بتموبیل جدید بی‌نقص‌تر از همیشه

خودروهایی که در فیلم‌های سینمایی حضور خاص و پر‌رنگی دارند، معمولا نمایشی از توانایی‌هایی خاص و خارق‌العاده را به نمایش می‌گذارند مخصوصا اگر فیلم مربوط به سوپرمن یا بتمن و پر از صحنه‌های زد و خورد و اکشن باشد. این فیلم‌ها به دلیل داشتن ژانر اکشن عموما از خودروهایی استفاده می‌کنند که به‌خوبی نمایانگر برتری‌های آنها بر ماشین‌های معمولی بوده و گاهی تبادل‌آتش در این خودروها هم دیده می‌شود یا حتی قابلیت‌های ماورایی ممکن است داشته باشند. در فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت» که جدید‌ترین فیلم این کاراکتر به حساب می‌آید، خودرویی تهاجمی با ظاهری فضایی و مجهز به انواع سلاح‌های نیمه‌سنگین و سنگین نمونه‌ای از این خودروها است که که نقش مهمی در پیشبرد فیلم دارد. خودرو بتمن که «بتموبیل» نامیده می‌شود، در سال‌های اخیر با همکاری و همفکری خودروسازان طراحی و ساخته شده است. یعنی فیلمسازان به این نتیجه رسیدند که تنها با استفاده از جلوه‌های بصری دست به خلق بتموبیل نزده و از خودروهای واقعی هم در آن بهره بگیرند.

این فیلم با تمام حواشی و نظرات مختلفی که پیرامونش وجود داشته است، در بخش خودرو کمتر انتقادی را به خود دیده است و کمتر کسی ایراد گرفته است. این خودرو از نظر طراحی شباهت‌هایی به پلیموث پراولر دارد و همچنین بخشی از خصوصیات خود را از بمب‌افکن مخفی B۲ اسپریت الهام گرفته است و به نظر می‌رسد در ذهن طراح این دو وسیله به‌عنوان الگو مورد‌توجه بوده‌اند و روی طرح نهایی اثر گذاشته‌اند. رنگ و شکل بدنه خودرو با زبان بی‌زبانی می‌گوید که جنگنده‌ای بی‌رقیب است و این موضوع با نمایان شدن اسلحه‌هایش بیشتر مشخص می‌شود. این خودرو با اتاقکی با پنجره‌های بسیار باریک و کوتاه که در مرکزش قرار گرفته است همانند تانکی کم ارتفاع و بسیار تهاجمی دیده می‌شود. بخش‌هایی از چرخ‌های باز خودرو از سوی حفاظ‌های فلزی تا حدودی پوشانده شده است.

زاویه‌های تند و خطوطی تیز و زیاد روی بدنه طرح متفاوتی به این زره‌پوش داده است. خودرویی که در فیلم این شخصیت‌های معروف استفاده شده است اخیرا باز‌طراحی شده است. در این باز‌طراحی خودرو محافظ‌های چرخ‌ها را که احتمالا وظیفه حفاظت در برابر گلوله را بر عهده داشته‌اند از دست داده است و چرخ‌های باز (open wheels) شبیه خودروهای فرمول یک به‌دست آورده است و همچنین خطوط روی بدنه در این مدل مفهومی ریزتر و با ظرافت بیشتری طراحی شده است. این خودروی مفهومی توسط طراح بلغاری طراحی شده است که بسیار خیره‌کننده و جذاب از آب درآمده است. چراغ‌ها در این مدل بسیار تیز و با شکلی کشیده طراحی شده‌اند که در بخش جلو‌پنجره خودرو، جلو پنجره‌ای متفاوت را تجربه کرده و با انحنای خاصی به‌نظر می‌رسد که آماده است تا هر مانعی را از سر راه خود به کنار بزند. راننده همانند خودروهای فرمول یک در مرکز می‌نشیند و از نظر اتاقک نسبت به مدل موجود در فیلم‌‌های قبل تفاوت‌های زیاده کرده و شبیه تانکی فرمول یکی شده است که بسیار ایرودینامیک ساخته شده است. در هر دو طرف خودرو باله‌هایی تعبیه شده است که باعث شکافته شده هوا در اطراف خودرو می‌شود. چرخ‌های آزاد با آج برجسته نشان می‌دهد که خودرو قرار است در مسیرهای ناهموار هم قدرت حرکت داشته باشد و این موضوع باعث افزایش ابهت خودرو شده است.

اسلحه‌ها در انتهای خودرو قرار گرفته‌اند که وظیفه حفاظت از سرنشین خودرو را بر عهده دارند. در کنار تایرهای گل درشت این خودرو ارتفاع آن بسیار پایین است که در عمل محدودیت‌هایی را برایش به همراه خواهد داشت. خودروهای بتمن زیادی با استفاده از پلت‌فرم‌های خودروهای مختلفی تا به حال ساخته شده که همه آنها برای بتمن تدارک دیده شده‌اند تا او در ماموریت‌هایش از آنها استفاده کند. برخی از این طرح‌ها در ابعاد واقعی و با ویژگی‌های خودروی حقیقی ساخته شده است و برخی نیز تنها در سطح رندرهای کامپیوتری باقی می‌مانند و هیچ‌گاه به خودرویی خیابانی تبدیل نمی‌شوند. در سال‌های قبل خودروهای فیلم‌های بتمن با همکاری جنرال موتورز طراحی می‌شدند و پلت‌فرم‌هایی از پونتیاک و GMC برای ساخت بدنه روی آنها، مورد استفاده قرار می‌گرفت. معمولا برای هر فیلم چند دستگاه خودرو یکسان ساخته می‌شود که در نماهای مختلف کاربرد دارند. در سال‌های اخیر باب شده است که شرکت فیلمسازی یکی از این خودروها را برای خود نگه داشته و مابقی آنها را در حراج‌های خودرویی به علاقه‌مندان می‌فروشد. البته آن شلیک و دود و آتشی که در فیلم می‌بینیم همگی کار بخش جلوه‌های ویژه است.

بتموبیل جدید بی‌نقص‌تر از همیشه

بتموبیل جدید بی‌نقص‌تر از همیشه