیگر راهی بازار شوند تا کمی روح به جان بی‌روح بازار بدمند.

شورولت آوئو

یکی از شورولت‌هایی که قرار است توسط شرکت «سهام پژوهان مهر» وارد بازار ایران شود، آوئو است. خودرویی که در لیست ثبت سفارش‌ها هم مدل سدان ثبت شده و هم هاچ‌بک. قرار است این خودرو با پیشرانه ۴/ ۱ لیتری توربوشارژ شده وارد ایران شود. پیشرانه‌ای ۱۳۸ اسب‌بخاری و ۲۰۱ نیوتن‌متری. این قوای محرکه در آلمان توسط اوپل، در آسیا توسط جنرال‌‌موتورز کره‌ و در استرالیا توسط هولدن نیز استفاده شده است. جعبه‌دنده آوئو ۶ سرعته اتوماتیک است. این خودرو در بازارهای دیگر با نام سونیک هم شناخته می‌شود. شورولت این فرزندش را علاوه بر آمریکا در تایلند، کلمبیا، روسیه، چین و مکزیک نیز تولید می‌کند. بعید نیست نسخه‌ای که می‌خواهند برای بازار ایران تدارک ببینند ساخته یکی از همین کشورهای غیر باشد. آوئو از نظر ایمنی نیز سطح بالایی دارد. این خودرو از موسسه تست تصادف یورو NCAP ۵ ستاره کامل کسب کرده بود.

شورولت ترکس

ترَکس، دومین شورولتی است که گفته می‌شود تا چندی دیگر خاک کشور را لمس خواهد کرد. یک شاسی‌بلند جمع و جور که از سال ۲۰۱۳ به این‌سو توسط جنرال‌موتورز تولید می‌شود. این خودرو با پیشرانه‌های ۶/ ۱ و ۸/ ۱ لیتری تنفس طبیعی و ۴/ ۱ و ۷/ ۱ لیتری توربوشارژر عرضه جهانی می‌شود، اما بازار ایران تنها پذیرای نسخه ۸/ ۱ لیتری‌اش است. همان مدلی که ۱۳۸ اسب‌بخار نیرو را در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور را در ۳۸۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. جعبه‌دنده ترکس ۶ سرعته اتوماتیک است. طول ۲/ ۴ متری و عرض ۷/ ۱ متری‌اش نشان می‌دهد که با یکی از چاق‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا آشنا خواهیم شد.

لکسوس NX300h

با حضور لکسوس‌‌های جدید اذهان عمومی نسبت به طراحی خشن تولیدات اخیر این ژاپنی حساس شدند. لکسوس به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های تویوتای ژاپن، توسط همان «ایرتویا» عرضه می‌شود که تویوتا را هم وارد می‌کند. چندی پیش سری جدید شاسی‌بلندهای این لوکس‌ساز پایش به ایران نیز باز شد. سری موسوم به NX که ابتدا آن را با ویرایش NX۲۰۰t توربوشارژ شده دیدیم. حالا هم که عرضه نسخه هیبریدی آن یعنی NX۳۰۰h‌ مسجل شده است. تجربه واردات خودروهای هیبریدی در ایران خیلی درخشان نیست. یعنی پیش‌تر با مدل‌هایی مثل CT۲۰۰h یا کمری هیبرید که هر دو نیز توسط یک شرکت وارد ایران می‌شوند، خیلی هم عملکرد دندان‌گیری نداشتند. هرچه هست این شاسی‌بلند هیبریدی با پیشرانه ۵/ ۲ لیتری بنزینی و یک موتور برقی می‌تواند ۱۹۴ اسب‌بخار نیرو فراهم کند. پیشرانه فوق را قبلا روی کمری، آوالون و حتی لکسوس ES۳۰۰h‌ هم دیده بودیم. این خروجی در کنار جعبه‌دنده معمولی CVT و وزن نزدیک به ۲ تنی آن در مجموع یک شاسی‌بلند تنبل را پدید آورده است. در حال حاضر عوض دیگر این خانواده یعنی ان.ایکس ۲۰۰ با قیمتی بین ۳۵۰ تا ۳۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. این خودرو با پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ شده خود می‌تواند ۲۳۵ اسب‌بخار نیرو تولید کند.

