پژو از بازار ایران می‌رود؟

طی هفته جاری خبری از شرکت پژو در بازار سرمایه دهان به دهان گشت که به نوعی حضور این شرکت فرانسوی در ایران را تحت‌الشعاع قرار داد.روز دوشنبه برخی از فعالان بازار سرمایه از انصراف پژو برای فعالیت در ایران خبر دادند. این شایعه در شرایطی نقل محافل برخی از سهامداران شرکت‌های خودرویی حاضر در بورس شده بود که نگرانی‌هایی را در این زمینه به‌وجود آورد.تکثیر این خبر با حضور هفته گذشته مدیرعامل پژو در شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو)همزمان شد. هر چند خبر حضور ژان فیلیپ ایمپارتو مدیرعامل پژو در ایران به‌طور رسمی منتشر نشد اما برخی منابع آگاه از بازدید وی از خطوط تولید ۲۰۰۸ در ایران خبر دادند.

مدیرعامل پژو ظاهرا در این سفر جلساتی با ایکاپ داشته و دو طرف فرانسوی و ایرانی این شرکت برنامه‌های خود را برای آغاز عرضه محصولات جدید مورد بحث و بررسی قرار دادند.همچنین ژان فلیپ ایمپارتو و مسوولان ایرانی ایکاپ، در نشست مشترک خود به بررسی مسائلی مانند خطوط تولید و چگونگی عرضه خودروهای جدید پژو در ایران، نحوه ارائه خدمات پس از فروش به این خودروها و همچنین تبلیغات مربوطه، پرداخته‌اند. بنابراین حضور مدیرعامل پژو در ایران می‌تواند به نوعی نقض شایعه‌ای باشد که طی هفته جاری در بازار سرمایه انتشار یافته بود. حضور شرکت پژو در ایران بعد از توافق هسته‌ای محقق شد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی بعد از تشدید تحریم‌ها اقدام به ترک صنعت خودروی ایران کرده بود. اما توافق هسته‌ای نه تنها حضور شرکت‌هایی همچون پژو و رنو را در ایران فراهم کرد بلکه نوع حضور آنها را نیز متفاوت تر از گذشته کرد؛ که پژو در ایران با حضور ۲۰ سال و اندی خود تنها به دادن حق لیسانس تولید به ایران خودرو اکتفا کرده بود و نظارتی بر تولیدات خود در کشورمان نداشت.

از سوی دیگر رنو نیز با عقد قرارداد جوینت ونچر با شرکت‌های خودروساز داخلی تنها به تولید تندر ۹۰ در ایران اکتفا کرده بود.بدین ترتیب توافق هسته‌ای نه تنها زمینه حضور این شرکت‌ها را در ایران فراهم کرد بلکه تغییراتی نیز در نوع حضور آنها به‌وجود آورد. به‌طوری که پژو با عقد قرارداد جوینت ونچر به ایران خودرو در قالب شرکت ایکاپ هم‌اکنون خط تولید خودروی ۲۰۰۸ را راه انداخته و رنو نیز قصد حضوری مستقل و متفاوت از گذشته را دارد. این خودروساز فرانسوی با خرید شرکت بن رو و شراکت با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواهان آن است که خط تولید، نمایندگی فروش و خدمات پس از فروشی جدا از خودروسازان کشورمان را تجربه کند. در هر صورت آنچه مشخص است بعد از توافق هسته‌ای و برجام، خودروسازان فرانسوی با رویکردی جدید وارد بازار ایران شد‌ه‌اند، در حالی که مخالفان زیادی در داخل و خارج از کشور داشتند.

