دولت ایران برای توسعه شرکت‌های تعاونی  عزم جدی دارد
جایگاه بخش تعاون در دنیای امروز چگونه است؟
جهان در حال تغییر است و به همین دلیل، درهم تنیدگی و مشارکت مردمی رو به افزایش است. واقعیت این است که این مشارکت هم باز نوعی تعاون محسوب می‌شود.به عنوان یک نهضت جهانی برای ایجاد شرکت تعاونی‌های موفق، باید دولت‌ها و مردم را برای پذیرش این وضعیت تازه بیشتر آماده سازیم.
در کشور من نیز در گذشته شرکت‌های تعاونی مشکل داشتند. آن‌ها تجربیات و مشکلات خود را با دولت مطرح کرده و سعی کردند از طریق آموزش نقش تعاونی‌ها را بهبود بخشیده و دولت‌ها را نیز متوجه اهمیت این موضوع کنند.

شما در همایش ظرفیت‌های بخش تعاون در ایران با چه مضمون و موضوعی سخنرانی داشتید؟
من در این همایش در حوزه کسب وکار تعاونی‌ها صحبت کردم. به اعتقاد من روش مناسب برای فعالیت تعاونی‌ها باید طبق روال بین‌المللی باشد.
دولت ایران برای توسعه شرکت‌های تعاونی عزم جدی دارد. احتمالا شماری از شرکت‌های تعاونی در ایران با رویکردهای استاندارد منطبق نیستند. اصول بین‌‌المللی نکته‌ای است که به نظرم برخی تعاونی‌ها با آن آشنا نیستند.
با لغو تحریم‌ها، شرکت‌های تعاونی باید خود را برای رقابت جدی‌تر حاضر کنند، چراکه وضعیت مشکل‌تر خواهد شد. این شرکت‌ها باید بدانند مدل‌های کسب و کار و سرمایه‌گذاری با شرایط جدیدی مواجه می‌شوند.

موقعیت بخش تعاون در کشور شما چگونه است؟
تا آنجا که می‌دانم رتبه استرالیا در فعالیت‌های تعاونی یازدهم است. در دوره پساتحریم برای استرالیا و ایران هیچ محدودیتی برای همکاری تعاونی‌ها در زمینه‌های مختلف وجود ندارد. معدن، کشاورزی، دامداری و توریسم می‌تواند محورهای اول برای همکاری در این حوزه باشد. در این دوره، تعاونی‌ها باید ریسک‌ها را بررسی کرده و از قوانین کشورهای هم مطلع شده و بعد وارد عرصه فعالیت شوند.ما از این که بتوانیم در استرالیا دوره‌های آموزشی تخصصی برای تعاونگران برتر ایران برگزار کنیم تا آنها با روش‌های نوین آشنا شوند استقبال می‌کنیم. به عنوان مثال، شرکت CBH یک تعاونی غلات در استرالیاست که سالانه ۴ میلیارد دلار غله به ۶۰ کشور دنیا می‌فروشد. می‌شود اینها را دید و چشم‌اندازی برای گروه‌های تعاونی ایران ایجاد کرد. کشاورزان غرب استرالیا با کشاورزان آسیا و روسیه رقابت دارند و سعی می‌کنند با دقت در کیفیت و هزینه‌ها، بازار را حفظ کنند.

کالاهای صادراتی استرالیا شامل چه زمینه‌هایی می‌شود؟
منابع طبیعی، انرژی و مواد غذایی از مهمترین زمینه‌های این کشور در حوزه صادرات است.بخشی از این فعالیت‌ها به صورت تعاونی صورت می‌گیرد و این مساله مهمی است که تعاون اهمیت زیادی در اقتصاد پرتوان این کشور دارد.رویکرد غیرآمرانه و دموکراتیک برای ایجاد احساس امنیت در زمینه فعالیت‌های تعاونی از جمله سیاست‌های حاکمیت سیاسی در استرالیا است.

چه توصیه‌ای برای تعاونی‌ها دارید؟
آمارها نشان می‌دهد که آموزش برای مدیران و کارکنان بسیار ضروری است و آنها که به این مساله توجه نمی‌کنند، شکست می‌خورند.
اصول و ارزش‌ها به شناخت بازار و شناخت شیوه‌های دقیق برای بهره‌وری بیشتر می انجامد و به کارگیری روش‌های خلاقانه راز مهم موفقیت در کسب و کارتان است.
فعالیت تعاونی‌ها طبق اصول و موازین قانونی ملی و بین‌المللی و یاپبندی درونی به این ارزش‌ها و مبانی بسیار مهم‌است و عدم پایبندی به اصول تعاون بزرگ‌ترین تهدید و خطر پیش روی تعاونی ها است. اگرتعاونی‌ها ‌آزادانه و در شرایط برابر با انواع کسب و کارها رقابت کنند طبعا از موفقیت قابل توجهی برخوردار می شوند.

در این سفر ایران را چگونه دیدید؟
این اولین بار است که به ایران می‌آیم. ایران را برخلاف تصوراتم دیدم. از نگاه یک تاجر، من یک جامعه مدنی مدرن در ایران می‌بینم که با تصورات‌ قبلی‌ام خیلی فرق داشت.