رنو کلیو

از خانواده «حدادزاده‌ها» هم خبرهایی به گوش می‌رسد. خانواده‌ای که سال‌ها است است تویوتا و لکسوس را تحت لوای «ایرتویا» راهی بازار ایران می‌کنند و چند سال پیش بود که با تاسیس «نگین خودرو» واردات پرحاشیه رنو را نیز آغاز کردند. در جدیدترین همکاری این ایرانی با آن فرانسوی، خبرهایی مبنی بر واردات یک هاچ‌بک اسپرت به گوش می‌رسد. خودرویی مشهور به اسم Clio. محصولی که رنوی فرانسه هم‌اکنون نسل چهارم آن را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند. کلیو علاوه بر فرانسه در ترکیه نیز تولید می‌‌شود. با طول ۴ متری‌اش می‌تواند تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین هاچ‌بک‌های بازار شود. نکته جالب درباره کلیو، پیشرانه آن است. پیشرانه‌ای به حجم ۲/ ۱ لیتر که به لطف حضور توربوشارژر می‌تواند ۱۱۹ اسب‌بخار نیرو را در ۴۹۰۰ دور در دقیقه و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور را در ۲۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این خروجی مناسب از یک‌سو و وزن یک تنی‌اش از سوی دیگر کاری کرده که شتاب صفر تا صد کیلومترش زیر ۱۰ ثانیه ثبت شود. سرعت نهایی‌اش نیز خیلی راحت به مرز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این خودرو علاوه بر مصرف پایین سوخت، برای شرکت عرضه‌کننده‌اش سود دیگری نیز خواهد داشت. با توجه به حجم موتور و میزان مصرف سوخت آن، تعداد خودروهای اسقاطی مربوط به تبصره ۱۳ نیز کمتر از خودروهای دیگر است. محصول چشم‌نواز رنو با جعبه‌دنده‌ای ۶ سرعته اتوماتیک عرضه خواهد شد. می‌توان امیدوار بود که این خودرو با سیستم نقشه‌خوان TomTom‌ که با ایران نیز سازگاری دارد، عرضه شود. دوربین عقب و سیستم صوتی ۶ بانده امکاناتی است که رنو به‌صورت استاندارد روی کلیو نصب می‌کند. شاید بتوان رقبای این خودرو را هیوندای i۳۰ کره‌ای ۱۱۷ میلیون تومانی، کیا سراتو کوپه فول ۱۳۶ میلیون تومانی یا حتی تویوتا یاریس ۱۱۰ میلیون تومانی نامید. کلیو در صورت نهایی شدن بحث خدمات پس از فروش، در حالی پا به ایران می‌گذارد که تجربه نشان داده ایرانی‌ها چندان به هاچ‌بک‌های اسپرت روی خوش نشان نمی‌دهند.