مخالفان داخلی، فرانسوی‌ها بخصوص پژو را مورد انتقادات شدیدی قرار دادند و ترک ایران را عملکردی منفی در کارنامه این شرکت می‌خواندند، از سوی دیگر منتقدان خارجی نیز که عمدتا از مخالفان ایرانی دولت آمریکا بودند نسبت به حضور دوباره پژو در ایران خرده می‌گرفتند. در هر صورت هر آنچه بود پژو بعد از برجام سریعا قرارداد تولید خود در ایران را منعقد و خط تولید خودروی ۲۰۰۸ را راه‌اندازی کرد. خط تولیدی که حسن روحانی رئیس‌جمهور قبل از انتخابات آن را افتتاح و در مراسمی که بدین منظور برگزار شده بود عنوان کرد که وقتی ما این قرار داد را امضا کردیم، منتقدین می‌گفتند آن یک تکه کاغذ است، روحانی حتی در پاسخ به یکی از منتقدین در صفحه اینستاگرام با الصاق عکس خود پشت فرمان اتومبیل شاسی بلند ۲۰۰۸ نوشت: می‌گفتند این قرار داد هیچوقت اجرا نخواهد شد. اما الان می‌بینیم که تحریم‌ها در مورد صنعت اتومبیل برداشته شده و قراردادهای امضا شده برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک به ثمر نشسته و اتومبیل‌های جدید تولید می‌شود.

در هر صورت حضور پژو نه تنها برای فرانسوی‌ها بلکه برای مسوولین ایرانی نیز جزو افتخارات صنعت خودروی کشور به حساب می‌آید. اما بازگردیم به شایعه‌ای که طی هفته جاری در مورد ترک دوباره ایران ازسوی پژو منتشر شده بود. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو مبنای این شایعه گزارشی بود که رویترز در مورد فعالیت خودروسازان فرانسوی در ایران منتشر کرد. هر چند نگاه رویترز به فعالیت پژو و رنو در ایران مثبت ارزیابی شده بود اما در بخشی از گزارش که اشتباه مترجم یکی از خبرگزاری‌ها در آن نمود داشت بسیاری از فعالان بازار سرمایه را دچار اشتباه کرد. در این گزارش رویترز ادعا کرده بود که شرکت‌های فرانسوی در مقایسه با رقبای خودروساز آلمانی، آمریکایی و ژاپنی که در بازار آمریکا فعالیت دارند، نگرانی از جریمه‌های احتمالی آمریکا برای نقل و انتقال مالی با ایران ندارند.

این گزارش افزوده بود که دورنمای نامشخص دولت ترامپ نسبت به توافق هسته‌ای با ایران که بارها از طرف رئیس‌جمهور آمریکا مورد چالش قرار گرفته است، شرکت‌های آلمانی و ژاپنی خودروسازفعال در بازار آمریکا را وادار کرده برای حضور در بازار ایران جانب احتیاط را برگزینند.رویترز همچنین تاکید کرده بود که دیگر شرکت‌های اروپایی همچون فولکس واگن و ب.‌ام‌و، به همین دلیل برنامه خود برای حضور در بازار گسترده و توانمند ایران را به آینده موکول کرده‌اند.این خبرگزاری حتی به نقل از یک منبع نزدیک به شرکت آلمانی فولکس واگن تاکید کرده بود که ما به توانمندی بازار ایران آگاهی کامل داریم. اما آنچه منتقدین پژو در ایران با توجه به گزارش رویترز به آن اشاره کردند اظهارت ژان کریستف کومار قائم مقام مدیرعامل پژو سیتروئن بود که اظهار داشته دولت ترامپ فشار جدیدی به شرکت‌های خودروساز فعال در ایران وارد کرده است و به همین دلیل این شرکت برنامه سرمایه‌گذاری خود در ایران را «بایگانی» کرده است.کلمه «بایگانی» در اظهارات کومار بسیاری از فعالان بازار سرمایه را با این اشتباه روبه‌رو‌ کرده که پژو از همکاری با ایران انصراف داده و دیگر قصد ماندن در کشورمان را ندارد. به تاکید بسیاری از کارشناسان کومار تاکید کرده که پژو سطح فعالیتش در ایران را مشخص و چارچوب‌های آن را قطعی کرده است. کومار در این گزارش حتی تصریح کرده است که ما در صورت امکان، اجرای برنامه سرمایه‌گذاری خود را برای ایران تسریع خواهیم کرد.