مروری بر مدل اجرایی جشنواره برند محبوب

پیمان واله/ مدیر ارتباطات بازاریابی جشنواره

سومین دوره جشنواره برند محبوب با تجربه دوساله خود در ۱۱ مرداد سال ۹۵ برگزار گردید. دیدگاه منحصر به فرد این جشنواره در جمع‏آوری نظرات مصرف‏کنندگان و استفاده از نتایج این نظرسنجی، برای مشخص کردن برترین برندها از دید مصرف‏کنندگان، حرکتی نو را در بازار برندینگ ایجاد نموده است. در این جشنواره، از مدل مبتنی بر نظرسنجی گسترده مردمی برای شناسایی میزان هواداری مصرف‏کنندگان در هر یک از گروههای کالا/ خدمات استفاده شده است تا ضمن ایجاد زمینه مشارکت گسترده مصرف‏کنندگان در این نظرسنجی، بتوان ارزیابی قابل‏اعتمادی از طیف گسترده برندهای فعال در گروههای مختلف کالا/ خدمات به دست آورد. بدیهی است با توجه به یکسان بودن جامعه نظرسنجی، برندهای دارای بالاترین آرا در هر گروه کالا/ خدمات به عنوان برند برتر از نظر شاخص محبوبیت نزد مصرف‏کنندگان معرفی می‏گردند که بر اساس رای مستقیم مردمی نیز انتخاب می‏شوند. در نهایت به محبوب‏ترین برندها از نظر مردم، تندیس برند محبوب اهدا می‏گردد. ضمناً به منظور تقدیر از تلاش صنعتگران ایرانی، در گروههایی که برنده یک برند خارجی باشد، به برند ایرانی که بالاترین رای را در میان برندهای ایرانی هم گروه کسب نماید، تندیس زرین برند محبوب ایرانی اعطا می‏شود.

در این جشنواره از ابتدا قرار بود نقش مصرف‏کنندگان پررنگتر شده و اهمیت و جایگاه آن در بازار تقویت شود. نابراین برنامه تقدیر از هواداران به عنوان یک اقدام فرهنگی نمادین در راس برنامه ها قرار گرفته و با اهدای جوایزی، از هواداران برندهای محبوب طی مراسم تقدیر به عمل می‏آید که در سال جاری نیز این اقدام همچون سالهای گذشته به انجام رسید. این جشنواره با کسب تجربه در دو دوره قبلی، مشاوره و راهنمایی مدیران شرکت‌ها و کمک استادان مجرب قصد دارد شاخص محبوبیت برند را با پشتوانه قوی‌ای که از مصرف‏کنندگان به همراه دارد، به عنوان یک شاخص رقابتی مهم در بازار معرفی و در ذهن مصرف‏کنندگان ثبت نماید و با این اقدام، جایگاه برندهایی که اهمیت بیشتری به مصرف‏کنندگان داده و توانسته‏اند نظرات آنها را در سطح بالاتری جلب نمایند، ارتقا بخشد. نتایج حاصل از این نظرسنجی، اطلاعات ارزشمندی را در مورد میزان هواداری مصرف‏کنندگان از برندهای فعال در گروههای مختلف کالایی ارائه می‏نماید. به عبارتی در این نظرسنجی، با مقایسه میزان هواداری هر برند نسبت به برندهای هم گروه، می‏توان به تحلیل‏های ارزشمندی از محبوبیت برندها در بازار دست یافت. اهم گزارش‌هایی که در قالب این نظرسنجی بزرگ توسعه داده شده‏اند عبارتند از:

• گزارش علاقمندی مصرف‏کنندگان به گروههای مختلف کالا/ خدمات

• گزارش محبوبیت برند نسبت به برندهای هم گروه

• گزارش محبوبیت برند بر اساس مشخصه‏های‌جمعیت‏شناختی مصرف‏کنندگان شامل استان، بازه سنی، جنسیت و تحصیلات

کلیه برندهایی که در گروههای مختلف کالا/ خدمات جشنواره حضور داشته و تحت نظرسنجی قرار گرفته‏اند می‏توانند برای دسترسی و استفاده از گزارش‌هایی مربوطه با دبیرخانه جشنواره تماس گرفته و یا درخواست خود را از طریق ایمیل info@irantopbrands.org به دبیرخانه ارسال نمایند.