سوبارو فارستر

باوجود محصولات باکیفیت و زیبای سوبارو، شرکت «سیف خودرو» اقبال خوبی را بعد از نزدیک به ۳ سال از رونمایی رسمی‌ آنها به خود ندید. با بازگشت شاسی‌بلند جوان‌پسند فارستر به لیست ثبت سفارش‌شده‌ها، شاید در ایام پررونق خارجی‌های بازار، بتوان آن را در خیابان‌ها دید. فارستر با ظاهری درخور توجه، مجهز به پیشرانه‌ای ۲ هزار سی‌سی توربوشارژشده است. از قلب این ژاپنی خیلی راحت ۲۵۰ اسب‌بخار نیرو در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۲ هزار دور در دقیقه بیرون می‌آید. سوبارو این خودرو را با سبک جدیدی از جعبه‌دنده‌های CVT (انتقال متناوب متغیر) که ابداع خودش است، عرضه می‌کند. این خودروی لوکس یکی از اسپرت‌ترین شاسی‌بلندهایی است که خیلی خوب می‌شود روی توانمندی‌های آفرود آن نیز حساب باز کرد. فارستر با طول ۴.۵ متری و وزن ۱۴۰۰ کیلوگرمی‌اش در آن‌سوی آب‌ها با رقبایی همچون جیب چیروکی،‌ نیسان Rogue و فورد اسکیپ هماوردی می‌کند. در مقابل احتمال می‌رود وقتی پایش به بازار ایران برسد با سانتافه‌ای که بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارد، برخورد کند. شاید سورنتوی فول اتاق جدید ۲۲۰ میلیون تومانی نیز برای این ژاپنی آزاردهنده باشد. جای تعجبی نیست که از نظر قیمتی این خودرو با کر‌ه‌ای‌ها برابری نمی‌کند.

اوپل اینزیگنیا

بعد از عرضه کورسای اسپرت و آستراهای ۴/ ۱ و ۶/ ۱ لیتری توربو، شرکت «توان خودرو» واردات محصولات جدیدی را در دستور کار قرار داده است. به‌طور حتم پرچم‌دار محصولات این شرکت و البته کارخانه اوپل، سدان لوکس و پرقدرت اینزیگنیا است. خودرویی که شاید به نوعی جانشینی برای وکترای معروف باشد. نکته قابل توجه درباره این سدان فول‌ سایز، پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ شده آن است. پیشرانه‌ای با قدرت ۲۴۷ اسب‌بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر در ۱۹۰۰ دور در دقیقه. عجیب‌تر آنکه اینزیگنیا از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک بهره می‌برد. جعبه‌دنده آن ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده پشت فرمان است. این اوپل با طول ۴.۸ متری و وزن ۱۶۰۰ کیلوگرمی‌اش خیلی بزرگ و سنگین به نظر می‌آید. مجموعه‌ای از توانمندی‌های فنی که او را بین رقبایش یکه‌تاز خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود اوپل اینزیگنیا با این مشخصات فنی و لیست پرشماری از آپشن‌ها و قیمتی که انتظار می‌رود در حد و اندازه دیگر آلمانی‌های بازار نباشد، می‌تواند بازار بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز را هم تحت تاثیر بگذارد. چراکه به‌عنوان مثال مرسدس‌بنز E۲۵۰ کمتر از ۴۲۰ میلیون تومان و بی‌‌ام‌و ۵۲۰ فول با بال عقب کمتر از ۴۱۵ میلیون تومان خرید و فروش نخواهند شد.

فولکس واگن آماروک

فولکس‌ نیز در لیست جدید حضور دارد. خودرویی که برخلاف تصور،‌ چند سال است که توسط «خودروسازی سینا» عرضه می‌شود. اما اغلب آنچه از این برند نامدار آلمانی می‌دیدیم، ون‌های سایز بزرگ بود. حالا قرار است همین شرکت مدل‌های دو و تک کابین پیکاپ معروف این فولکس یعنی آماروک را به فروش برساند. این خودرو در بازارهای جهانی رقیبی است برای غول‌هایی همچون میتسوبیشی ترایتون، نیسان ناوارا و اعجوبه تویوتا، هایلوکس. احتمال آن می‌رود که این خودرو با دو نوع پیشرانه عرضه شود. یکی نسخه ۲ لیتری تقویت‌شده ۱۶۰ اسب‌بخاری با ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور و دیگری نسخه توربودیزل ۱۳۸ اسب‌بخاری و ۴۰۰ نیوتن‌متری گازوئیل‌سوز. طبق اطلاعات به دست‌ آمده، شرکت واردکننده هم جعبه‌دنده دستی برای آن تدارک دیده و هم نمونه اتوماتیک آن را. فولکس آماروک را هم به‌صورت RWD (محور متحرک عقب) و هم ۴WD (چهار چرخ متحرک) تولید می‌کند. در حال حاضر قیمت تویوتا هایلوکس ۵/ ۲ لیتری دنده‌ای در بازار آزاد ۱۳۶ میلیون تومان است. نسخه ۷/ ۲ لیتری دو دیفرانسیل آن نیز ۱۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است. گران‌ترین ویرایش این پیکاپ ژاپنی که اصلی‌ترین رقیب آماروک محسوب می‌شود، نسخه ۲۰۱۶ آن است که چیزی حدود ۱۸۰ میلیون تومان قیمت دارد.

هوندا سی آر وی

خودروهای هوندا در ایران به‌عنوان‌ خودروهای پرسابقه محسوب می‌شوند. هنوز هم می‌توان خاطرات خوبی را با آکوردها و سیویک‌های دهه ۹۰ آن تجربه کرد، اما نسل جدید تولیدات این شرکت ژاپنی که توسط «فامیلی موتور» عرضه می‌شد، بنا به دلایلی با اقبال خوبی مواجه نشدند. با این حال از چندی پیش حرف و حدیث‌هایی مربوط به عرضه سومین عضو خانواده هونداها یعنی CR-V شاسی‌بلند هم مطرح می‌شد. حتی در گوشه و کنار معدود مدل‌هایی از آن دیده شد. حالا که ثبت سفارش CR-V به‌صورت رسمی باز شده،‌ باید جدی‌تر منتظر آن باشیم. شاسی‌بلند سایز متوسطی که از پیشرانه‌ای ۴/ ۲ لیتری بهره می‌برد. قدرت آن ۱۶۶ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و گشتاورش ۲۱۸ نیوتن‌متر در ۵۸۰۰ دور در دقیقه ثبت شده است. مطمئن باشید که فامیلی موتور این خودرو را با جعبه‌‌دنده‌ای ۵ سرعته اتوماتیک عرضه خواهد کرد. همیشه یکی از جدی‌ترین رقبای این ژاپنی، دیگر هموطنش تویوتا Rav-۴ بوده که اتفاقا او نیز در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. رَو‌فور در پایه‌ای‌ترین مدل خود که نسخه Low آپشن سال قبل میلادی است، ۱۷۶ میلیون تومان قیمت خورده است. تیپ ۲ اسپشیال آن ۱۸۵ میلیون و تیپ‌ ۴ فول آپشنش کمتر از ۲۱۰ میلیون تومان نخواهد بود. گفته می‌شود CR-Vهای جدید قیمتی حدودا ۲۵۰ میلیون تومانی دارند.

رنو کانگو

شاید ثبت سفارش این خودرو باز شده باشد، ولی امیدی به حضور یا موفقیت احتمالی آن نیست چراکه این کانگو، یک ون سایز متوسط با موتور برقی است. محصول نه‌چندان زیبای رنوی فرانسه که طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، از مکانیزم قوای محرکه برقی استفاده خواهد کرد. خروجی کانگو ۵۹ اسب‌بخار و گشتاورش ۲۲۶ نیوتن‌متر محاسبه شده است. پکیج منبع تغذیه کانگو را باتری‌هایی ۲۲ کیلووات‌ ساعتی یون-لیتیومی تشکیل می‌دهند. پکیجی که رنو ادعا می‌کند با یک بار شارژ کردن آنها می‌توان تا ۱۷۰ کیلومتر پیمایش داشت. کانگو با طول ۲/ ۴ متری و عرض ۸/ ۱ متری‌اش آنقدرها هم که به نظر می‌رسد کوچک و نحیف نیست. داخل قسمت بار آن می‌توان اجسامی با طول ۳ متر نیز قرار داد. با این خودرو می‌شود چیزی بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بار را جابه‌جا‌ کرد. این خودرو یکی از پرفروش‌ترین ون‌های موتور الکتریکی در فرانسه‌ است. ولی باید این را در نظر گرفت که زیرساخت‌های خودروهای برقی سال‌ها است در اروپا بنا شده در حالی‌که هنوز بستر مناسبی برای عرضه سواری‌های دیزلی (گازوئیل‌سوز) در ایران فراهم نشده است. کانگوی Z.E یا همان نمونه برقی توسط نگین خودرو‌یی عرضه می‌شود که پیش‌تر داستر و کولیوس را نیز آماده فروش کرده بود.

اوپل موکا

محصول دیگر «توان خودرو» شاسی‌بلند زیبایی است به نام موکا. خودرویی که کمی از مدل‌های کامپکت بزرگ‌تر و کمی از سایزمتوسط‌ها، کوچک‌تر است. موکا از سال ۲۰۱۲ به این‌سو روی خط تولید اوپل رفته است. این خودرو ادامه‌دهنده مسیری است که شرکت آلمانی با آنتارا در پیش گرفته بود. عرضه‌کننده در نظر دارد این خودرو را با پیشرانه ۴/ ۱ لیتری توربوشارژ شده به فروش برساند. پیشرانه‌ای که خروجی آن ۱۴۰ اسب‌بخار و گشتاورش ۲۰۰ نیوتن‌متر است. در حقیقت نسخه ۴/ ۱ توربو قوی‌ترین عضو پیشرانه‌های موکا به حساب می‌آید. چراکه مدل تنفس طبیعی ۱۱۳ اسب‌‌بخاری را نیز در لیست داشت که به‌طور حتم عاقبت خوبی در بازار ایران پیدا نمی‌کرد. این آلمانی ۲/ ۴ متری با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی‌اش، خیلی هم سنگین‌وزن نشان نمی‌دهد. اوپل موکا با جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به فروش خواهد رفت. جدی‌ترین رقبای موکا در بازار ایران هیوندای توسان و کیا اسپرتیج کره‌ای هستند. طبق آخرین آمار سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه از این خودرو در بازار اروپا عرضه شد. بد نیست بدانید عبارت موکا برگرفته از نوعی قهوه است. این خودرو در بازارهای جهانی با لباسی دیگر به اسم بیوک اِنکور عرضه می‌شود.

ولوو XC90

شرکت «افرا موتور» بعد از شکست در عرضه انبوه محصولات ولوو در ایران، آخرین تیر خود را نیز رها کرده است. همان‌طور که چندی پیش در تبلیغ‌های محیطی آنها دیدیم، قرار است شاسی‌بلند دیگری به خانواده‌‌شان اضافه شود. شاسی‌بلندی بزرگ‌تر از XC۶۰‌ فعلی؛ محصولی به نام XC۹۰. خودرویی با ظاهری مدرن که از مشخصات فنی قابل قبولی نیز بهره می‌برد. علاوه بر اینکه مانند همیشه ایمنی فوق‌العاده‌اش نیز تضمین‌شده است. ولوو این فرزندش را تنها در خاک خود سوئد تولید می‌کند. شاسی‌بلند XC۹۰ با طول تقریبا ۵ متری و عرض ۲.۱ متری‌اش شاید به نظر نیاید ولی یکی از بزرگ‌ترین‌ها در کلاس خودش است. پیشرانه آن ۲ لیتری توربوشارژشده است. قدرت خروجی این سوئدی ۳۲۰ اسب‌بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه و گشتاورش ۴۰۰ نیوتن‌متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه است. با این عدد و رقم می‌تواند صفر تا صد کیلومتر در ساعت را زیر ۷ ثانیه بپیماید و بعد از آن به سرعت نهایی ۲۳۰ کیلومتر در ساعت برسد. مشتری می‌تواند از جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک آن حداکثر استفاده را ببرد. طبق اعلام رسمی کارخانه، مصرف سوخت آن ۷/ ۷ لیتر است که با احتساب باک ۷۰ لیتری‌اش نسبت به سفرهای طولانی‌مدت خیالتان راحت باشد.